• Aurelia

kommer jag någonsin vilja bli mamma??

Ja, frågan blir ju mer aktuell nu när man krupit över 30-årssträcket... jag är en sån person som ständigt oroar mig för saker, ogillar stora förändringar i livet och behöver mycket sömn och ensamtid för att må bra. Jag får rysningar av tanken på att livet som mamma bara ska bestå av att stressa på mornarna med dagis och frukost till barnen, jobba, hämta på dagis, leva familjeliv och somna dödstrött vid elva. Ändå har jag på något vis svårt att se mig leva hela livet utan att bli mamma.

Någon som känt sig väldigt skeptisk till barnbiten, men sen faktiskt kommit att trivas väldigt bra med sitt nya mammaliv?

• Svar på tråden kommer jag någonsin vilja bli mamma??
  • Tooticki

Jag kan inte säga något om din situation, jag känner inte dig och bara du vet innerst inne vad du vill och inte vill. Det jag däremot vill säga dig är att om du känner dig pressad av omgivningen, familjen eller liknande så glöm inte bort att känna efter själv. Alla människor vill inte ha barn och man kan leva ett fantastiskt rikt liv med mycket kärlek ändå. Barn är fantastiska men inte det allena saliggörande.

Lycka till!

• Heloise
    PennyJenny skrev 2008-07-10 12:10:56 följande:
    Fast ser de själva det så, att de har tappat bort vem de är? Handlar det inte snarae om att deras liv har förändrats och de med det? Jag tror att det är lätt att som utomstående tycka att någon förändrats till det negativa eller att de har tappat bort sig själva, medans de själva inte alls upplever det så utan att deras liv har ett annat fokus och att de har förändrats med det och att de gillar det. Och då ligger ju inte problemet hos den som fått barn utan hos den/de runtomkring som saknar den gamla tiden, det sättet/fokuset personen hade då.
    Så är det säkert, men jag syftade mer på deras drömmar, deras ambitioner och deras personlighet snarare än på hur ofta de vill gå ut. Naturligtvis förändras livet och många är säkert väldigt nöjda och upplever det som fantastiskt. Men det är ganska svårt att komma ifrån att det finns många som förändras och sedan ångrar att de gav upp så många av deras drömmar. Det går ju alldeles utmärkt att sträva efter att förverkliga sina drömmar och samtidigt ha en familj. Jag tror du missförstod mig.
    Jag är rädd för att bli för trött, för slut och skjuta mina drömmar framför mig och tänka jag hinner, för att 15 år senare upptäcka att jag hann inte.
    Sådana här saker kan man ju debattera i evigheter. Många av mina "gamla" vänner tror allvarligt talat att jag inte kan få barn eftersom jag är 29 år sambo sen 9 år, har hus, bil etc och fortfarande inte har barn. Att jag faktiskt inte VILL ha barn än är nått som de inte kan förstå. När jag säger att jag pluggar för att få en dubble examen osv så svarar de; ojdå det är till och sikta högt hör jag.
  • Efter 11 år är det min tur

Jag tycker att du gör rätt i att vänta,inte alla vill ha barn tidigt utan att göra som du gör: satsa på kariären.
    Men att man mister alla sina drömmar osv det tror jag är hur man gör sig. Min faster blev färdig barnmorska när hon var 40 och har massa drömmar och mål med tre nu vuxna barn. Ja i början av dina år som mamma så är det ju mer men det avtar ju efter hand.

Heloise skrev 2008-07-10 13:34:56 följande:
    Så är det säkert, men jag syftade mer på deras drömmar, deras ambitioner och deras personlighet snarare än på hur ofta de vill gå ut. Naturligtvis förändras livet och många är säkert väldigt nöjda och upplever det som fantastiskt. Men det är ganska svårt att komma ifrån att det finns många som förändras och sedan ångrar att de gav upp så många av deras drömmar. Det går ju alldeles utmärkt att sträva efter att förverkliga sina drömmar och samtidigt ha en familj. Jag tror du missförstod mig.Jag är rädd för att bli för trött, för slut och skjuta mina drömmar framför mig och tänka jag hinner, för att 15 år senare upptäcka att jag hann inte. Sådana här saker kan man ju debattera i evigheter. Många av mina "gamla" vänner tror allvarligt talat att jag inte kan få barn eftersom jag är 29 år sambo sen 9 år, har hus, bil etc och fortfarande inte har barn. Att jag faktiskt inte VILL ha barn än är nått som de inte kan förstå. När jag säger att jag pluggar för att få en dubble examen osv så svarar de; ojdå det är till och sikta högt hör jag.
  • mums78

