• Duchess

Cambridgekuren - tråd 11

Nu hittade jag den nya tråden! Har varit på semester i 11 dagar (inklusive två bröllop och mycket skräpmat), så jag har gått upp tre av de fem kilon jag gick ner innan semestern. Men jag ångrar inte det som varit. Jag har haft jättekul! Men nu kör jag igång igen.

Har trappat ner igår och idag. Igår åt jag 2 CK och lite annat (erkänner - det slank ner några ostbågar!). Idag har jag bara ätit CK-mål och några kycklingbitar. Kycklingen saboterar ju inte ketosen, vilket känns bra.

Imorse visade vågen på 74,4. Målet är 65. När jag väger 65 är jag inte pinnsmal, men jag trivs i den vikten. Jag tänkte köra på ren kur tills jag passerar 70 kg. De sista fem tänkte jag ta med hjälp av CK till frukost och lunch, samt GI-mat till middag... och massor av promenader!

• Duchess

Gela14:
    Välkommen hit! Håller med dig om att det lätt blir hysteriskt inför bröllopsdagen. Jag kanske kan få vara ett levande bevis på att det finns andra mål i livet också. Vi gifte oss förra sommaren, och jag blev kvar här. Känns roligt att få lite stöttning i sitt Cambridgeande, eller vad det nu kan heta
    EllaM-
    storartat att hålla ut med ren kur i tre veckor!

• Duchess

Kyckling är inte tillåtet när man kör ren kur. Det jag märkte när jag körde CK förra gången var att det var en bra taktik att trappa ner två dagar innan jag går över till ren kur (vilket jag gör imorgon). Under nedtrappningsdagarna äter jag både Cambridge och annat.

Kyckling innehåller inga kolhydrater. De påverkar alltså inte ketosen. När du går på ren kur med Cambridge så inträffar två saker: du äter bara 500 kalorier om dagen, och mindre än 50 g kolhydrater. Det sistnämnda innebär att kroppen hamnar i ketos.

Ska man äta något före, under och efter ren kur (även om man inte ska äta något annat under tiden, jag vet!) så bör man välja något som inte innehåller kolhydrater. Räkor/kräftor, kyckling och annat vitt kött är bra exempel på sådant.

• Duchess

Jag fick hem paketet med nya CK-påsar idag, så imorgon och på onsdag blir det blandad kur - från torsdag och framåt blir det ren kur i minst en vecka.

Jag gick ner 4 kg på 10 dagar i juni, och hoppas på lika goda resultat den här gången. Sommaren har satt sina spår...

• Duchess

Min första dag på ren kur idag. Jag är en syndare - jag har ätit en bit korv. Å andra sidan har den väldigt lågt kolhydratsinnehåll, så den bör inte störa min ketos.

Jag kör på fyra varianter: varm grönsakssoppa med cayenne, kalla shakes i smakerna jordgubb, kakao samt choklad&mint. Har också köpt hem någon påse vanilj för att testa om det funkar med kanel till

Har snart druckit mina tre liter, vilket jag är stolt över!

• Duchess

Så länge du fuskar med ägg och kräftstjärtar så är du ju fortfarande i ketos. Smörgåsar är däremot inte att rekommendera.

Lågkolhydratkost är bra att komplettera CK med. Förutom ägg och skaldjur kan du äta t ex kycklingfiléer (utan skinn), kött, broccoli, gurka och fisk... för att nämna några alternativ. Så fuskar du med "rätt" saker är det inte nån större fara

