• Stina25

    Jag är så ledsen över underlivet, nån?

    Det här är min historia, jag hoppas non orkar läsa och ge mig tips, råd, erfarenhet även om det bara känns igen lite.

    Så länge jag kan minnas har jag haft problem med samlag därför att jag fått en liten spricka i slidingången och det svider, bränner där och på blygdläpparna efteråt. Hade sex fast jag inte var kär längre med min första sambo (var 20 år) och det pågick 3 år vilket säkert förstört mig. Glidmedel behövdes alltid och jag fick en liten spricka nästan jämt. Det sved och var irriterat. Har haft svamp ett antal ggr, blev rekommenderad glidmedel var jag än gick det var liksom lösningen.

    Smörjt in med idominsalva, barnolja, zinksalva och visst lugnar det men nu har jag även åkt på kondylom (trodde det var svamp och gick till bm), vårtorna försvann efter ett halvår utan behandling och jag blev så glad. Men så kom de tillbaka och de sitter precis vid slidingången därför har jag inte velat behandla ifall det skulle göra mig ännu känsligare efteråt. De försvann dock rätt snabbt då men det kliar och svider och jag känner mig äcklig, nu tror jag de är på gång igen för nu bara bränner det o svider där nere. Känns som jag även stämmer in på vestibulit men inte riktigt, dessutom svårt att avgöra vilket problem som leder till vad.

    Gynekologen säger att kondylomviruset alltid kommer finnas i oss som fått det och att man kan få vårtor hela livet i perioder, men de behöver inte komma alls mer. Jag fick också lätta cellförändringar pga kondylom vilket de tog bort med laser. Jag blir så arg, den enda jag haft sex med utan kondom 8utom i förhållande förstås)! Vi hade sex precis innan jag träffade min nuvarande sambo. Det måste varit honom, orkar inte berätta allt men jag är rätt säker.. Min sambo och jag hade helt underbart sex, jag har aldrig haft det så bra, jag sprack inte en enda gång första månaderna! Sen fick jag vårtorna och det gjorde lite ont, jag började dock må dåligt när jag fick veta att JAG hade fått en könssjukdom, sambon fick sen också vårtor och jag började må riktigt dåligt. Fick cellförändringar ett tag efter och det gjorde mig ännu ledsnare. Vi hade ändå sex en del men sprickan vill inte ge sig och kondylomen som gjort mina slemhinnor ännu klänsligare hjälper inte till! Vi har haft uppehåll länge nu, jag har behadlat sprickan med kortison och den ser bra ut nu men tunn hud. Går hos en gynekolog. Kommer antagligen spricka igen tror jag när vi har sex. Ska också börja med aldara kräm mot kondylomen för att stärka huden där, det är en kräm som stimulerar immunförsvaret och ska stärka huden även då jag inte har vårtor.

    Min nuvarande sambo är helt underbar och pressar mig absolut inte men jag blir så LEDSEN att vi inte kan ha det normalt. Jag är livrädd att det aldrig ska bli bättre och att hans ka lämna mig! Vem orkar leva med att inte kunna älska med varandra? Det har satt sig i huvudet på mig och jag blir rädd när vi närmar oss sex. Vad kan man smörja sig med? har hört om jordnötsolja, vaselin och apotekets intim creme? De med vestibulit verkar använda locobase repair, vad jag läst på andra forum. Nån med erfarenhet? Kram på er alla!

  • Svar på tråden Jag är så ledsen över underlivet, nån?
  • Fru Handal

    Har inga bra svar på dina frågor. Men stå på dig och kräv hjälp av din gynekolog. Din kille älskar dig och då kommer han stanna oavsett!
    Hoppas att det löser sig!
    Kram

  • Tooticki

    Jag har haft känsliga slemhinnor pga gulkroppshormonet i mini-piller och jag har använt tre olika saker för att göra det bättre:
    1. Vagifem; en sorts piller för underlivet som tillför östrogen lokalt och hjälper underlivet att bli fuktigare och stärka slemhinnorna (receptbelagt)
    2. ACO Intim olja, tvättar mig med den varje gång jag duschar
    3. Babyolja som glidmedel, funkar mycket bättre än vanligt glidmedel för oss.

    Jag förstår att det är tufft för dig, sex är något fantastiskt som man vill kunna dela med den man älskar! Mitt förslag är att du begär att få en ordentlig utredning hos din gynekolog. Om hon/han inte beviljar dig det; boka tid varje gång du får tillbaka sprickan så kommer de att förstå allvaret i situationen. Just vestibulit är en väldigt bortglömd sjukdom, det är svårt att få en diagnos och sen finns det få läkemedel och lite forskning kring det.

    Hur funkar det om ni har all annan sorts sex än samlag? Smekningar, kyssar, petting och oralsex, se till att verkligen ha lååånga förspel så att du blir ordentligt upphetsad och använd ALLTID glidmedel, även om han/du bara använder ett finger. Det finns visst tabu kring detta med glidmedel, vissa gynekologer förespråkar att man ALLTID använder det oavsett om man har problem eller inte, för att vara snäll mot underlivet. Det är lätt att göra det till något sexigt, smeka och hetsa upp varandra med oljan, den glider ju så sexigt!

  • Cantaton

    Jag vet inte heller riktigt om jag kan svara - men jag kanske kan lugna dig. Jag har nämligen vestibulit - nu efter 1½ års behandling på sjukhus är jag näst intill bra, men mitt är stressrelaterat, så kanske blir det aldrig helt bra. Det kan blossa upp i mitt underliv på samma sätt som andra får magont eller huvudvärk. Men min älskade pojkvän har stått vid min sida HELA tiden. Du kan tro att jag var lika orolig som du. Men enligt barnmorskan hade jag aldrig kommit så här långt utan honom. Han har stöttat, han har lyssnat, varit lyhörd, hjälpt mig, och låtit allt få ta sin tid. Det tog ett bra tag innan vi hade samlag första gången, och därefter var det inte alltför ofta - men han tjatade inte. Han visste att det skulle släppa i sinom tid. Man måste ju våga tro!

