• 27juni2009

Frågat toastmasters?

Hur har ni frågat toastmaster om han /hon vill ha den uppgiften? eller har ni bara tagit för givet att de vill göra de för er?
    Hur lång tid innan frågade ni/informerade ni om deras uppdrag? vad hade de ansvar för? hjälpte de till att planera festen, tog emot anmöälningar etc etc

• Svar på tråden Frågat toastmasters?
  • JosieAdde

Man frågar, inte antar. Och man gör det i god tid innan :)

• Pumpkin

Vi frågade över en middag ungefär 1 år innan. Helt enkelt "Vi skulle bli väldigt glada om ni kunde tänka er att vara toastmasters på vårt bröllop" och de svarade ja

Våra toastmasters planerade festen, gjorde festhäftena, tog emot anmälningar för tal, spex och sånger, höll välkomsttalet vid festen och såg till att det fanns ris att kasta utanför kyrkan.

• Kanada Hjarta Sverige

fraga en bra stund innan brollopet!
    vart toastmaster par kommer hjalpa till med logistiken kring vigseln och sedan talen under middagen och nagra aktiviteter medans vi fotograferas.

• Aleta

Vi frågade inte så långt i förväg, kanske 6 veckor.
    Men, vi ville inte att de skulle behöva slita och jobba på vårt bröllop så deras uppgift började först vid brudskålen när de presenterade sig. Gästerna anmälde talen på plats och deras uppgift var helt enkelt att sköta ruljangsen på talen och sångerna. Sånghäftet gjorde vi själva.
    Ofta är det ju samma människor som är toastmastrar i ens bekantskapskrets så jag tycker att det är lite synd att lägga på dem för mycket jobb.

(Har själv råkat ut för att ha tackat ja till att vara toastmaster och sedan efter någon vecka fick jag en lång lista på flera A4-sidor med uppgifter... Så om ni vill att de ska jobba mycket så gör det klart för dem redan när ni frågar så att de vet vad de tackar ja till. Jag hade säker tackat ja i alla fall, men toastmaster känns mer som ett hedersuppdrag än den allt-i-allo som jag fick vara under hela dagen och kvällen.)

• tolonta

Frågade dem, ett bra tag innan. Sedan har vi gått igenom litet vad de ska göra, de har tagit på sig att ordna upp all underhållning under kvällen, och att fixa festhäften. Jag gör vissa grejer till festhäftena, och omslagen. Och jag har fått dem att lova att säga ifrån om det blir för mycket att göra, så jag hoppas att de inte tycker det är slitigt...

• lillP

vi frågade våra i våras och vi gifter oss i december. Våra kommer även att fungera som värdpar den dagen. De undrade vad vi ville ha hjälp med och vi frågade om de ville hjälpa till med att tex ta emot osa. Så glöm inte att gå igenom ordentligt med era toastmasters vad som förväntas av dem redan från början, som Aleta nämner

• Plummis83

Har frågat min tremänning om toastmasterrollen och hon skulle få denna sommaren på sig att fundera!! Men jag tror nog hon kommer säga ja, annars har vi en nära vän till m2b att fråga!!

• Lollick

Vi har två vi tycker att det har varit väldigt bra på andra bröllop vi varit på.
    Sedan har vi lagt upp lite ansvar på andra med, med riskastning, festprogram, sångledare m.m alla blir glada för att få hjälpa till lite...

• AnnaochHenrik
    JosieAdde skrev 2008-07-18 22:35:27 följande:
    Man frågar, inte antar. Och man gör det i god tid innan :)
    Precis så. Sen får man ju komma fram till ihop med denna toasmaster vad han/hon egentligen ska ha för ansvarsområden, så att det blir en ansvarsfördelning som alla känner sig nöjda med.
    Såg en överdriven beskrivning av vad en toastmaster skulle göra, och enligt den kan ju brudparet slappna av, toastmastern planerar hela bröllopet i princip: www.brollopsguiden.se/tips/brfest/somtoastmaster.php
    Vår toastmaster fick panik när han såg den listan kan jag säga, men blev lite lugnad när vi förklarade att han skulle ha ungefär en tiondel så mycket att göra som den listan föreslår..
    Kommunikation om vad man väntar sig är alltså väldigt viktigt, man vill ju att även toastmastern ska se fram emot bröllopet och minnas det med glädje efteråt.
  • 27juni2009

Tack för alla fina svar, ja det är klart att vi kommer fråga, kommer nog pyssla ihop något fint kort me frågan på Men då är det ok att vi lämnar de kortet snart då så har de lite tid att fundera (vet att en av dem svarar ja för vi har pratat m henne innan om det) o annars hinner vi lös det m nån annan. o så kan vi i lugn o ro gemensamt bestämma vilken hjälp vi önskar få o de önskar ge kommer ha hjälp av toasmadame m mat/dryck förslag oxå o hennes sambo (kock) kommer få frågan om han vill hjälpa till m meny förslag o provlaga det till oss, ev att han komemr o göra förrätten beroende på avr vi beställer maten

• Nalle Puh 40

Vi var hos min sambos bästa kompis i våras och frågade honom då, är ju nget man vill ta på telefon eller sms direkt utan det är kul att se hur de reagerar. Var ungefär ett år innan och han tackade jag utan att tveka.
    Han kommer dock inte ha så mycket att göra utan våra två värdpar fixar ALLT åt oss och de gör det med glädje

Svar på tråden Frågat toastmasters?