Jag har också fyllt trettio, stabil ekonomi och stabil karl :)och när man va yngre såg jag (och alla runt om mig) det som en självklarhet att skaffa barn.
    "När jag får barn ska..." har väl många meningar börjat.
    Tidigare har jag jobbat mycket med barn och visst älskar jag dem små liven och har rätt god hand med dem, säger folk iaf...
    Vännerna skaffar barn runt om kring mig i massaor och jag alla syskonen har knoddar...

Men,,,trots att jag alltid varit enormt barnkär känner jag mig väldigt tveksam till att skaffa egna, och gör jag det en dag så adopterar jag, men känner ändå någonstans att de inte är ett måste för mig att bli mamma.

Familj har jag ju en stor en redan,och med , hittills 7 syskonbarn och fler på gång så har jag fullt upp, plus s.s alla vännernas.
    Jag köper egentligen inte argumenten för att skaffa barn: det är kul, man ångrar sig senare, inte bli ensam på gamla dar, få en "riktig" familj, mysigt, roligt,,,osv. det håller inte riktigt i min tankevärd.

Men jag kanske ändrar mig en dag, men jag tror inte det, allt ovannämnda har jag ju ändå, och jag känner inte att jag är redo att ge allt som krävs för att bli en bra förälder, att all proritering ges till det nya livet istället för mitt.

Argumentet at det är egoistiskt att inte skaffa barn faller totalt när man tänker lite längre, jag kan snarare tänka mig att argumentera för det motsatta, men kanske fel forum för det. :)

Men du måste helt enkelt bara lyssna till vad magkänslan säger och absolut, när du väl håller ditt barn i famnen kommer du ju att aldrig ångra dig, klart man inte gör det :) men känn efter innan vad som är rätt för dig och 60-80 år framöver,,,

• trampetroll
    mums78 skrev 2008-07-10 15:48:11 följande:
    Jag har också fyllt trettio, stabil ekonomi och stabil karl :)och när man va yngre såg jag (och alla runt om mig) det som en
    självklarhet att skaffa barn. "När jag får barn ska..." har väl många meningar börjat.Tidigare har jag jobbat mycket med barn och visst älskar jag dem små liven och har rätt god hand med dem, säger folk iaf...Vännerna skaffar barn runt om kring mig i massaor och jag alla syskonen har knoddar...Men,,,trots att jag alltid varit enormt barnkär känner jag mig väldigt tveksam till att skaffa egna, och gör jag det en dag så adopterar jag, men känner ändå någonstans att de inte är ett måste för mig att bli mamma.Familj har jag ju en stor en redan,och med , hittills 7 syskonbarn och fler på gång så har jag fullt upp, plus s.s alla vännernas.Jag köper egentligen inte argumenten för att skaffa barn: det är kul, man ångrar sig senare, inte bli ensam på gamla dar, få en "riktig" familj, mysigt, roligt,,,osv. det håller inte riktigt i min tankevärd.Men jag kanske ändrar mig en dag, men jag tror inte det, allt ovannämnda har jag ju ändå, och jag känner inte att jag är redo att ge allt som krävs för att bli en bra förälder, att all proritering ges till det nya livet istället för mitt. Argumentet at det är egoistiskt att inte skaffa barn faller totalt när man tänker lite längre, jag kan snarare tänka mig att argumentera för det motsatta, men kanske fel forum för det. :)Men du måste helt enkelt bara lyssna till vad magkänslan säger och absolut, när du väl håller ditt barn i famnen kommer du ju att aldrig ångra dig, klart man inte gör det :) men känn efter innan vad som är rätt för dig och 60-80 år framöver,,,
    Åh vad bra skrivet precis så känner jag med! Jga tror att det är viktigt att man verkligen känner efter om man vill göra det och imte gör det ör att det börjar bli dags att göra det och för att omgivningen tycker det. Hellre än bra mamma vid 40 än en dålig mamma på 20 resonerar jag. Enligt mig så ska man skaffa barn för att man tror att man kan ge dem trygghet, kärlek och uppfostra dem till att bli bra människor inte för att bekräfta sig själv och jag tycker personligen (eftersom jag pluggar till socionom att vissa människor faktiskt inte är lämpade som förälder.