    Locobase stämmer - de flesta använder det. Jag har emellertid använt Xylocain, men det är receptbelagt.

    Så jag håller med föregående, gynekologhjälp - absolut! Och är det något (ex. vestibulit) kan de skicka remiss vidare om så behövs. Och ja, din pojkvän älskar dig och kommer göra allt för dig under tiden - ni kommer att göra det tillsammans för bådas skull.

    Jag har haft ont från första början (men det tog flera år innan jag utredde det). Och jag hade så ont att jag var alldeles förtvivlad över att aldrig kunna skaffa barn - att aldrig kunna uthärda den smärtan tillräckligt mycket för att genomlida ett samlag. Jag visste alltså inte ens vad jag kämpade för - att sex kunde vara skönt var inte ens en tanke för mig. Så våga fråga, låt dig hjälpas och håll ut! Det blir bättre.

  • Masha

    Alla symptom du har är ju faktiskt symptom på Kondylom, bra att du fått Aldara utskrivet, en del gynekologer drar sig för det för att den är för dyr. Aldara kan också under behandlingstiden ge sveda och irritation men det är övergående. Har pojkvännen fått behandling? Jag är ingen läkare men de gånger Kondylom har brutit ut hos mig har det börjat med att pojkvännen har haft synliga vårtor. Det ÄR behandlinsbart och du KAN bli bra så ge inte upp. Byt läkare om det behövs. Har du förresten fått någon RIKTIG behandling mot svampen? Inte bara krämer och vagitorier. Själv fick jag Flukonazol, en engångskapsel som man sväljer. Den tog bort all svamp, fick även en till pojkvännen. Det finns också smärtstillande kräm att smörja sig med (Emla) som är receptbelagd, MEN den svider lite då man tar på den.

    Lycka till och hör gärna av dig om du undrar något.

  • Silva79

    Har också så att det spricker på samma vis som hos dig vid sex, det har alltid varit så, mer eller mindre. Precis som du vet jag inte riktigt vad jag ska göra åt det och sex har vi ganska sällan pga detta.

    Xylocain är förresten inte receptbelagt, iaf inte den 5%:iga. Funkar den i underlivet? Har haft den till lite andra problem, men inte velat ta den i underlivet eftersom det är känsligt nog där. Ska prova! När ska man använda den, precis innan samlag?

  • Cantaton

    Den kanske inte är det längre då. Den jag fått utskriven till underlivet är 2%-ig. 30-grams geltuber. Jag fick ordinerat att smörja in mig 4-5ggr per dag, utspritt under dagen. (Hela min bäckenbotten och allt var alldeles krampartat för att skydda sig från svedan, så jag skulle använda den för att bedöva så att kramperna kunde släppa och att kroppen själv skulle få upptäcka att underlivet inte var något farligt.) Men därefter har jag använt vid behov - oftast EFTER samlag, då det kan svida. Men givetvis funkar det innan också, med risk för delvis bedövad känsla under samlaget.


    Silva79 skrev 2008-07-18 11:56:36 följande:
    Har också så att det spricker på samma vis som hos dig vid sex, det har alltid varit så, mer eller mindre. Precis som du vet jag inte riktigt vad jag ska göra åt det och sex har vi ganska sällan pga detta.Xylocain är förresten inte receptbelagt, iaf inte den 5%:iga. Funkar den i underlivet? Har haft den till lite andra problem, men inte velat ta den i underlivet eftersom det är känsligt nog där. Ska prova! När ska man använda den, precis innan samlag?
  • Silva79

    Ok, tack... ska prova, fast då behöver jag en större tub som kanske isf är receptbelagd. Den 5%-iga är bara 10 g. Jaja, får kolla upp det där!


    Cantaton skrev 2008-07-18 12:08:48 följande:
    Den kanske inte är det längre då. Den jag fått utskriven till underlivet är 2%-ig. 30-grams geltuber. Jag fick ordinerat att smörja in mig 4-5ggr per dag, utspritt under dagen. (Hela min bäckenbotten och allt var alldeles krampartat för att skydda sig från svedan, så jag skulle använda den för att bedöva så att kramperna kunde släppa och att kroppen själv skulle få upptäcka att underlivet inte var något farligt.) Men därefter har jag använt vid behov - oftast EFTER samlag, då det kan svida. Men givetvis funkar det innan också, med risk för delvis bedövad känsla under samlaget.
  • Cantaton

    Eller köpa flera små - om det finns icke receptbelagt Lycka till!


    Silva79 skrev 2008-07-18 12:48:21 följande:
    Ok, tack... ska prova, fast då behöver jag en större tub som kanske isf är receptbelagd. Den 5%-iga är bara 10 g. Jaja, får kolla upp det där!
  • Tooticki

    Ofta kan man få icke receptbelagda preparat på recept i större förpackningar, för att de blir billigare så och då ingår de i högkostnadsskyddet så det kan absolut vara värt det att få det utskrivet.

  • Aleta

    Jag har också haft problem med att det blir små sprickor ibland och det svider ju och gör ont som attan!
    Däremot så händer det aldrig när jag har vaxat bort allt hår! Så det kanske kan vara något?
    Babyolja, natusan naturell tycker jag är det klart bästa glidmedlet. Det kan man dessutom ha stående framme i badrummet också utan att någon höjer på ögonbrynen.
    Men det är bara vad gäller sprickorna som sagt.

Svar på tråden Jag är så ledsen över underlivet, nån?