• trampetroll

Vem går in först?

Dum fråga kanske men jag är inte riktigt säker på att jag greppar det. Vi ska ha tre tärnor och 2 bestmans. Vi tänkte ta tärna 1 och bestman 1 går in gemensamt, sedan tärna 2 och bestman2 gemensamt, sedan tärna 3 går ensam och bär ringkudden, därefter går vi brudparet in. Är det så man gör eller hur fnkar det, vem brukar gå in först, brukar tärnor gå ensamma eller tillsammans med de andra tärnorna?

• Svar på tråden Vem går in först?
  • socker86

Sådana saker brukar man nog gå ihgenom med prästen eller den som anvarar för eran bokning av kyrkan. Tror jag iaf. När min syster gifte sig gick vi tärnor på rad bakom dom, fast det fanns inga bestman eller så visserligen.

• idunoas

Du får nog göra lite som du vill.

• Tx2

Vanliga ordningen om man går in tillsammans brukar vara näbbar, brudparet efter det tärnor och marskalkar. Men det går säkert att gå på annat sätt.

• Kjell Präst

Som sagt: Näbbet (som ni inte har), brudparet, tärnor och marskalkar - det är den traditionella ordningen

• sviiden

Vi gick: Brudpar, smånäbbar, tärnor (en tärna + marskalk vid altaret, min man tyckte att det skulle bli alltför mycket cirkus annars)...

• sviiden
    sviiden skrev 2008-07-17 09:33:28 följande:
    Vi gick: Brudpar, smånäbbar, tärnor
    Nämnas bör att näbbarna 3 och 5 år knappast skulle ha klarat av att gå ensamma och först i ledet. Det gick jättebra med dem emellan oss vuxna, dock med längre avstånd efter oss.
  • 20080301

Vi hade tärna och marshalker gåendes bakom oss

• sandyh

Om man går in med pappa då? Och har brudnäbbar, tre stycken?

• Kjell Präst
    sandyh skrev 2008-07-17 10:08:52 följande:
    Om man går in med pappa då? Och har brudnäbbar, tre stycken?
    Eftersom det inte är en svenskkyrklig tradition så finns det inget "klassiskt" sätt att göra det på.
  • tolonta
    sviiden skrev 2008-07-17 09:34:57 följande:
    Nämnas bör att näbbarna 3 och 5 år knappast skulle ha klarat av att gå ensamma och först i ledet. Det gick jättebra med dem emellan oss vuxna, dock med längre avstånd efter oss.
    Jag och min syster gick in först när vi var näbbar, då vi var 3 och 5 år gamla... Så det är inte alls omöjligt.
  • 20080802

Oj oj då!! Jag som funderar på att chansa och låta våra pojkar gå in först och dom är bara 4 och 1,5...

sviiden skrev 2008-07-17 09:34:57 följande:
  • Tx2

Var oxå med på ett bröllop där pojkarna var 3 o 5 och dem gick in först o kastade ut(lite) blommor. Gick jättebra. Men dem fick bestämma in i det sista om dem hellre ville gå med brudparet och hålla dem i handen el gå själva. Alltid en chansning med barn, men å andra sidan så är det väl tjusningen.

Själv funderar jag på om jag skall chansa med en tvååring. Antingen lyckas vi med konststycket att hon går själv först el så får hon gå med oss el med sin mamma el bara springa o göra vad hon vill.

• Susanna och Fredrik

Om man går in med pappa...det ska jag göra...hur blir det då?
    Men då står väl brudgummen och hans bestman redan där framme?? Eller'??

• Labolina07

brukar kanske vara brudparet... så sa våran präst.

Men vi ska ha brudnäbbar, sen följet, alla dom till musik,
    sen till brudmarschen går pappa & jag in brudgummen & hans bestman står där framme.

• Miss Blue

Vi har samma funderingar kring vår son på 2,5år, vi har bestämt att vill han får han gå först men funkar inte det får han gå tillsammans med antingen någon utav tärnorna eller vår bestman. Man vet ju som sagt inte ens om han VILL gå in överhuvudtaget....
    Vi låter honom bestämma själv..(med vissa restriktioner förstås!)

• sviiden
    20080802 skrev 2008-07-17 10:31:29 följande:
    Oj oj då!! Jag som funderar på att chansa och låta våra pojkar gå in först och dom är bara 4 och 1,5...
    Detta är ju förstås upp till barnen själva. Dessa flickor är väldigt blyga, och den ena har ibland drabbats av rampfeber, så vi tog det säkra före det osäkra.
    Sen tyckte vi oxå att det är ju brudparet man vill se, och inte att gästerna fäster ögonen vid dessa jättesöta småbarn i fin fest-stass.
  • Lollick

Jag har ingen aning men kan det funka så här:

Brudnäbb, Jag och min pappa, min tärnor...Min sambo och hans bestmen med honom där framme?

• Lillsnufflan

Appro på det här med att gå in med sin pappa: Som Kjell Präst skrev så finns inget vedertaget svenskt sätt att göra det på eftersom man traditionellt går in tillsammans brud och brudgum här. Dessutom är det ju inte alls säkert att ens präst går med på att man får gå in med någon annan än sin blivande (men det är ju egentligen en annan fråga).

I England t.ex. där det däremot är tradition, står brudgummen och bestman framme vid altaret redan från början. Sen kommer bruden med sin far och efter det tärnor av olika slag. Där har man ju bara en bestman, men däremot oftast flera tärnor, varav en är "huvudtärna". Man försöker plocka tärnor från både brudens och brudgumens familj och skiljer oftast inte på tärnor och näbbar. Istället har bruden ett följe av flickor (och yngre kvinnor) i olika åldrar som går efter henne.

I slutet av ceremonin signerar man ett bröllopsdokument och då deltar även brudens föräldrar och ibland också brudgummens. Sedan går brud och brudgum ut tillsammans följd av "huvudtärnan" och bestman, brudparets föräldrar samt tärnor.

Föräldraparen har ju en helt annan status vid en brittisk ceremoni än vid en svensk som handlar mer om brud och brudgum. Där är det ju också i huvudsak föräldrarna som bjuder in till barnens bröllop. Ett av de vanligaste problemen som tas upp på engelska bröllopsforum är att brudens mamma vill bjuda alla sina jobbarkompisar men inte vill bjuda brudens vänninor. Förlåt, det blev lite OT.

Svar på tråden Vem går in först?