Hur kan det då vara egoistiskt att välja att inte skaffa barn om man inte känner sig redo för det? Är det inte mer egoistiskt att skaffa barn för att man vill det själv men faktiskt inte klarar av att ta hand om det ekonomiskt eller känslomässigt? Vi har en mamma som har fött 4 barn, alla blir efter att de är omkring 2år omhändertagna av socialen för att hon klarar helt enkelt inte av att ha barn. Alla är ju inte sådana men min poäng är att jag tycker att välja att skaffa barn är det största och viktigaste beslutet du kan ta i ditt liv (det handlar ju om att ta ansvar för en annan människas liv) och därför ska man respektera de personer som känner att de inte är redo för uppgiften varken ekonomiskt eller känslomässigt.

Man är inte egoistisk för att man väljer att inte skaffa barn. Jag tycker istället tvärtom att det kan vara mer egoistiskt att som förälder välja att skaffa barn när man sedan inte klarar av att ta hand om det och uppfostra det till att bli en bra människa.
  • MyStyle
    trampetroll skrev 2008-07-10 20:46:30 följande:
    Man är inte egoistisk för att man väljer att inte skaffa barn. Jag tycker istället tvärtom att det kan vara mer egoistiskt att som förälder välja att skaffa barn när man sedan inte klarar av att ta hand om det och uppfostra det till att bli en bra människa.
    Håller fullständigt med om ovanstående. Att skaffa barn är inte för alla. Och det ÄR egoistiskt att skaffa barn om man inte känner sig redo eller inte tror att man klarar av det.

Sen finns det många som inte tror sig klara det men inser att det var det bästa som skett i deras liv.
    Man får igen så otroligt mycket. Och att skaffa barn är inte svårare/jobbigare än vad man gör det. Visst kan man ha otur om ens barn skulle få kolik. Men i andra fall, barn "läser" av föräldrarna. Om ett barn känner att föräldrarna är uppjagade och stressade hela tiden är barnen troligen lite oroligare.

Och det här med att inte nå sina drömmar för att man skaffar barn håller jag inte med om. Det är bara du själv som sätter gränserna. Jag har ett år kvar av min utbildning och har en dotter på 2,5 år. Skulle jag få ett jobberbjudande utomlands så skulle jag troligtvis ta det, och då tar vi och flyttar hela familjen. Lika mycket som jag drömmer om att göra karriär och få ett välbetalt jobb, drömmer jag om familjelivet. Jag vill ha alltihopa

Men som några andra redan nämnt. Känner du dig inte redo så vänta lite. Skaffa inte barn för att det är förväntat av dig el för att du känner dig pressad, skaffa barn för din egen skull när du känner dig redo.
  • nellie78

Jag kan bara tala för mig själv men jag kände att jag aldrig skulle komma till den punkten i livet då jag kände mig helt redo för barn. Har alltid sett mig som mamma i framtiden till ett eller två barn!
    En dag tyckte jag och sambon att vi nog var tvugna att ta klivet ut för "stupet" om vi någonsin skulle bli föräldrar. Med skräckblandad förtjusning började vi försöka få barn och nu sitter jag här i v 23 med en sprattlande bebis i magen! Varken jag eller sambon är helt redo för vad som komma skall men åh vad vi längtar efter vårt barn!
    Jag tror aldrig man kan vara 100% redo för något man aldrig varit med om tidigare..

• Fru2009

Jag kände precis som du. Jag var jättenöjd med allt som det var och kunde inte förstå hur man som mamma får livet att gå ihop.

I våras blev jag så plötsligt gravid! Det var inget vi planerad utan vi var bara lite oförsiktiga. Jag blev överlycklig! Är det inte konstigt? Jag började genast planera barnrummet, barnvagnen, bilstolen, spjälsängen, kläderna, leksakerna...

I vecka tio var det över...

Jag kan inte med någon logik förklara det, men plötsligt är jag helt redo att bli mamma. Jag vill det så det värker i kroppen och nu ångrar jag att jag väntat så länge med qtt föröka.

