• Victualia

Socker/laktosfritt alternativ till pannacotta?

Tänkte försöka mig på att göra pannacotta själv då jag förstått att man kan frysa det :) Men vad ska jag ge till gästerna med laktosintolerans och diabetes för ngt mer sött än pannacotta finns väl knappt...

• Svar på tråden Socker/laktosfritt alternativ till pannacotta?
  • aikidoaasa

laktosen kan du ta bort genom att se till att använda lactosfria alternativ.
    Sockret däremot är lite svårare att lösa, kanske de kan få en annan dessert...

• Marsaphir Marlean

Sockersjuka behöver lite socker, ge dem samma dessert, de vet oftast själv hur mycket dessert de kan äta utan problem.

• Emmas syster

inte frysa en gelead dessert...

de blir slemmiga på ytan och kan smälta helt

är det typ2 eller typ1or du har som gäster???

är det kostbehandalde typ 2or så ska de ha sockerfritt - ersätt med hermesetas/canderel strö

typ 1or på insulin kan ofta reglera själva om de har koll

laktosintollerans = laktosfri grädde

• Victualia

Emmas syster skrev 2008-08-03 20:27:26 följande:

inte frysa en gelead dessert...de blir slemmiga på ytan och kan smälta heltär det typ2 eller typ1or du har som gäster???är det kostbehandalde typ 2or så ska de ha sockerfritt - ersätt med hermesetas/canderel strötyp 1or på insulin kan ofta reglera själva om de har kolllaktosintollerans = laktosfri grädde
    Så du menar att det inte är ok att frysa pannacotta? Det var en kock som sa att det var ok :(
  • Emmas syster

det beror på vad du använder för ngt i den

gelatin är inte jättestabilt - kräver bra förhållanden både vid frysning och upptining

pektin är normalt sett inte speciellt frysstabilt

ska du servera det i glas märker man det inte så mkt men om du ska stjälpa upp dom så syns det ofta på att det lixom blir smälta ränder i

• Victualia

Emmas syster skrev 2008-08-04 18:36:24 följande:

det beror på vad du använder för ngt i dengelatin är inte jättestabilt - kräver bra förhållanden både vid frysning och upptiningpektin är normalt sett inte speciellt frysstabiltska du servera det i glas märker man det inte så mkt men om du ska stjälpa upp dom så syns det ofta på att det lixom blir smälta ränder i
    Jag tänkte använda gelésocker och har bestämt att jag bara gör dem dagen innan (behöver inte frysa dem) och toppar dem med geléhallon så syns det inte så mkt ;)
  • Emperess

gör med agaragar-pulver och använd lättströ för att söta med till diabetikern.. iofs vet jag inte hur det blir när det varit fryst..

havregrädde funkar finfint till den laktosintoleranta!

• brud2009

Jag är typ 1 diabetiker och vill helst bestämma själv vad jag ska/får äta, så även om det är jättegulligt och bara omtänksamt vill jag ändå bli behandlad som alla andra MEN alla är olika detta är bara min åsikt. Jag tycker att du ska höra dig för med vännen/erna som har diabetes och höra vad h*n tycker passar, även för din egen skull så du slipper massa jobb som kanske är i onödan.

• tolonta
    Emperess skrev 2008-08-13 23:12:52 följande:
    gör med agaragar-pulver och använd lättströ för att söta med till diabetikern.. iofs vet jag inte hur det blir när det varit fryst..havregrädde funkar finfint till den laktosintoleranta!
    Men vanlig låglaktosgrädde blir godare än havregrädde, som har en litet "ovan" bismak...
  • T RO

Låglaktosgrädde är INTE okej om man är laktosintolerant. Inte för alla personer (båda mina systrar är laktos, och de skulle INTE kunna äta den efterätten)De som är laktos är dessutom vana vid "havresmaken". Du behöver ju inte göra ALLA efterrätter laktosfria, det blir sjukligt dyrt dessutom.

Satsa på helt laktosfritt, eller fråga dem om det är okej med låglaktos. Inte så kul om de får värsta magknipen/diareen/ etc obekväma åkommor.

Dessutom kanske man har "råkat" få laktos i annan mat redan tidigare under kvällen och då kan den extra belastningen som "låglaktos" innebär vara droppen som får bägaren att rinna över. Visst, många laktosisar tar tabletter, men det innebär INTE att de kan äta laktos ändå liksom, bara att det tar "udden av" de negativa effekterna.

tolonta skrev 2008-08-14 08:51:34 följande:
    Men vanlig låglaktosgrädde blir godare än havregrädde, som har en litet "ovan" bismak...
  • Tooticki

T RO skrev 2008-08-14 08:57:04 följande:

Låglaktosgrädde är INTE okej om man är laktosintolerant. Inte för alla personer (båda mina systrar är laktos, och de skulle INTE kunna äta den efterätten)De som är laktos är dessutom vana vid "havresmaken". Du behöver ju inte göra ALLA efterrätter laktosfria, det blir sjukligt dyrt dessutom.Satsa på helt laktosfritt, eller fråga dem om det är okej med låglaktos. Inte så kul om de får värsta magknipen/diareen/ etc obekväma åkommor.Dessutom kanske man har "råkat" få laktos i annan mat redan tidigare under kvällen och då kan den extra belastningen som "låglaktos" innebär vara droppen som får bägaren att rinna över. Visst, många laktosisar tar tabletter, men det innebär INTE att de kan äta laktos ändå liksom, bara att det tar "udden av" de negativa effekterna.
    Min make är laktosintolerant och på honom funkar Valios produkter bra (grädde, mjölk, creme fraiche, yoghurt och matlagningsyoghurt). Kolla med de laktosintoleranta och diabetikerna så att du inte lägger ner massa jobb i onödan alternativt orsakar magknip på gästerna.
  • Emmas syster

valio har laktosFRI grädde
    inte som arla som bara har låglaktos...

sen är det inte jättevanligt att var så känslig att man inte klarar låglaktosprodukter

de personerna är ofta glutenintolleranta (ofta odiagnostiserade) och är känsliga för höga fetthalter oxå

Svar på tråden Socker/laktosfritt alternativ till pannacotta?