• Robina67

hur lång tid tar det för min m2b att få ett nytt efternamn?

oj, blev lite lång rubrik...
    Men m2b tänker byta efternamn innan vigseln, så att jag oxå kan få det sedan. Han heter Pettersson idag men skulle vilja heta ett annat efternamn, som hans farbror har tagit. Jag har varit på honom länge nu, för jag tror att det tar tiiiiid innan sånt går igenom, o m det går igenom.
    Någon som vet om personbevis måste med eller räcker det att han har deras tillåtelse..??

• Svar på tråden hur lång tid tar det för min m2b att få ett nytt efternamn?
  • AnnaochHenrik

Hmm... Har hans farbror tagit det så att det inte finns i släkten sen innan så får inte din m2b ta det namnet alls, tyvärr.
    Pant- och registreringsverkets regler är att minst två generationer i rakt nedstigande led måste ha haft namnet de senaste hundra åren för att man ska kunna ta ett namn som redan används av någon i Sverige.
    Om jag missförstod så att han faktiskt har rätt att ta namnet så gäller följande: En ansökan hos pant- och registreringsverket www.prv.se kostar 1500 kronor, och det tar minst 2 månader för behandling, om jag förstått saken rätt...

• Tjäder

Japp! Jag håller med föregående talare! Det tar lite tid och man måste kunna bevisa släktskap i form av utdrag i kyrkböcker och dopböcker. Det låter som att namnet inte finns i er släkt och då kan ni inte ta det.. Men ring och kolla hur reglerna är! Lycka till!

Svar på tråden hur lång tid tar det för min m2b att få ett nytt efternamn?