• Tjolinti

Egna festprogram

Ni som skriver ut era egna festprogram har ni vanligt papper eller köper ni lite finare tjockare? Vi hade tänkt trycka på både bak o framsida. Tror vi måste ha någon annan typ av papper. Men idag när jag var ute o kollade så kostade liksom ett papper 3 kronor. blir rätt mycket pengar ändå`??? Någon som vet någon annanstans man kan köpa billigare på internet kanske eller hur gjorde du själv?

• Svar på tråden Egna festprogram
  • Hofsan

Menar du pappret som ska vara omslagspappret eller det du ska ha innuti?
    Själv har jag köpt ett tjockare rosa papper att ha som omslag och de vita papperna innuti ska vara runt 200 g tocka så inte bilderna och texten lyser igenom(du kan se det i mitt galleri)

• pagaki

Vi gjorde dem själva när jag gifte mig. Jag tog vanlig tjocklek, men en annan färg. Det var inte alls så dyrt. Sedan hade vi ett lila genomskinligt papper som kändes nästan som plast och det hade vi runt om. Till sist band vi ihop häftet med lila sidenband. Totalt la vi inte ut så mycket på programmen, men de såg jättefina och proffsiga ut.

• Tjolinti

*Hofsan* Vi hade tänkt o ha vitt på allt både första bladet o dom i. 200 g tjocka? vad kostade såna papper? En annan fråga, ljusen du har i ditt galleri. super fina :) Hur har du gjort. Jag har en liten aning om hur man gör men e osäker. Man skriver ut monogramet på glanspapper? Hur gör man det? Sedan klipper man ut det o tar en varm sked o gnuggar på det så liksom steariet smälter o den fastnar?

• Tjolinti

*Pagaki* Skrev ni då ut på båda sidorna av pappret eller bara på ena?

• pagaki

Tjolinti,
    vi skrev ut på båda sidorna. Sedan vek vi dem på mitten med så att de blev A5. Vi skrev även in bordsplaceringen där, samt lite kort om varje gäst. Lite tokigare/ovanligare saker, men absolut inte något pinsamt, samt deras relation till brudparet, dvs om de var brudens faster, vän till familjen, mm. Vi gjorde ett liknande för kyrkan och då skrev in in lite info om själva kyrkan, då den var väldigt gammal och hade en intressant historia. Jag ska se imorgon om jag kan hitta något gammalt exemplar och scanna in det.

• lycklig78

Min ena tärna fixade det.

Vi hade tjockare papper på utsidan och vanilga inne i.

• Hofsan
    Tjolinti skrev 2008-07-04 22:13:46 följande:
    *Hofsan* Vi hade tänkt o ha vitt på allt både första bladet o dom i. 200 g tjocka? vad kostade såna papper? En annan fråga, ljusen du har i ditt galleri. super fina :) Hur har du gjort. Jag har en liten aning om hur man gör men e osäker. Man skriver ut monogramet på glanspapper? Hur gör man det? Sedan klipper man ut det o tar en varm sked o gnuggar på det så liksom steariet smälter o den fastnar?
    Jag tror de kostade ca 180 kr för 500 st.
    Jo du har så rätt om ljusen. Du skriver ut det på silkespapper(tejpa eller klistra det i hörnorna på ett vanligt papper först)Värm en sked och dutta på försiktigt.
  • Tjolinti

Tack så jätte mycket för alla tips o råd. Hittade en sida på internet som sålde papper till hyfsade priser o stor urval av färg :)

• Helena1978

Jag köpte vita 120g papper till våra festprogram. Tänkte första ha babyrosa, men min m2b la in sitt veto. Han tyckte det började bli lite för mkt rosa nu Betalade ca 200 kr för 500 st. De andra som jag kollat på kostade runt 3 kr/St. Lite mer ok pris.

• cbride

Jag har köpt 130 g kopieringskartong märke folia papper på akademibokhandeln. De fungerar jättebra och finns i alla möjliga färger. Kostar 79 kr för 50 ark.

Svar på tråden Egna festprogram