• sofjoa

ngn som ska till Koh Chang

eller har varit där??? Vill gärna ha tips på utflyktsmål, restauranger etc....
    vi åker i november =)

• Svar på tråden ngn som ska till Koh Chang
  • feministbrud

Ja, på Ko Chang hittar man ju inte så mycket även om de har skräddare och lite t-hirtförsäljning (vi köpte flipp flopps där). mn Bangkok är nåt helt annat. ett het tips: Avsluta med Bangkok! Vi tog det först och släpade runt på sidentyger och kostymer i två veckor när vi åkte runt. Inte så praktiskt. Att skicka hem eller låsa in på flygplatsen var ganska dyrt.

furillen skrev 2008-07-18 10:52:40 följande:
    jag skulle också satsa på shoppingen i bangkok.... den är grym! ha plats för en extra väska
  • sofjoa

nåt hett shoppingtips i bangkok??? vad ska man inte missa????

• feministbrud

Du ska inte milla MBK, som är ett ställe med massa billiga kläder (dock ej äkta!, men mina dieseljenas för en hundring ser faktiskt äkta ut). Siam center har glassig shopping som är dyrare, men ska du köpa äkta sidenslipsar/sjalar så är det mycket bra. Du kan utgå från att det inte är äkta siden åpå MBK. är du intresserad av att köpa tyg så ska du gå till Jim Thomsons. Där köpte jag mitt brudklänningstyg. Där är det garanterat äkta. Dyrt, men för oss helt ok priser. 8 m tyg (90 cm brett) kostade 900 kr.

• feministbrud

Herregud hur skriver jag idag? Ber om ursäkt för alla stavfel och hoppas ni kan läsa ändå

• sofjoa

Femenistbrud: Hur tar man sig smidigast från bangkok till Koh chang??? Vad kostar det???

• HelenaOlivia

Femenistbrud: Hur tar man sig smidigast från bangkok till Koh chang??? Vad kostar det???

Om man väljer att åka charter så har de paket med 2nätter i Bangkok utan extra kostnad.
    Men det verkar som att de flesta åker reguliärt...

• Emperess

Ja ta absolut bangkok sist!! Jag tyckte mkt om pratunam market och handlade det mesta där. Sedan finns det mycket marknader i China town med. MBK är fantastiskt men tyckte inte dom hade bäst shopping. Annars fanns även en nattmarknad som var lättprutat köpte smycken och klockor där, låg nära Siam square har jag för mig. Vi bodde förresten på hotellet Indra Regent www.indrahotel.com/ som ligger nära all shopping kring siam square, alltså MBK, Pratunam, Pantip plaza mm.

Vi åkte från Koh chang men gjorde några dagars uppehåll i Mae phim och sedan vidare till bangkok. Vi hyrde en bil med chaufför som körde oss från koh chang till mae phim tog typ 3-4 timmar minns inte riktigt.. från mae phim tog vi lokalbussen, jättefin med ac och så fick man vatten, för ca 100 baht till bangkok. Kanske går det lokalbussen från Trat? och kanske ta taxi från hotellet på koh chang och över färjan till trat? fast taxi har jag för mig var rätt dyrt på koh chang..

Ett måste i bangkok är att alltid åka på taxameter iaf!! glöm inte det!

• HelenaOlivia

Jag håller med dig Sofjoa, mer tips!! :)

• Mrs Edwards

När vi var på Koh Chang i okt-06 så hade vi lite svårt att varva ned efter en fantastisk rundresa i Kambodja. Så vi red elefant på Baan Kwan Chang Elephant Camp. Mysigt att knalla runt i djungeln och bada med elefanter var en upplevelse! Dom verkade välskötta och hade trevliga mahoots/skötare. Sen besökte vi ett vattenfall (Klong Plu - finns nog en hel del olika)som innebar lite trekking i skogen och ett ganska svalt vattenfall att bada i.
    Jag tyckte Independent Beach Hotel var lite häftigt, låg direkt på stranden på norra delen av White Sands, väldigt backpacker. Oerhört lugn ö. GOD mat! :) Åt en grymt god rätt som hette Morning Glory, nån friterad grönsak.

• thn0808

Ett tips är att boka rum via directrooms.com - riktigt bra priser. När vi var i Bangkok senast var det mer än dubbelt så dyrt att boka direkt på hotellet. Vi ville stanna en extra natt och var tvugna att boka via internet för att få bra pris.

Att ta sig mellan Bangkok och koh chang tar ett litet tag om man åker med "lyxbussen" som de kallar den, men det går ändå väldigt smidigt. Ett bra tips för att uppdatera sig om sitt resmål är att gå in på resdagboken.se och söka på resmålen. Även backpacking.se har forumsite som är mycket användbart.

• HelenaOlivia

Hej, bra tips, tänkte dock fråga vad du mena med ganska långtid att åka "lyxbuss"??

thn0808 skrev 2008-08-18 22:35:28 följande:
    Ett tips är att boka rum via directrooms.com - riktigt bra priser. När vi var i Bangkok senast var det mer än dubbelt så dyrt att boka direkt på hotellet. Vi ville stanna en extra natt och var tvugna att boka via internet för att få bra pris. Att ta sig mellan Bangkok och koh chang tar ett litet tag om man åker med "lyxbussen" som de kallar den, men det går ändå väldigt smidigt. Ett bra tips för att uppdatera sig om sitt resmål är att gå in på resdagboken.se och söka på resmålen. Även backpacking.se har forumsite som är mycket användbart.
  • feministbrud

Vet inte om jag svarar för sent nu, men vi flög för 600 kr i vardera riktning (vi gjorde en rundresa) Man kan åka buss betydligt billigare men det tar nog upp till 6 timmar.

sofjoa skrev 2008-07-18 15:08:58 följande:
Svar på tråden ngn som ska till Koh Chang