• birgersgård

Hur ber man om hjälp?

Någon som har några tips om hur vi ska be våra föräldrar om hjälp med bidrag till bröllopet? Vi har en idé om att bjuda dem på middag samtidigt och sedan berätta om våra planer och fråga om de har möjlighet att ställa upp. Eller är det bättre att be dem var och en för sig? Helt klart behöver vi hjälp med finansieringen att bröllopet.

• Svar på tråden Hur ber man om hjälp?
  • Tooticki

Jag hade aldrig bett om finansiering till bröllopet, det är grymt magstarkt tycker jag. Det är för er skull ni gifter er och då får ni göra det när ni har råd. Skulle era föräldrar vilja bidra med något (spontant) så är ju det välkommet men att tigga om det, nej.

• solsystem

Håller med Tooticki, fråga inte om finansiering. Räkna istället ut hur mycket ni har möjlighet att spara ihop själva fram till bröllopet och planera sedan bröllopet efter den budgeten! Chansen är stor att era föräldrar kommer att hjälpa till längs vägen ändå, men då gör de det på eget initiativ.

• FruHamberg

Måste ni ha fest och allt det där andra? Kan ni inte gifta er t.ex borligt(eller kyrka för den delen) i en fin klänning och bara ha fika efteråt(om ens det)? Varför gifter ni er? TYcker oxå att det är "fel" att be om pengar för att gifta sig. Så några tips har jag tyvärr inte.

• Duchess

Håller med övriga skribenter.

Tilläggas kan att jag tycker att det är helt okej att fråga föräldrar vad de kan hjälpa till med rent praktiskt. Kanske de kan hjälpa till med dukning, fotografering, skjuts på bröllopsdagen... praktiska saker, helt enkelt.

Erbjuder de sig att hjälpa till även ekonomiskt är det naturligtvis roligt. Men jag håller med övriga - ni har valt att gifta er och får finansiera det på egen hand.

• Pumpkin

Vi fick ganska tidigt reda på att min mans föräldrar skulle bidra till vårt bröllop (utan att vi frågat dem) och efteråt berättade jag det för mina föräldrar och frågade hur de hade tänkt göra, men påpekade att vi faktiskt inte behöver något bidrag eftersom vi är vuxna människor.

Däremot skulle jag aldrig ha frågat/bett om pengar direkt, utan det här var för att mina föräldrar skulle veta om det och inte "känna sig utanför".

I övrigt håller jag med vad som redan sagts - man ber inte om pengar till sitt bröllop, det planerar man utifrån att man betalar allt själv.

• lisen85

vår ekonomi styr ganska hårt våra planer men det e så vi vill ha det. min pappa frågade om han fick lov att betala för något för han ville bidra till sin dotters bröllop. vi kom överens om att han stöttar oss med spritkostnaden till den kostnad vi redan budgeterat och det accepterade han. min m2b föräldrar informerades om det så de inte skulle tycka att det kändes konstigt och utanför. de valde då att hjälpa oss med ett motsvarande belopp. för våra föräldrar är detta inga stora belopp eftersom det är budgeterat efter att vi själva skulle täcka det från början. för oss kommer det troligen innebära att de sparade pengarna antingen läggs på vårt lilla hus eller oxå på en längre resa.

• avil

Tycker INTE att man BER om ekonomisk hjälp!!!
    Antingen sparar man eller har så att gäster betalar en kuvertavgift eller väntar!
    Man BER inte om pengar!!

• bride 2be

Skulle aldrig be om hjälp det skulle kännas helt fel. Vi är unga 23 och 26 och jobbar båda två heltid så vi klarar av det. Sen är det ju ert beslut att gifta er inte era föräldrars så då kan man inte förvänta sig någon ekonomisk hjälp.

Jag resonerade som så att jag är jätte glad om våra familjer vill hjälpa till med det praktiska. Sen har inte vi satt någon begränsning för om de vill hjälpa till med något men nu när de vill hjälpa till så försöker vi ändå hålla oss inom den budget vi satt upp. Mina (bruden) föräldrar har betalat brudklänningen och de kommer även att stå för halva festen. Så de kommer bidra med runt 30 000 kr då vi räknar med att de kommer gå på 60 000 men vi kommer att ha sparat ihop den summan själva så de kommer nog inte behöva bidra med så mycket i alla fall.....
    min blivandde makes föräldrar har nog inte tänkt så mycket på det, de har i alla fall inte sagt nått men skulle aldrig fråga dem. Min mamma tänkte ringa dem för att prata lite ekonomi med dem och höra hur de tänkt så de kan resonera men jag har varit tydlig mot alla att det ska vara av fri vilja och inget annat.

Så mitt tips prata med era familjer om planerna och hur er budget ser ut vad ni kanske kan behöva hjälp med som är rent praktiskt tex mat mm vill de betala så kommer de att säga nått!

• valkyriana

Det gör man inte.

Har ni inte råd att gifta er på det sätt ni vill så kan ni göra något av följande saker
    Vänta och spara ihop pengarna
    Ändra vision, dra ner på kostnaderna.

Be om hjälp praktiskt med matlagning mm
    Boka en bygdegåd att ha festen i exempelvis.

Lycka till!

• Skåne09

Med risk för att bli helt nedröstad här så tycker jag visst att man kan be om hjälp. Man kan inte begära hjälp men att prata med dem om sitt sina tankar och vilja att gifta sig för att sedan se om de kanske redan hade tänkt att bidra till barnens kommande bröllop.

Vi kommer be/har redan bett föräldrarna om hjälp, det var självklart både för dem och för oss. Vi kräver inget och ber inte om enorma summor.

Med mina föräldrar var det enklast, de betalade i stort sett allt för min syster för en rad år sedan så här var det en outtalad självklarhet. för min m2b så vet vi att hans mamma vill och har uttalat sparat pengar för att kunna bidra till framtida bröllop och kommer prata med henne om det nästa vecka.

Jag tycker er tanke låter vettig. bjud dem på middag, om de känner varandra väl så varför inte alla samtidigt och berätta och se vad de käner och tycker. Vill de inte eller kan de inte så säger de ju till!

Svar på tråden Hur ber man om hjälp?