• millanros

Någon som tagit bröllopsfoton i mörker?

eller vet var man kan se det?

Menar alltså utomhus eller med tända ljus på kvällen.. Gärna i kyrkan

• Svar på tråden Någon som tagit bröllopsfoton i mörker?
  • blacknwhite

Det undrar jag med!!!?

• lisen85

wow det låter läckert, ska fråga min fotograf om han gör sånt.

• Crisp

För att få fram effekten med de tända ljusen krävs att fotografen tar bilderna på lång tid och med kameran på ett stativ. Det kan bli väldigt svårt för er att stå still. Minsta lilla rörelse gör att ni blir suddiga på bilden. Tänk på det.

• millanros

Tack hade väl inte tänkt helt mörker men lite mörkare..
    O sen vill jag gänra ha några "säkerhetsfoton" i ljus

Crisp skrev 2008-08-07 22:26:14 följande:
    För att få fram effekten med de tända ljusen krävs att fotografen tar bilderna på lång tid och med kameran på ett stativ. Det kan bli väldigt svårt för er att stå still. Minsta lilla rörelse gör att ni blir suddiga på bilden. Tänk på det.
  • lillP

vi kommer att göra det. gifter oss 27dec kl 15.30, så någorlunda mörkt kommer det att vara efteråt. Vi kommer dock att fota innan också, så vi inte bara får mörkerbilder

• kpt

Om fotografen använder blixt behöver ni inte stå stilla i en halv minut. Däremot kan fotografen ha långa slutartider för att "bränna in" omgivningen i bilden.

• Aikmansgirl

Vi kommer att gifta oss i Januari, på kvällen och skall ta mörker bilder.. men funderar på att ta ett par bilder några timmar innan också för att få lite dagsljus med :)

• millanros

kul att fler tänker likadant

Men det är ingen som redan har tagit bilder, eller vet någon sida där man kan se "mörkerbilder"?

• Crisp
    kpt skrev 2008-08-08 22:04:05 följande:
    Om fotografen använder blixt behöver ni inte stå stilla i en halv minut. Däremot kan fotografen ha långa slutartider för att "bränna in" omgivningen i bilden.
    Om fotografen använder blixt försvinner ju stämningen med de tända ljusen och det är liksom ingen mening med det! Blixt blir skitfult om man vill ha effekten av stearinljus. Ljuslågan syns inte alls.
    Dessutom är det ju samma sak jag säger: en lång slutartid kräver att brudparet står absolut still under den tiden annars blir de suddiga. Fem till tio sekunder är jättelång tid att stå still. Förstår inte alls vad du menar med "bränna in" omgivningen. Rör sig brudparet det minsta blir de suddiga, punkt.
  • kpt

Nej, det var inte det jag menade. En blixtbild består egentligen av två överlagrade exponeringar: en med bara omgivande ljus (10 sek) och en med blixtljus (tusendels sek). Den längre exponeringen samlar in allt omgivande ljus som inte blixten når medan det kortvariga blixtljuset fryser personerna i förgrunden så att man inte behöver stå orörlig i 10 sek - i praktiken nästan omöjligt.

Man kan inte generellt säga att blixtljus är fult eftersom det beror på hur det omformas. Om du t ex med "stämning" menar färgtemperatur kan man gel:a om blixten.

• brud0806

Så fina ni var, otroligt snygga bilder!

Svar på tråden Någon som tagit bröllopsfoton i mörker?