• Fru Brorsson

Hur påverkar desolette er?

För att dra en kompliserad historia kort:

Opererade bort cysta med titthål.
    Blödning i buken.
    Öppen bukoperation där ena äggstocken togs bort.

Slutade med p-piller för dryga halvåret sen. Läkaren tycker jag ska börja äta igen eftersom det är ända "medicinen" mot cystor. Vill ju inte riskera att förlora andra äggstocken och komma i klimakteriet vid 26-års ålder.

Suger verkligen att börja igen...
    Innan jag slutade åt jag yasmine men slutade eftersom jag fick försämrad syn och ändrade linsstyrka var tredje månad.

Har för mej att der var desolette jag käkade många år som funkade rätt bra.

Hur mår ni av desolette?
    Gått upp mkt i vikt?
    Mycket finnar?
    Övrigt?

Om de funkade bra för mej innan då borde de fortfarande funka om jag börjar igen???

• Svar på tråden Hur påverkar desolette er?
  • 20080301

Du borde inte äta dom, det är dom p pillerna som kvinnor dött av, dom som det stått om i tidningen. Jag åt dom för hundra år sen och gick upp 35kilo på 3 mån min kompis likaså.

• Tooticki

Fråga din gynekolog, olika p-piller funkar olika på olika individer. Om det fungerade tidigare gör det sannolikt det även nu. Tänk på att gynekologer/barnmorskor är experter, kompisar och folk på BT kan bara bidra med personliga erfarenheter vilket inte alltid blir så nyanserat.

• Fru Brorsson

Äter man inte mer än vanligt lär man ju inte gå upp 35 kilo!!??!! Det gjorde jag inte förra ggn iaf.

Dödsfallen har väl berott på blodpropp. Blödningen i och med operationen fick jag pga att jag är lättblödande så det skulle nästan vara "bra" för mej för den saknens skull....

• 20080301

Jag åt inte mer än vanligt när jag gick upp och det gjorde inte min kompis heller.

Fru Brorsson skrev 2008-07-04 13:40:14 följande:

Äter man inte mer än vanligt lär man ju inte gå upp 35 kilo!!??!! Det gjorde jag inte förra ggn iaf.Dödsfallen har väl berott på blodpropp. Blödningen i och med operationen fick jag pga att jag är lättblödande så det skulle nästan vara "bra" för mej för den saknens skull....
  • 20080301

Dom varnar för desolett med jämna mellanrum i tidningarna, men det är väl bara att fråga din gynekolog vad hon/han tycker.

• Zozo

Jag hade Desolett och madde bra av dem i flera ar; Jag fick sedan byta till en sort minipiller som jag fick ett stort antal biverkningar av. Olika individer reagerar olika på olika sorter. Jag har sedan 10 ar inga hormonpreparat utan kopparspiral som passar mig perfekt...

• anna800

Hej! Käkade disolette från start när jag skaffade p piller, efter ca 7 år fick jag veta att dom var etta på farligast listan och bytte då till yasmin.
    Jag har inte kännt nån större skillnad men har nu efter 10 år av ätande betämt mig fär att sluta mest pga av humör och obefintlig sexlust. Funderar just nu på hormonspipral istället.
    lycka till!

• lottis77

Jag har ätit flera olika sorter och den sort jag har mått allra bäst med är just Desolett. Har varken gått upp i vikt, fått finnar eller fått några andra besvär. Enligt min gynekolog ska dessa piller inte vara faligare än några andra.

• Lillsnufflan

Man ska inte alltid lita på vad tidningarna skriver, speciellt inte vad gäller vetenskapliga rön. Har själv ätit desolette och hade inga biverkningar alls förutom att min mensvärk blev bättre (men det var ju bara positivt). Vill du ha råd ska du, som många andra skrivit, tala med din gynekolog. Är du osäker på läkarens råd, ta kontakt med en annan läkare och dubbelkolla.

• Trynträ

Jag åt det förut i 13 år minst och har mått toppen hela tiden. Mensen kom som en klocka och jag fick inga biverkningar alls. Nu har jag slutat för att jag vill bli gravid och jag mår verkligen skit. Mensen har försvunnit. Har inte haft mens sen i slutet på juni. Mår illa titt som tätt, mensvärk, finnar, gått upp i vikt, trott mig vara gravid vilket inte stämmer eftersom jag får minus på alla gravtest. Tror jag har PCO så jag har fått en tid om två månader. Känns rätt hopplöst.

Så att det inte är bra att käka p-piller stämmer definitivt inte för alla. Ibland behöver man hjälp på traven med ÄL och att blöda ut slemhinnan. För gör man inte det kan man få cancer så man ska inte läsa all skrämselpropaganda för den stämmer inte för alla.

Provade även Trinovum men det funkade inte alls för då mådde jag inte bra utan fick massor med mellanblödningar.

Jag tror absolut du kan börja med Desolett igen om du mådde bra av dem.

• Vi2alltid

jag blev jättesjuk av desolette!!! låg helt utslagen i sängen och fick efter tre dagar byta! usch vilken pärs!

men jag vet folk som äter det och det funkar bra!

• dfk

Fick hjärtklappning och yrsel av desolett.

Svar på tråden Hur påverkar desolette er?