• trampetroll

Ni som tränar på en crosstrainer...

Jag skulle gärna vilja veta hur ofta ni kör på er crosstrainer (varje dag? 3-4g/veckan?) hur länge kör ni (1/2h eller är det längre tid)Kör ni på morgonen eller kvällen? Hur mycket har ni gått ner (om ni nu har gjort det).
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ni som tränar på en crosstrainer...
  • mme Monique

Ja, jag kan också hänga på. Är nyfiken på det med. Jag måste, måste verligen gå ner i vikt efter min grav. så jag är i akut behov av en bra och skonsam träningsform.
    Då kan det ju va kul och veta hur andra tränar för att se resultat..

• blacknwhite

Stod 30 -45 minuter helst 5 ggr per vecka.
    Gick ner 7 kilo, men ändrade maten oxå.
    Korde endast med orbitreken först men då tar det nog väldigt lång tid.
    dom sa på viktklubb.se att man måste förbränna eller äta - 7000 cal o det är ju ganska mycket.
    Har orbitrek från tv shop.
    Provade crosstrainern på jobbet för ett par v sedan,
    o det är en ofantlig skillnad. Så just modellen från tv shop kanske inte är att rekomendera.
    men men har gått ner 7 ialla fall

• mme Monique

Usch, känner mig lite korkad nu.. Jag tänkte att en crosstrainer var en sån tv-shops maskin.. Vad är skillnaden undrar jag som är träningsamatör? Jag vill ju ha den som är bäst;)

• Snart fru Wennerström

jag kör också med crosstrainer, dock har vi inte köpt den via tv-shop utan på team sportia, lite dyrare ca 2000:- men ack så bra.. mycket stabilare!! (har jämfört med svärföräldrarnas från tv-shop)den som orkar köra mer än 5 min på den åt gången är gudomlig!! jag orkar bara köra max 3min åt gången, kan bero på lite dålig kondis men inte så värst mycket. jag har gått upp i vikt, men av muskelmassa, har minskat i omfång, det märker jag på byxor och midja, men har inte vågat provat mig i klänningen ännu, väntar ett tag

• mme Monique

Orkar man inte mer än 5 minuter åt gången? OJ, jag som tänkte att "man tränar lätt en halvtimme varje dag". Tji fick jag då. Kan det va så effektivt då med så korta pass?
    Känns som om det inte skulle va tillräckligt för att bli av med all övervikt. Men då har det ju tydligen funkat för dig "Snart fru W.." ?

• Snart fru Wennerström

klart jag skulle orka mer om jag bara gav mig an det, men det jag gör ger ju resultat och jag har inte sååå himla mycket jag behöver "bli av med".. men om jag jämför med tv-shops så orkar man mer på dne än på vår som jag anser vara mer rejälare, den är mer effektiv

• Snart fru Wennerström

sedan tröttnar man inte lika snabbt heller om man kör korta pass, iaf jag när jag ger mig an nya saker tröttnar jag lätt och lägger dte på hyllan, men om jag kör korta pass kan det ibland bli av 2 eller tillochmed 3 ggr per dag ..

• mme Monique

Aha, tack så mkt! Nu börjar till och med jag att fatta;)
    Tror jag ska köpa en sån då..

• Snart fru Wennerström

den vi köpt heter; extreme fit .. köptes på team sportia
    mme Monique skrev 2008-07-05 22:27:49 följande:

Aha, tack så mkt! Nu börjar till och med jag att fatta;)Tror jag ska köpa en sån då..
  • PerSten

När du ska träna på crosstrainern så tänk på att ha musik som gör dig motiverad i öronen, antingen i en mp3-spelare eller någon cd-skiva. Eller varför inte någon radiokanal som är en favorit? Jag själv föredrar en blandning av olika musiksorter som gör mig glad och jag sjunger gärna med (tyst med tanke på att jag är på gymet och utnytjar crosstrainern ;o)). Iom att jag är på gymet föredrar jag också längre pass så man slipper gå dit jämt och ständigt :)

En sak till, att gå ner i vikt innebär att du ska förbränna mer energi än vad du stoppar i dig. Alltså, om du dessutom fokuserar mycket på maten så går det rätt så fort. Har hört någonstans att maten betydelse för viktnedgång är 70%!

• PennyJenny

Jag har en crosstrainer som jag kör med under vinterhalvåret främst. Nu på sommaren cyklar jag till och från jobbet (ombytt och tar i ordentligt så det blir träning av det inte bara transport).

Crosstrainer är ju en typ av maskin, ungefär som motionscykel. Sedan finns det en uppsjö med märken och modeller. Den från Tv-shop är en modell. Heter Orbitreck tror jag.

Själv har jag en stabilera sak som jag köpte begagnat på blocket. Superbra. Men den tar lite plats, går inte att vika ihop och lägga under sängen inte, men det är okej. Föredrar något som är stabilt.

Hur mycket man orkar beror ju på vilken belastning och sorts program man kör med. Det är ganska jobbigt att träna på dem eftersom man anänvder armarna oxå så de är jobbigare än ett löpband eller cykel. Å andra sidan är de effiktivare oxå om man kör på rätt sätt för man ökar sin förbränning eftersom man även rör armarna (längdskidor är ju bland de mest effiktiva förbränningssätten tex).

Själv tittar jag på tv när jag kör den. Har ofta inspelade avsnitt av tv-series jag inte hinner titta på och då går jag upp på morgonen och kör en halvtimme som tar cikra 40 min för jag måste vila lite under tiden. Hinner då nästan igenom ett greys anatomi tex (spolar förbi reklamen). Superbra för då blir inte träningen så tråkig.

• Jollydott

Jag kör också crosstrainer för Team Sportia. Håller med om att det är värt att lägga lite mer pengar på en som är stabilare och som "rullar" bättre och mjukare. Jag gav 3000 kr för min och den har display och pulsmätare. OM jag är duktig så kör jag 3x45 minuter i veckan. Sen har jag hantlar, hopprep och ett "dörrgym" från Stadium som jag verkligen kan rekomendera. Man fäster det i en dörr och stänger dörren, man kan fästa gummibandet runt vaden och träna baksida lår, mycket bra!

Dörrgymmet kostade nog 199 kr, hopprepet 99 kr. (båda på stadium). Ett annat hett tips som verkligen funkar för mig, är att äta var 3:e timme, alltid. Jag började med det för ca 1,5 år sen och har hållt mig på samma vikt sen dess. Jag äter ganska hälsosamt utöver det, men jag gillar godsaker också. I början är man inte hungrig var 3:e timme, men det handlar om att komma in i det och vänja kroppen vid en jämn blodsockernivå. Att våga slänga den sista maten om man är mätt eller helt enkelt ta mindre på tallriken.

Drick mycket vatten! (även detta en vanesak, i början springer man ofta på dass)

Svar på tråden Ni som tränar på en crosstrainer...