• Tant Doris

Problem med datumet!

Eftersom vi inte ska ha ett så stort bröllop så tänker vi hålla allt hemligt ända tills inbjudningskorten går ut.

Vi ska bjuda våra familjer och tre kompisar (med respektive).

Datumet bestämdes i mars. Därefter har vi: bokat lokal, bokat fotograf, beställt servetter med datum tryckt på och diverse andra grejer. De där tre är iallafall de största posterna.

Nu till problemet: en av mina kompisar som jag tänkt bjuda gifter sig DAGEN efter. De bestämde datum flera månader efter oss, jag fick precis reda på det för att jag luskade ut det genom att fråga i hennes blogg. Henne hade jag också tänkt fråga om hon kunde hjälpa mig med håret (hon är frisör) samt sjunga vid vigseln.

Det är en av mina äldsta kompisar och jag vill inte att hon inte ska närvara. Den här krocken gör i sin tur att jag inte kan komma på hennes bröllop...

Hur sjutton ska vi göra nu? Ska vi försöka ändra datum? Eller vad? Jag blev helt ställd nu... hjälp mig...

• Svar på tråden Problem med datumet!
  • Tant Doris
    FruHamberg skrev 2008-08-03 16:09:03 följande:
    Hoppas att det löser sig!!
    Tyvärr verkar det inte som att det löser sig speciellt bra.
    Vi har båda bokat för mycket för att det ska vara enkelt att byta datum.

Så ingen av oss kan medverka på den andras vigsel och det suger verkligen. Hon är en av mina allra äldsta och bästa vänner, plus att hon sjunger sååå bra.. hade velat ha henne som solist.

Skit också!

Det enda positiva hon kunde komma på var att vi aldrig skulle glömma varandras bröllopsdagar
  • BlendaSigne

Iom att ni ska ha så litet bröllop så är ju varje gäst som ni tänkt ska komma "viktig". Om jag var du så skulle jag kanske boka om - om du känner det är viktigt att de kommer. Kosten för printade servetter e ju osis- är det mkt pengar de rör sig om?
    Kommer du om 5 år säga - "ja, de var viktigare med de xxSEK istället för att ha XXX där".
    Om du har himla tur så kanske du kan sälja dem här på BT .

• Tant Doris
    BlendaSigne skrev 2008-08-14 04:13:06 följande:
    Iom att ni ska ha så litet bröllop så är ju varje gäst som ni tänkt ska komma "viktig". Om jag var du så skulle jag kanske boka om - om du känner det är viktigt att de kommer. Kosten för printade servetter e ju osis- är det mkt pengar de rör sig om?Kommer du om 5 år säga - "ja, de var viktigare med de xxSEK istället för att ha XXX där".Om du har himla tur så kanske du kan sälja dem här på BT .
    Nej, den kostnaden är inte stor. Det är inte den som är det värsta, den kan jag väl leva med. Det jobbigaste är nog att boka om lokal och fotograf.

Sen så vill inte sambon byta datum. Tycker att vi är så inkörda på det att det redan är "vårt" datum. Tyvärr så håller jag med litegrann där. Ska diskutera det lite mer här hemma så får vi se sedan.

En positiv grej är att min kompis inte har vigsel och fest samma helg. De har festen för vännerna en vecka senare, tyvärr väldigt långt hemifrån (48 mil) men det får jag väl ta.. försöker ta mig dit istället.
  • Fenixx

åh vad jobbigt att det blivit så! av alla dagar liksom.

• Tooticki

Om jag hade varit i er situation så hade jag flyttat datumet. Det kanske inte känns så kul att boka om kyrka/lokal/fotograf men eftersom ni bara ska byta till ett annat datum så innebär det ju att varken fotografen eller uthyraren förlorar inkomst vilket betyder att de borde göra allt för att gå er till mötes. Jag tycker att det är viktigare att kunna delta på bästa vänners bröllop och att de kan delta vid mitt än att bli gift på ett speciellt datum. Servetterna överlever ni nog. Vi hade vita servetter utan tryck, vi blev gifta ändå

Lycka till!

