• glassis

Thailand - erfarna???

Ni som varit i Thailand tidigare - vilken ort/ö skulle ni rekommendera att åka till på sin smekmånad? Vi ska alltså inte gifta oss i Thailand. Vi planerar att vara borta i 3 veckor, så vi vill gärna röra på oss lite och inte bara stanna på ett ställe. Vi är inte ute efter party, fart och flärd, utan lugn och ro, relax med spa, vackra omgivningar, stränder och vandringar och lite upptäcktsfärder/utflykter. Vi är inga dykmänniskor men vill ju ligga på en vacker strand utan att behöva skutta över hundra/tusentals turister. Men vart ska vi???? Jag har ingen aning och det känns helt ogreppbart nu när jag surfar runt och kollar på Thailand. Det finns ju hur många öar som helst!!! Om vi vill undvika de värsta turistorter- och öarna, vilka ska vi undvika då?

Hjälp mig!!!

• Svar på tråden Thailand - erfarna???
  • glassis

Vi åker första veckan i september. Jag vet, det infaller väl under deras regnperiod.... =( Har du varit där under "icke högsäsong"? Hindras man väldigt av vädret eller det spelar ingen större roll?

• Therese 83

Har varit i Phuket slutet av november, och då är vädret helt ok. Inte allt för mycket turister, behaglig värme. Västra sidan, dvs Phuket och Krabi har regn period fram till mitten av november. Koh Samui, östra sidan, har bättre väder from februari.
    Svårt att kanske få riktigt fint väder när ni åker vid den tidpunkten

• glassis

Ok, Tack för infon Therese!! Vad tycker du om de ställena ni var på då? Positivt/negativt, utflykter?

• Hofsan

Satsa på östra sidan då det kan vara bättre väder där då. Tycker ni ska åka till Koh Chang och öarna runt omkring där och sedan avsluta med 2 dagars shopping i Bangkok.

• glassis

Tusen tack Hofsan! Det ska jag genast undersöka!!!

• mums78

Hejsan!
    jag har varit rätt mycket i Thailand, och längtar jämt tillbaka, vill du inte ha så mycket turister så undvik Phuket, Ko Chang, Ko Samui etc.
    (Oh huga, glöm framför allt Hua Hin)

Visst, anledningen till att de är så populära är ju att det är så underbart vackert, och s.s. beroende på säsong och vart på ön du reser till så är det ju fler/färre turister.

Jag hade tex en underbar slappavecka på Ko Phangan (stavas) trots att 12 minuters moppe därifdrån var det party alá Rhodos, så du kan ju kika runt lite på hemsidor etc och se vad du gillar.

Jag har läst att en del av öarna utanför Phi-phi Island ska vara underbara och relativt oexploaterade, kolla. Men åk till en ö inte en kust som Krabi tex, helt annan stämning.
    jag kan ju bara svara för mig själv men jag gillade : de lugna stränderna på KoPhangan,Ko Samet och Koh Tao, men alltså inte alls Krabi, Hua Hin, Phuket och tyvärr så har Ko Chang i stor del sönderflockats, var där första gången 99, sen 01 och sist 05 och jösses vad fort det går att förändra...

jag avis på dig, hoppas du får det underbart,,,men som sagt, googla på västkustöarna utanför Phuket och sök på romantiskt och fridfullt så hittar du ...Sen absolut, glöm inte att shoppa allt ni
    behöver i Bangkok, ta inte med så mycket hemifrån.
    Ååååhh, längtar tebax.

• aikidoaasa

Om det är under vinterhalvåret så rekomenderar jag Rayong, hel mysigt ställe som är superbilligt jämfört med övriga Thailand. Det är inte så exploaterat ännu och det är dit som thailändarna själva väljer att åka på sina semestar. Jag älskade det där. :)

• chamor

Inte erfaren men om en månad (idag!!) åker vi på vår bröllopsresa till Thailand. Vi ska till Koh Samui först och sedan Koh Tao.. Hoppas det blir både bra väder, avslappnande och inte allt för mycket turister.. Hoppas kan man ju alltid

• PL080802

Beror på vad man vill ha, jag gillar att softa på stranden, äta god mat och dyka. Khao lak (Chong fa är ett superromantiskt hotell) , koh chang (där vi bodde på mysigt hotel på bergssluttningen) och koh lanta. Inget fan av phuket men om man bor i khao lak kan man åka dit för shopping över dan. Gillar även Koh Tao, Krabi och Bangkok (för några dagar) Älskar Thailand och tycker att det är perfekta stället för en bröllopsresa!

Svar på tråden Thailand - erfarna???