• Nancy Drew

Hur vet man om det är äkta guld?

Det här är inte direkt bröllopsrelaterat, men här finns ju en viss smyckesexpertis, har jag märkt.

Jag har fårr en ring som tillhörde min mormor, och jag funderar på vad den kan vara gjord av. Den är av någon guldfärgad metall och har några siffror stämplade på insidan. Hur tar jag reda på vad den är tillverkad av? (Min mamma säger att hon inte har en anning, men att hon inte hade givit den till mig om trott att den var värdefull, haha).

• Svar på tråden Hur vet man om det är äkta guld?
  • Nienna

Gå in till en guldsmedsbutik och be dem kolla.

• allehanda

Kola om kattfoten finns i den,alltså stämpeln som förr var obligatoriskt för guld.

• Eileme

Jag har läst på ett annat ställe att 585 är stämpeln för 14k guld.

• Lillsnufflan

Precis som Eileme skriver så är 585 14k guld. 875 är 21K guld, men det är vär troligt att din ring är 14k och att den andra stämpeln står för något annat, t.ex. tillverkare. Har du försökt titta på den i lupp?

Du skulle nog ha sett på färgen om det var mässing, större "risk" att det vore guldpläterat eller någon annan legering. Men med tanke på stämplarna skulle jag tro att det faktiskt är guld om än lite enklare (14k).

Men jag har inte sett stämplarna och är ingen expert. Men du kan ju gå till en guldsmed så kan de hjälpa dig att tyda stämplarna.

• Yllo

I vissa fall så stämmer inte stämplarna helt och hållet.. allt beror på var ringen ursprungligen kommer ifrån. Ett exempel är att Finland och Sverige inte använder sig av samma årsstämplar.

Jag tycker nog att du ska gå till en guldsmed och be honom/henne kolla på ringen och säga om det är guld eller inte.. hur många karat det är och åldern på ringen. En del guldsmeder kan ta reda på om det är guld eller inte även om smycket inte har stämplar.. dom använder sig då av Kungsvatten.

• Nancy Drew
    Yllo skrev 2008-08-07 13:22:06 följande:
    En del guldsmeder kan ta reda på om det är guld eller inte även om smycket inte har stämplar.. dom använder sig då av Kungsvatten.
    Går den inte sönder då? Jag tycker ju om ringen, även om den inte skulle vara äkta.
  • Yllo

Nancy Drew skrev 2008-08-07 21:36:03 följande:

Går den inte sönder då? Jag tycker ju om ringen, även om den inte skulle vara äkta.
    Nejdå, dom tar ringen (eller vad det nu är) skrapar den lite mot en sten så att lite lite guldfragment lossnar (syns knappt varken på stenen eller smycket). Sedan droppar dom Kungsvatten på stenen. Dom börjar med den lägsta lösningen och jobbar sig uppåt. Den lägsta lösningen löser upp guld av 9 k och den starkaste lösningen 24 k. På så sätt kan dom också säga vilken karathalt det är på guldet.
  • Emmas syster

gamla svenska ringar är ofta av 21 eller 22 karats guld medan det i USA vid samma period var vanligast med 14 karat

så det beror väldigt mkt på var den är gjord

• Nancy Drew

Hm, får kolla upp den, helt enkelt. Eftersom risken verkar finnas att den är äkta ska jag nog inte försöka laga stenen som har lossnat med superlim i alla fall....

Svar på tråden Hur vet man om det är äkta guld?