• jessko
    Äldre 13 Jul 10:15
    7165 visningar
    29 svar
    29
    7165

    Lyckas aldrig få bort sötsuget!!!!

    Jag är helt förkrossad, kan aldrig lära mig får bort sötsuget. Ser jag godis, bakverk, saft, läsk etc halsar jag i mig som att jag inte sett mat på flera år. Har försökt olika avväjningsmetoder och även försöka lära mig att äta vid regelbundna tider för att inte riktigt bli hungrig och få sug på annat. Men det är svårt att lära sig äta regelbudet ink frukost när man aldrig tidigare gjort det. Oboy och macka åt jag som barn men i vuxen ålder har jag slutat med frukost helt.

    Fan va jag är dålig! Saknar jag motivation? Jag vill ju över allt annat att gå ner i vikt. Men får ångest när jag inte lyckas och tröstäter med godis istället.

  • Svar på tråden Lyckas aldrig få bort sötsuget!!!!
  • Boomto­wn
    Äldre 13 Jul 10:30
    #1

    Försök med kromtabletter. Ger verkan efter ca 14 dagar. Funkar tycker jag. Bara man kommer ihåg att peta i sig dem. Det gör inte jag...

  • Eskoba­r
    Äldre 13 Jul 10:35
    #2

    Jag kan inte heller låta bli sötsakerna. Jag ammar för tillfället o jag har hört att vissa blir mer sugna då - men jag vill kunna låta bli ändå. Men jag kan inte. Har så j-la dålig karaktär!

  • lillP
    Äldre 13 Jul 10:47
    #3

    försök att börja skriva matdagbok, det hjälper faktiskt mer än man tror. Både för att börja äta mer regelbundet och mot att stoppa i sig en massa "onödigt". Ofta beror suget man har på att man ätit för lite mat under dagen. Jag skrev matdagbok för några år sedan som en del av behandlingen mot hetsätning. Är idag mer medveten när suget faller in och varför jag är sugen. Blir lite lättare då.

  • Fenixx
    Äldre 13 Jul 11:45
    #4

    du är inte ensam, är en hemsk sötmissbrukare... försökt i perioder men är så svårt.

  • avil
    Äldre 13 Jul 12:15
    #5

    Krom är jättebra!!
    Plus att du bara MÅSTE VÄNJA dig att äta frukost! Inte oboy+macka!
    Utan fil o musli eller havregrynsgröt o nån hårdmacka tex,ägg är mättande o bra pålägg!
    Eller nåt-visst gröt är INTE så gott,men man vänjer sig o man är mätt ett tag!
    O att äta regelbundet är det bästa-jag har gått ner några kilon sen jag bärjade äta frukost!!
    Men det ÄR en vanesak! Jag lovar-det tar ett tag,men jobba på det.
    Frukt är bra som mellanmål ofta,då blir man inte hungrig o småäter annat onyttigt!

    Drick mycket vatten under dagen-det stillar hunger o sug med-kanske med lite citron i eller jordgubbar tex!
    Ät avokado ,keso,ägg,tonfisk,kyckling,sallad o morötter mycket.Då får du både lite salt,o mättande saker som är rätt nyttiga!

  • avil
    Äldre 13 Jul 12:16
    #6

    glömde-sen när du är extremt sötsugen så KÄMPA EMOT! DÖjobbigt -jag vet.Men ät nötter o russin o sånt-bättre en påse godis!

  • Fröken Planer­a
    Äldre 13 Jul 12:17
    #7

    Du kan aldrig bli av med sötsuget om du inte börjar äta dina 5 mål mat om dagen. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag.
    Testa Chromtabletter, finns olika märken i hälsokostaffären, de hjälper faktiskt. Och så rör på dig!!!!! Det gör verkligen underverk. Jag har minskat min mått en hel del sen jag tog mig i kragen. Det känns helt underbart!

  • Mikabe­lla
    Äldre 13 Jul 13:16
    #8

    har du varit hos doktorn och sett så att fu inte har svamp i magen?...Låter äckligt, men det finns en sjukdom/svamp som gör att suget och beroendet av socker blir hysteriskt...

  • kassan­dra
    Äldre 13 Jul 14:07
    #9

    MAGSVAMP? vad är det?

  • Mikabe­lla
    Äldre 13 Jul 17:27
    #10

    Tja undefär exakt magsvamp...Den jäster liksom i magen. Vet inte hur man får den. Är väl inte direkt små champinjoner jag är inte helt säker på vad det är, bara att jag har/ haft jätte problem med min mage och tt det var en av sakena som de tog prover för..Dock inga "svampra" i min mage...

Svar på tråden Lyckas aldrig få bort sötsuget!!!!