• hoppetozan

Hade det varit jag så hade jag nog frågat kompisen om hon inte hade möjlighet att komma och sjunga i kyrkan iallafall.. Då e ju hon med lite på ditt bröllop och du är med på hennes fest!!

• lillP

första helgen i augusti är numera den största bröllopshelgen på året, men hela augusti är den största bröllopsmånaden...

hoppas det ordnar sig för er!

Tant Doris skrev 2008-08-02 21:37:32 följande:

Vad jag vet så är det ingen vanlig "giftas"-helg, vi har satt 090807 och de 090808. Vi har valt fredagen just för att få ett litet roligt datum, hur de tänkte vet jag inte ännu.Kanske kan vi på något vis byta datum även om det verkar vara en massa extra jobb. Tror ändå att jag mailar henne först för att se hur de tänker, sen får vi se...
  • J D

Bor ni långt ifrån varandra? Om hon bara ska ha vigseln dagen efter er så kanske hon skulle kunna närvara vid er vigsel iaf?

• Tant Doris
    hoppetozan skrev 2008-08-14 08:20:41 följande:
    Hade det varit jag så hade jag nog frågat kompisen om hon inte hade möjlighet att komma och sjunga i kyrkan iallafall.. Då e ju hon med lite på ditt bröllop och du är med på hennes fest!!
    Det är ju en idé förstås... men hon kanske är helt sönderstressad dagen innan? Vet ju inte själv hur mycket man har att göra då Vår vigsel är på eftermiddagen om det är någon tröst...

Vi har en del mailkontakt just nu, ska fråga henne nästa gång jag skriver.
  • Tant Doris
    lillP skrev 2008-08-14 08:24:21 följande:
    första helgen i augusti är numera den största bröllopshelgen på året, men hela augusti är den största bröllopsmånaden...hoppas det ordnar sig för er!Tant Doris skrev 2008-08-02 21:37:32 följande:
    Jag vet att augusti är superpopulärt just nu, men det var inte därför vi valde den månaden. Ville ha ett datum som var roligt och lätt att komma ihåg, innan sommaren blev för tidigt. Helst skulle vi velat viga oss mitt i veckan, men det här datumet var för bra för att låta bli

Ska man vara riktigt noga så är det inte den första helgen i augusti, det är helgen innan...
  • Tant Doris

J D skrev 2008-08-14 08:50:23 följande:

Bor ni långt ifrån varandra? Om hon bara ska ha vigseln dagen efter er så kanske hon skulle kunna närvara vid er vigsel iaf?
    Nej, hon bor inte så överdrivet långt ifrån oss. Vi bor iofs mitt ute i ingenstans och vigseln ska också den vara mitt ute i ingenstans (2.5 km hemifrån). Men det går ganska snabbt att åka kommunalt en del av sträckan, resterande delen får hon åka bil. Någon från oss hämtar naturligtvis i så fall.
  • lillP

Jag förstod att det inte var därför ni valde just den månaden, men jag spånade på då hur det kom sig att ni lyckades välja just samma helg. Men så är ni ju nära vänner också (om jag förstått det hela rätt) så egentligen kanske det inte är så konstigt att ni lyckades pricka in samma helg... Håller med om att det är ett bra datum, skulle nog tom jag kunna komma ihåg (brukar få kolla i f-ringen då o då för att komma ihåg vilket datum vi förlovade oss).

Hur går det för er, har ni kommit fram till hur ni ska lösa det hela?