• Nightingale

Jag och min sambo blev oplanerat gravida, det var en jättestor chock, vi hade planerat ungefär 5 år framåt med bröllop, resor och hus. Men nu började magen växa! Vi var inte redo under hela graviditeten, mest i chock. Abort fanns inte i vår värld.

Nu har vi en 8 månaders dotter och vi har inte förändrats ett dugg, vi gifter oss på utsatt datum, ska resa på alla resor vi tänkt, vi bara sköt på resorna nått år!

Jag har inte ändrat min personlighet alls, utan känner att jag är precis som förut, bara det att jag har världens mest underbara lilla människa med mig, som gör mig glad varje dag!

Så kan det oxå bli!

• chamor

Nightingale. Tack Det är såna kommentarer som ändå kan få en lite sugen på en lite knatte

• Nightingale
    chamor skrev 2008-07-25 07:10:44 följande:
    Nightingale. Tack Det är såna kommentarer som ändå kan få en lite sugen på en lite knatte
    Vad bra!!! Kör hårt, de små människorna är underbara! Och URJOBBIGA mellanåt, det ska man inte sticka under en stol med! Alla tycker att det är jobbigt ibland, självklart, de som inte tycker det, är beundransvärda eller hycklar!
  • Lillsnufflan

Jag och min m2b fick barn tidigt, helt oplanerat, jag åt pencillin som slog ut p-pillrena. Och jag kunde inte förmå mig att göra abort. Och det har jag inte ångrat en sekund. Vi är efter åtta år fortfarande flamsigt nyförälskade (vår son blir less på oss: "Måste ni kärlekas nu IGEN!!") och i alla fall jag är precis samma person som förr, jag har alltid tusen järn i elden och älskar att resa (utan familjen).

Men nu till det lite lustiga. Trots att jag och min m2b redan har en son (han är nu sju) känner jag precis som du. Jag fyller trettio nästa år och vi börjar nu fundera på om vi ska ha fler. Det verkar märkligt men det känns som om när vi fick vår son var vi så unga att vi klarade av det då, men nu, när vi är äldre skulle det innebära fler förändringar. Varför jag tror det kan jag inte riktigt sätta fingret på, det verkar ju mest vrickat.

Dessutom så känns det som om det skulle påverka min personlighet mer om jag "valde" att bli mamma. Sist hände det ju bara och jag dealade med det, tog hand om min son och jag älskar honom verkligen över allt annat på jorden. Men eftersom jag inte valde att bli mamma känns det som att jag först och främst är mig själv. Skulle jag däremot ta ett aktivt val att skaffa barn känns det som om jag plötsligt skulle känna krav på mig att förvandla mig till en ständigt leende och närvarande, perfekt bullmamma i förkläde. Märkligt, va?

• Nightingale

Lillsnufflan: Vad bra du skriver, så där känner jag med, för mig var det perfekt att dottern var oplanerad, för då slapp jag aktivt ta beslutet!! Jag hör ju själv hur konstigt det låter, men det ÄR verkligen som du skriver. Jag kan vara migsjälv, för jag valde inte aktivt att bli mamma. Ha ha, det verkar ju knepigt kanske.

Men tro mig, det här har INGENTING att göra med hur mkt man älskar sitt barn, man värnar bara lite extra om sin egen tid!
    Roligt att läsa att ni är tokkära fortfarande, det är vi med, men vi har bara varit tillsammans i 4,5 år, hoppas det fortsätter! Att få barn har inte förändrat vår relation alls, snarare tvärtom!

• didis

Lillsnufflan: jag känner likadant.

Trots att äldsta dottern nu är 16 frågar folk mig - är du inte sugen på en sladdis?? NÄHÄRU, nu börjar nästa fas!

Plötsligt kan barnen vara själva hemma och vi kan gå på fest tillsammans en kväll(fast vinet låser vi in!).

Om bara några år flyttar barnen hemifrån och vi kan göra vad vi vill - golfresor, vinprovningar etc etc. Hur mycket jag än älskar mina barn så innebär framförallt lite äldre barn att tiden blir uppbokad av fotbollsturneringar och annat och det skall bli skönt att få disponera tiden mer fritt.

Och studier - dottern var 6 mån när jag började på universitetet - det är visserligen smidigare att studera utan barn men det går!

Svar på tråden kommer jag någonsin vilja bli mamma??