• Pingst09

Gästlistan blir längre och längre

Vi sa från början max 30 gäster, men nu är vi uppe i 66 och det känns verkligen inte som om vi vill ta bort någon.
    Blir väl helt enkelt så att vi får ta den smällen För min del gördet inget, men sambon hade väl hellre sett att det blev lite mindre för uppmärksamhetens skull.

Har ni andra lyckats hålla antalet ni tänkt från början?

• Svar på tråden Gästlistan blir längre och längre
  • cesseny

Vi hade inte satt något antal... Vi kommer visserligen att gifta oss hemligt med bara fyra vänner närvarande och sedan ha en "födelsedagsfest" för mig som blir en bröllopsfest.

Vi blir bara runt 40 st. Har bara bjudit familj och närmsta vänner.

• dfk

För vår del, bestämde vi aldrig något antal, bara att vi ville ha ett mindre bröllop.
    Vi blev alltsom allt ca 30 och då var det bara våra närmaste familj och några riktigt nära vänner.
    Men ni kanske har 66 st som står er nära, och då är det ju jättesvårt att börja plocka bort gäster.

• Pingst09

Riktigt nära kan jag inte påstå att alla är. Några släktingar har tillkommit pga av att sambon tyckte han ville bjuda ungefär lika många från sin släkt som jag från min (8 st som bor 60 mil bort vilka vi inte tänkte bjuda från början).
    I övrigt är det mest vänner som tillkommit. Vi har väl egentligen bara ett par självskrivna vänner...men många par som vi umgås med mer intensivt i olika perioder som det sedan kan gå flera månader innan vi träffar igen. Har några månader på oss innan de ska skickas ut och är det då några vi inte umgåtts med alls fram till dess kanske det strykt några då.

• Fenixx

ja det är svårt detta med gäster.. för bjuder man någon, så kanske man måste bjuda en annan osv..tickar lätt på.
    men tror vi kommer ha ca 40st gäster. är lagom känner vi.

• septbröllop

Vi hade satt max 60 gäster men är nu uppe i 80 o nu har min m2b sagt stopp.Svårast är när man bjudit en del arbetskamrater man tycker man är lite närmre men så finns där ju några som gärna oxå hade kommit.Har vart 18 år på samma arb-plats så de har ju varit med ett tag..Men 80 blir vi och vi får plats och det är en jätterolig blandning av släkt vänner arbkamrater mm.Ska bli kul!!:)

• bride 2be

vi hade inte satt någon fräns direkt men sa att det skulle va den närmaste släkten och vännerna och då slutade det på runt 100 pers och efter som det är ganska mycket och jag har lite fler vänner bjudna så ville min blivande man bjuda några flera vänner och det är inte så stor skillnad på 100 gäster och 110 som det är nu. Men vist det blev större än jag hade kunnat föreställa mig och deffinitivt dyrare men det känns värt det.

• rosarosen1

Vi var från början 85 men har dragit ner det till 60 pers, pga att det blir alldeles för dyrt (kuvertpriset ligger på 1200 och de 25 personerna är människor som vi lärt känna under studierna men ej umgås med längre samt andra vänner som vi inte träffat på säkert ett år. Det går inte att bjuda dem då tycker jag, speciellt inte när det är så dyrt. Jag tror att vi landar på 55-60 pers när vi till slut bestämmer oss.

• Kärlekensskull

Vi kommer att bjuda släkt och de allra närmsta vännerna på vigseln och middagen sen kommer vi även att skicka ut inbjudningar till resterande vänner som får komma till kyrkan och festen.
    Så vi kommer attt bli ca 60 pers till middagen och ca 85 pers till festen.
    Man är ju tyvärr inte gjord av pengar så då fick det bli så här

• Plummis83

Det var ju ett bra förslag!! Men hur lång tid räknar du med att middagen tar??

När vi först skrev gästlistan blev det 100 pers... Men sen när vi båda tänkte till och verkligen funderade på vilka vi ville bjuda så blev det 86 pers (varav 70 är vuxna) å då är det släkt + närmaste vänner!!

Kärlekensskull skrev 2008-08-07 21:17:39 följande:
    Vi kommer att bjuda släkt och de allra närmsta vännerna på vigseln och middagen sen kommer vi även att skicka ut inbjudningar till resterande vänner som får komma till kyrkan och festen. Så vi kommer attt bli ca 60 pers till middagen och ca 85 pers till festen. Man är ju tyvärr inte gjord av pengar så då fick det bli så här
  • Kärlekensskull

Vi räknar med att från bröllopsskålen till bröllopstårta kommer det nog ta ungeefär 4 timmar.
    Dom som äger restaurangen där vi ska vara sa att det är ganska normal tid. Så hoppas inte det blir för tajt om tid.
    Det är svårt med gästlista man vill ju inte göra någon besviken heller.

• ingenjörsbruden
    Kärlekensskull skrev 2008-08-08 11:09:43 följande:
    Det är svårt med gästlista man vill ju inte göra någon besviken heller.
    Nääää så får du inte tänka! Ni ska inte bjuda folk för att annars blir DE besvikna!!!! Ni ska bjuda de som ni vill ha med er vid er vigsel o fest. Sen att man kanske får dåligt samvete är en annan sak......
    Tror att mångas bröllopskostnader sticker iväg pga samvetet....dvs man bjuder fler än man tänkt från början.

Vår prioritering blev föräldrar o syskon med familjer. Sen får vem som vill komma till kyrkan o kika om de vill men det är upp till dem.
    Vi kommer att bjuda föräldar o syskon med familj på en riktigt fin middag på ett slott i närheten.

Som kompensation till vänner som vill fira oss kommer vi att ha en rejäl 65-års fest till våren som blir lite enklare med mat o lokal med övernattningsmöjligheter men troligen desto roligare o mer avslappnad!
    Detta upplägg passade oss bäst, så tänk efter vad som passar er!!

Lycka till!!
  • Tx2

Svårt med gästlistan, vi började skissa o hamnade på 65, nu har jag lagt till några tomma plaster ifall någon/några skaffar sig respektive (8 månader kvar innan vi gifter oss, så mycket kan hända).

Jag har valt att bara bjuda mina föräldrar o bror från min släkt, min övriga släkt umgås jag inte med (gjorde det när jag var liten men har väl växt ifrån varandra) och sedan en massa vänner som jag normalt umgås med. Min blivande har betydligt mer släkt som vi umgås med på tex födelsedagar så där känns det mer naturligt att bjuda dem. Men visst det finns fler vänner o arbetskamrater som man skulle vilja bjuda men någonstans måste man dra en gräns. Jag satte min vid sådana som jag umgås med o som betyder något för mig (idag) och som jag vill ha med mig på "min" dag.

• Lillsnufflan

Visst är det svårt. Vi hade satsat på 65 men det visade sig vara omöjligt. Så många fanns enbart i närmaste släkten (sen första skissen har folk hastigt friat, flyttat ihop, förlovat sig etc. så plötsligt fanns fler respektive än väntat). I slutändan kände vi dessutom att vi ville ha våra närmsta vänner där också, även om vi i början hade begränsat oss till familjen och två barndomsvänner. Så nu är vi uppe i 72.

Svar på tråden Gästlistan blir längre och längre