Tant Doris skrev 2008-08-14 21:22:51 följande:

Jag vet att augusti är superpopulärt just nu, men det var inte därför vi valde den månaden. Ville ha ett datum som var roligt och lätt att komma ihåg, innan sommaren blev för tidigt. Helst skulle vi velat viga oss mitt i veckan, men det här datumet var för bra för att låta bli Ska man vara riktigt noga så är det inte den första helgen i augusti, det är helgen innan...
  • Tant Doris
    Tooticki skrev 2008-08-14 08:13:51 följande:
    Om jag hade varit i er situation så hade jag flyttat datumet. Det kanske inte känns så kul att boka om kyrka/lokal/fotograf men eftersom ni bara ska byta till ett annat datum så innebär det ju att varken fotografen eller uthyraren förlorar inkomst vilket betyder att de borde göra allt för att gå er till mötes.
    Jag tycker att det är viktigare att kunna delta på bästa vänners bröllop och att de kan delta vid mitt än att bli gift på ett speciellt datum. Servetterna överlever ni nog. Vi hade vita servetter utan tryck, vi blev gifta ändå Lycka till!
    Servetterna är inte de till middagen, det är bara kaffeservetterna som har tryck. De struntar jag fullkomligt i i det här fallet faktiskt . Det blir vita servetter utan tryck till middagen hos oss också...

Vi är ju två om det här, eller fyra beroende på hur man ska se det. Åtminstone vi två här hemma måste ju vara överens. Sambon är lite tveksam till att flytta datumet. Vi får se vad min kompis svarar på mailet som jag skickade i natt... Hon verkar inte vilja flytta sitt datum iaf, även om det skulle vara betydligt lättare (de viger sig i stadshuset, ska ut på restaurang med närmaste familjen. Själva bröllopsfesten hålls en vecka senare på annan ort.) Tja, vi får se hur det går.
  • Lillsnufflan

Jag hade nog ändå försökt byta datum. Även om det känns som om ni "kört in" er på det. Som någon annan skrev så tror jag att ni, i synnerhet du, kommer att ångra er/dig om ni genomför bröllopet utan en av dina äldsta och bästa vänner. Jag hade gjort det i alla fall.

Det är ju fortfarande tillräckligt lång tid kvar för att det borde gå att boka om.

Men ni vet ju själva bäst vilket som är viktigast: att din vännina är där, eller att det blir jobbigt att boka om lokal och fotograf.

• Tant Doris
    lillP skrev 2008-08-14 21:26:01 följande:
    Jag förstod att det inte var därför ni valde just den månaden, men jag spånade på då hur det kom sig att ni lyckades välja just samma helg. Men så är ni ju nära vänner också (om jag förstått det hela rätt) så egentligen kanske det inte är så konstigt att ni lyckades pricka in samma helg... Håller med om att det är ett bra datum, skulle nog tom jag kunna komma ihåg (brukar få kolla i f-ringen då o då för att komma ihåg vilket datum vi förlovade oss).Hur går det för er, har ni kommit fram till hur ni ska lösa det hela?Tant Doris skrev 2008-08-14 21:22:51 följande:
    Nej, ingen lösning ännu. Måste prata med sambon också (sitter på jobbet nu). Vi har fullt med folk hemma som inte får veta något än, så vi har lite svårt att prata om något som rör bröllopet. De far hem om två veckor, vi kanske måste vänta helt enkelt.

Det är samma för oss med vårt förlovningsdatum, jag tror att jag vet när det var.. men 100% säker är jag inte
  • Tant Doris
    Lillsnufflan skrev 2008-08-14 21:30:18 följande:
    Jag hade nog ändå försökt byta datum. Även om det känns som om ni "kört in" er på det. Som någon annan skrev så tror jag att ni, i synnerhet du, kommer att ångra er/dig om ni genomför bröllopet utan en av dina äldsta och bästa vänner. Jag hade gjort det i alla fall.Det är ju fortfarande tillräckligt lång tid kvar för att det borde gå att boka om.Men ni vet ju själva bäst vilket som är viktigast: att din vännina är där, eller att det blir jobbigt att boka om lokal och fotograf.
    Om jag hade fått bestämma själv så hade jag bytt datum, ja. Tyvärr är vi två som måste enas om det här. Ska prata med sambon så fort jag får chansen.
  • IdaÄlskarLennart

kanske kan ni gå ihop och ha ett parbröllop ? =)

Svar på tråden Problem med datumet!