EllaM skrev 2008-08-15 12:57:06 följande:
    Var precis och köpte mer cb nu på lunchen. Eftersom det bara är 2,5 v kvar till bröllopet (hick!!) köpte jag mest shakes och tänkte nog köra ren kur så långt det går. Vissa dagar får jag fuska, för det är himla misstänksamt om man fortsätter banta även efter bikinisäsongen när man redan är smal (och jag gifter mig ju hemligt så jag vill inte att någon ska misstänka något). Men utöver det så blir det ren kur. Så att jag åtminstone inte går upp! Kommer att fuska med ägg, kräftstjärtar och kanske någon smörgås de dagar jag tränar, så det blir inte helt rent... Jag vill ju att magen ska vara någorlunda van att smälta mat också så att jag inte sitter på bröllospmiddagen med magknip.
  • Duchess

Jag använder shaker på jobbet, och mixer hemmavid. Vissa av produketerna funkar fint med shaker, t ex choklad/mint. Jordgubb går däremot lite sämre - den blir lätt klumpig i shaker. Därför blir det chokladvarianterna på dagen på jobbet.

Jag har försökt köra på ren kur i tre dagar nu (har testat tidigare), men jag får muskelvärk och migränkänningar. Jag mår helt enkelt jättedåligt om jag inte äter något. Det jag ätit är dock lågkohydratkost: kyckling, fetaost, gurka och cola light. Inte perfekt, men bättre än smörgåsar.

Har inte börjat tappa så mycket vikt än, men jag är på väg in i ketos enligt ketosstickorna. Känns bra

• Duchess

Det ska nog gå bra, Nikajo!

Själv har jag mått ganska dåligt i helgen när jag försökt köra på ren kur (har haft migränkänningar och muskelvärk), så jag har varit tvungen att äta litegrann. Jag åt 2 CK samt lite mat. Har dock hållit mig till GI-kost, så förhoppningsvis saboterar det inte ketosen helt.

Jag mår bättre idag, trots att det spöregnar här i stan, så jag ska se om jag kan köra ren kur den här veckan. Jag har gått ner ett kilo på några dagar iaf, vilket får ses som okej.

• Duchess

Usch, jag syndade igår.... En hel påse salta pinnar! Det syntes på vågen imorse.

Det är lätt att säga åt andra att inte ge upp, men svårare att ta det till sig själv. Nåja, jag ska kämpa vidare. Jag är ju redan gift, så jag har (på gott och ont) ingen deadline för när dieten bör vara klar

• Duchess

Nu kikar jag in här igen!

Jag har testat CK till och från, och nu är jag tillbaka igen Jag har kört i princip ren kur sedan i torsdags, dvs fjärde dagen nu. Men jag fuskar. Jag äter lite proteiner för att inte få migrän och andra problem. Jag har ätit lite bacon, korv med hög kötthalt samt några hallon.

Jag har gått ner ett halvt kilo om dagen, så nåt funkar. Och enligt ketosstickorna jag köpt så har jag hamnat i ketos...

• Duchess

ohadi,

välkommen hit! Jag har gått åtta dagar på ren kur en gång i början av sommaren. För mig är de svåraste dagarna dag 3 och 4. Därför började jag på en torsdag så att dessa dagar skulle infalla nu i helgen när jag är ledig och maken bortrest

Var noga med att dricka mycket! Minst tre liter om dagen behöver du få i dig. Om du dricker mindre så funkar inte kuren lika bra, och du får lättare hungerkänslor och ont i huvudet.

• Duchess

Bra fråga! Jag kör blandad kur (2 CK + ett mål mat med lågt GI) och ligger runt 4 på ketosstickorna.

ohadi skrev 2008-09-25 20:22:03 följande:
    Vart ligger ni på ketos-stickorna? Vart ska man ligga?
  • Duchess

När jag körde ren kur så blandade jag mellan shakes och soppor. Jag drack shakes på förmiddag och eftermiddag, och tog en varm soppa på kvällen. Det är CK-bars som du inte bör äta om du går på ren kur.

Jag motionerade inte på annat vis än att jag promenerade. Kroppen fixade inte mer än så. När jag går på blandad kur så går det utmärkt att ägna sig åt annan typ av motion.

Svar på tråden Cambridgekuren - tråd 11