• DrömmenSomBlevSann

köpa alkohol på finlandsbåt jämfört m Tyskland??

Vi funderade först på att åka till Tyskland, men då vi bor en bit upp i landet så blir det ju en BRA bit att åka. Vi ska på kryssning nu snart, och kollade upp priserna på alkohol på båten. Det är ju bra mycket billigare än på systemet, och resan dit ska ju ändå göras.
    Ni som handlat i Tyskland, HUR billigt är det där? Hur lätt tjänar man in resan dit om man säger så.

Vi kommer att bli ca 60 pers på bröllopet, med 3-rätters och sen bar till självkostnadspris 20 kr.

Tack på förhand

• Svar på tråden köpa alkohol på finlandsbåt jämfört m Tyskland??
  • feministbrud

Och att köpa vin på systemet lönar sig om alternativet är en resa till Tyskland. Boxar är ju faktiskt riktigt billigt och det finns fynd bland billigare viner också. Dessutom får du lämna tillbaka det som inte går åt.

• New York 2008

Kolla in denna sidan bland annat, har ingen adress till någon butik inne i Tyskland, men dock till Border Shopen som ligger när man precis kör av färjan.

Kolla in länken, under sortiment finns där en del av vad de har samt priser, så får du en aning om vad priserna ligger på Ofta har de även erbjudanden, ex. ett flak öl för 30-40 danska.

www.border-shop.dk/BorderShopFront/Front_DK

• tonårsmorsa

Tror som feministbrud att vin kan vara bättre att köpa på systemet. Ska man köpa i t.ex. Tyskland så krävs ju att man vet med sig att man dricker upp det som ev. blir över (och det kan bli mycket). Alternativt köper vin som tål att lagras, men då kostar det också. Starksprit däremot är ju inga problem att spara om det blir över.

Ska ni till Finland kan ni kanske passa på att köpa vissa saker på båten. Ofta har de bra specialpris på t.ex. Baileys, men det är som sagt inga mängder ni kan köpa där. Finnarna själva åker färjan till Tallin. Tror också att Tallin kan vara ett billigare alternativ än Tyskland för många (beroende på var ni bor).

• Blondie77

Om ni ändå ska ta betalt för spriten spelar det väl ingen större roll vart ni köper den, iofs köper man öl, vin och sprit i tyskland och sen tar 20 kr glaset så gör ni ju en rätt stor vinst om det är det ni vill.

• dukanomduvill

Det man ska tänka på när man åker till Tyskland är att man inte kan lasta in hur mycket som helst i en vanlig personbil. Vi fick lasta 590 kg. Om man lastar för mycket och åker på en vägning kan det bli väldigt dyrt. Men har du en stor bil och kan bevisa att du ska ha alkoholen för eget bruk - som till exempel till ett bröllop, så får du ta in i princip hur mycket som helst (tills maxvikten är nådd). De som bor "långt" från Tyskland kan ju alltid överväga att beställa på nätet och låta ett fraktbolag köra hem allt. Vi körde 120 mil totalt. Det blev 3 fulla tankningar + färjebiljett.

• DrömmenSomBlevSann

Så med andra ord, öl köper jag till riktigt bra pris på båten, får köpa 14 plattor. Betalar 4.90/burk ist för 12.30.
    Läsk finns säkert billigt där, eller helt enkelt på närmaste typ Lidl.

Vin är bättre o köpa på systemet,(så man kan lämna tillbaka) man kan ju köpa en del på båten.
    Köper man bag-in-box så kan man ju hälla upp i karaffer.

Sprit - där kan man säkert tjäna in massor på att köpa det nån annanstans. Meeeeen..då måste man räkna bort restid o soppapengar...

Sambon sitter o räknar o jämför priser just nu.
    Bodde vi långt ner i landet, då skulle jag inte tveka. Men nu har vi ju minst 50 mil enkel resa innan vi ens lämnar Sveriges gräns...

• dukanomduvill

I stället för att åka ner till Tyskland och handla sprit/whiskey/avec kan ni beställa på www.bottleshop247.com/SE/ flaskorna väger ju inte såå mycket. Beror på hur mycket ni ska ha i alla fall. Det finns olika prisklasser och frakten på tex 9 liter vodka blir bara 287 kr. Lite billigare än att åka till Tyskland imo.
    Lycka till med handlandet!

DrömmenSomBlevSann skrev 2008-07-23 11:35:04 följande:
    Så med andra ord, öl köper jag till riktigt bra pris på båten, får köpa 14 plattor. Betalar 4.90/burk ist för 12.30.Läsk finns säkert billigt där, eller helt enkelt på närmaste typ Lidl.Vin är bättre o köpa på systemet,(så man kan lämna tillbaka) man kan ju köpa en del på båten.Köper man bag-in-box så kan man ju hälla upp i karaffer.Sprit - där kan man säkert tjäna in massor på att köpa det nån annanstans. Meeeeen..då måste man räkna bort restid o soppapengar... Sambon sitter o räknar o jämför priser just nu.Bodde vi långt ner i landet, då skulle jag inte tveka. Men nu har vi ju minst 50 mil enkel resa innan vi ens lämnar Sveriges gräns...
  • SweetSun

tänk på att det är små burkar på båten, jag räknade på det nån gång, det är inte billigare alls /liter.

Men som sagt, bor man långt från tyskland, kan det vara ett alternativ.
    Och Systemet kan man lämna tillbaka sånt som inte gått åt också.

• DrömmenSomBlevSann

Jag har jämfört priser på samma storlek på ölburkar:

båten: 4 plattor Lapinkulta 471 kr
    Systemet: 4 plattor Lapinkulta 1180 kr

Det blir nog en kombination av handel lite här o där

SweetSun skrev 2008-07-23 11:49:54 följande:
    tänk på att det är små burkar på båten, jag räknade på det nån gång, det är inte billigare alls /liter.Men som sagt, bor man långt från tyskland, kan det vara ett alternativ.Och Systemet kan man lämna tillbaka sånt som inte gått åt också.
  • DrömmenSomBlevSann

Åh det ska jag kolla upp, tack så mycket!!

dukanomduvill skrev 2008-07-23 11:49:14 följande:
    I stället för att åka ner till Tyskland och handla sprit/whiskey/avec kan ni beställa på www.bottleshop247.com/SE/ flaskorna väger ju inte såå mycket. Beror på hur mycket ni ska ha i alla fall. Det finns olika prisklasser och frakten på tex 9 liter vodka blir bara 287 kr. Lite billigare än att åka till Tyskland imo.Lycka till med handlandet!
Svar på tråden köpa alkohol på finlandsbåt jämfört m Tyskland??