Måla naglar
Hej. Jag bara undrar lite. Jag blir tokig på nagellack. Det torkar inte riktigt. Sitter här med nymålade naglar och det vill inte torka. Vad göra?
Hej. Jag bara undrar lite. Jag blir tokig på nagellack. Det torkar inte riktigt. Sitter här med nymålade naglar och det vill inte torka. Vad göra?
Det kan bero på märke på nagellacket, eller hur gammalt det är. Man ska visst förvara sina nagellack i kyl, har jag hört. Kan också bli så om du målat för tjockt lager. Du kanske ska testa tunt lager, torka, tunt lager, torka.
Jag är absolut ingen expert på naglar, men detta var ett par anledningar som jag kom på.
Se till att inte ha nagellacket framme i värmen eller under en lampa till exempel när du inte använder det för då blir det tjockare och torkar svårare. SÅ kylskåpet är en bra ide när det är varmt, annars räcker badrumsskåpet. Glöm inte underlacket och överlacket, mycket viktigt för snygga lackade naglar. Bästa nagellacken tycker jag är OPI eller Creative. Jag jobbar med manikyr på egna naglar så jag lackar ofta, vi använder Creative och det torkar jättebra. Creative har ett överlack som heter Speedy och som gör att lacket torkar fortare.
Jag manikyrerar själv mina naglar ofta och har blivit bra på olika lacker. Gammalt lack blir tjockt och torkar väldigt långsamt. Kanske ska du köpa ett nytt nagellack? Så kallade cremefärger torkar också långsammare än sådana med pärlemor/metallskimmer.
Börja med underlack. Då fäster det färgade lacket bättre och naglarna blir inte lika missfärgade. Låt detta lager torka ordentligt! Fortsätt sedan med ett eller flera lager färgat lack ? OBS, låt varje lager torka ordentligt innan du målar nästa. Vänta nu någon timme eller så och måla då på ett glansigt överlack.
Det finns sprayer som man kan spraya på. Det gör att lacket blir någerlunda yttorrt, men det blir fortfarande märken i det om du stöter emot något.
Hur länge håller sig nagellack i sin flaska då? Jag har haft många stående lite här och där så de har nog stått för varmt. Men om de har blivit tjocka är det bara kasta dem då eller? För det jag målat med idag är inte så gammalt.
Det är olika.
Ett tips är att spä ut det gamla nagellacket med lite nagellackbortagningsmedel (inte för mycket) då blir det tunnare igen!
Bästa tipset: Köp ett snabbtorkande överlack, det blir klart på någon minut! China Glaze Fast Forward är min favorit.