• Tooticki

    Hur "friserar" ni er där nere? ;-)

    Brasiliansk vaxning, det bästa som finns!
    Rakade tidigare men fick problem med inflammerade hårsäckar så till den milda grad att jag fick en 3-veckors pencillinkur för att bli av med det. Trots det dröjde det 5 månader efter penicillinkuren (och vaxning lika länge) innan det var helt bra.

  • Tooticki

    Brasiliansk vaxning är egentligen namnet på frisyren (vaxa bort allt) men man kan välja själv om man vill lämna lite och i så fall hur mycket. Sen är det viktigt att man vaxar med brasilianskt vax, inte pinjevax, för det är anpassat efter det känsliga området och mycket skonsammare mot huden. Ska du boka vaxning på salong, fråga vad de använder för vax, jag har varit på salonger som använt både och och det var inte en vacker syn efter pinjevaxet...

  • Tooticki
    Aleta skrev 2008-07-16 16:35:13 följande:
    Brasilianskt är helt klart bäst - men det gör ont!
    Fast jag tycker att om man är duktig och verkligen gör det var 5:e vecka så gör det mindre och mindre ont hela tiden. Jag har inte ens 1/5 så mycket hår nu som jag hade när jag rakade, dessutom är de mjuka och lena inte stubbiga och sträva.
  • Tooticki
    Aleta skrev 2008-07-16 16:40:32 följande:
    Gör du själv eller på salong?
    På salong, har världens bästa vaxare, skulle inte byta henne mot något
  • Tooticki

    För det första blir det ingen stubb när man vaxar, utan mjuka strån son växer ut och det tar mellan 2-5 veckor beroende på hårtyp. Min vaxare tar 399 kr för en brasiliansk vaxning men om man är en trogen kund ger hon generösa rabatter, jag betalar 450 kr för brasiliansk + hela ben vilket hon egentligen tar 700 kr för.

    I början bör man vaxa var 4-5 vecka, då hämmas hårväxten och stråna blir mycket färre. Är du rädd för smärtan kan du ta en värktablett innan, det tar udden av det. Håret måste vara minst 5 mm vid vaxning, annars följer det inte med.

  • Tooticki

    Jag bor i Göteborg så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Det finns säkert stockholmare här på bt som kan tipsa dig.

  • Tooticki

    När man väl är där så bestämmer man själv vilken frisyr man vill ha, precis som hos frisören. Jag kan dock rekommendera att ta bort allt en gång, annars kommer det håret som du inte vaxar att fortsätta vara lika grovt och strävt. Vaxar du bort det en gång blir det mjukare och glesare och då kan du frisera hur du vill.

  • Tooticki

    Nej, Gud nej, det gör ont i några sekunder. Som att dra bort ett plåster, sånt där i textil som sitter hårt, man gör det fort, det gör ont sen är det över

  • Tooticki

    Det beror nog på hur känslig man är, jag kan bli lite ljusrosa första dygnet men inget värre än så.

  • Tooticki

    Nalle Puh 40 skrev 2008-08-04 21:33:25 följande:


    Är kanske lite pryd av mig men är det inte lite pinsamt att bli vaxad "där nere"?
    Nej, det är deras jobb. Min vaxare är grymt proffessionell, känner mig aldrig obekväm, men det handlar nog som sagt var om hur pryd man är.
  • Tooticki
    Daemia skrev 2008-08-05 11:05:18 följande:
    Jag lämnade bästa vaxaren på Nya Zealand och har nu visat "fisken" för en ansenlig mängd hudterapeuter i Göteborg och inte hittat någon jag varit nöjd med. Det värsta jag vet är när de tar fram stripvax i typ roll-on flaska som stått på värmning i 3 dagar...o dessutom kommit i kontakt med jag vet inte hur mycket av andra kvinnor och mäns hud. Oiiiiii! Din vasagatan-dam är hon en "träspatel+varmvax"?
    Man ska absolut inte använda pinjevax i underlivet. Endast speciellt avpassat brasilianskt vax, med träspatel. Har frågat min vaxare om det och hon tycker att det är en dödssynd att använda pinjevax i underlivet, man skadar huden och det blir ojämnt och fult. Prova henne, du kommer inte bli besviken!
Svar på tråden Hur "friserar" ni er där nere? ;-)