• anja1661

hur gör man festprogram??

sitter och tittar lite på festprogram men vet inte hur man gör eget. jag vill ha ett stående, alltså ett avlångt högt om ni förstår...vill skriva på båda sisorna av pappret men vet inte hur man gör....innehållet är redan klart mer eller mindre....
    nån som har tid o lust att hjälpa mig??

jag har inte pp, går det i windows works??

• Svar på tråden hur gör man festprogram??
  • Ninnispinnis

Jag har gjort mitt i Microsoft Word. Gjorde två rektangulära rutor på varje A4-sida, sedan infogade jag text & bilder i rutorna. Skrev ut sidorna som vanligt och kopierade sedan till 2-sidigt.

Om man inte vill ha ram, så går man bara in och tar bort linjen runt, så syns det inte. Hoppas du förstår vad jag menar...

• CSK

Vi gjorde vårat i Publisher.
    Gillar detta program starkt.

• dockis
    CSK skrev 2008-08-04 14:40:38 följande:
    Vi gjorde vårat i Publisher.Gillar detta program starkt.
    Håller helt klart med CSK. Publisher är oslagbart när det gäller sådant. Gjorde även vigselprogrammet i Publisher.
  • Troll1
    Ninnispinnis skrev 2008-08-04 14:33:27 följande:
    Jag har gjort mitt i Microsoft Word. Gjorde två rektangulära rutor på varje A4-sida, sedan infogade jag text & bilder i rutorna. Skrev ut sidorna som vanligt och kopierade sedan till 2-sidigt.Om man inte vill ha ram, så går man bara in och tar bort linjen runt, så syns det inte. Hoppas du förstår vad jag menar...
    Gjorde du textrutor? Hade du ngn speciell inställning i "Utskriftsformat", eller gjorde du två spalter? Vilka marginaler ställde du in?
    Ska sätta igång på allvar nu...
  • anja1661

jag har works...funkar inte det??
    jag e absolut inte haj på datorer! heheh....hur får jag fram sånna rutor??

• Ninnispinnis

Gjorde en vanlig ruta, genom att klicka på "rectangle" i nedre kanten av dokumentet. Sen kan man ju dra i kanterna och göra vilken storlek man vill, samt flytta rutan dit man vill ha den. Jag gjorde två likadana spalter, sedan högerklicade jag inne i rutan, och valde "add text".

Tror jag hade vänsterkanten på marginal "0", och högerkanten på "6". Andra rutans vänsterkant mellan "8" och "9" tror jag.

Troll1 skrev 2008-08-04 15:14:12 följande:
    Gjorde du textrutor? Hade du ngn speciell inställning i "Utskriftsformat", eller gjorde du två spalter? Vilka marginaler ställde du in?Ska sätta igång på allvar nu...
  • Labolina07

jag har gjort i word, bara att ta 2 spalter- slipper ta bort ngt, men tänk på att dra in lite i högra spalten, kommer för nära annars tyckte jag...

works vet jag inte...

• Labolina07

men be någon kompis hjälpa dig, eller lägg in word i datorn?

• Novemberbröllop08

Jag laddade hem en mall www.kortdesign.se/default.aspx&action=FaktaBanken&subPage=textforslag_festprogram_wordmall

Man behöver ju inte ha alla sidorna som mallen har. Blev jättebra sen när vi skrev ut ett test

• gottelina

Jag gör mitt i works. Bara väljer liggande papper och så antalet spalter. Gör marginalerna som du vill ha dem och sen dubblar du det gör mellanrummet mellan spalterna. Du kan inte skriva ut tvåsidigt så man får tänka till lite så att rätt sidor hamnar bredvid varandra och så får man skriva ut först ena sidan sen lägga tillbaka pappret i skrivaren och skriva ut andra. Jag gör ett häfte som är ett halvt A4 vikt på höjden så det bli ett avlångt men ganska litet häfte. Då har jag gjort 4 spalter. Sen får jag klura på i vilken ordning allt ska vara. Blir nog en del klipp och klistra innan jag får det klart. Ska göra ett exempel med numrering sen tar jag isär det och kollar vad som hamnar intill vad. Lååååååångt jag vet. Hoppas du fattar vad jag menar annars får du höra av dig.

anja1661 skrev 2008-08-04 15:16:38 följande:
    jag har works...funkar inte det??jag e absolut inte haj på datorer! heheh....hur får jag fram sånna rutor??
Svar på tråden hur gör man festprogram??