• RunAwayBride

göra brudbuketten själv

har någon gjort eller planer på att göra brudbuketten själv? eller har någon tips och idéer på en ganska lättlagad bukett att dela med sig av?

Eftersom vi gifter oss i florida, vill jag inte beställa nån bukett via nätet där, eftetersom jag har ingen erfarenhet av hurudana buketter som är vanliga där, och de jag har googlat upp har jag inte varit särskilt imponerade av. har någon erfarenheter av det?

jag tänkte på att göra själv en ganska enkel rund bukett med ljusa , ev. vita rosor. blommorna behöver ju köpas på ort och ställe, men allt annat tillbehör kan jag ju ta med hemifrån färdigt.
    har testlagat en som jag blev nöjd med redan, där hade jag satt i pärlor och en tråd med pärlor över, men har även här sett fina bilder på buketter med lyktranka(?) i.

• Svar på tråden göra brudbuketten själv
  • Lyckans fjärli

Blivande fru L - Tack så mycket, nu har jag gjort bildgalleriet tillgängligt. Hoppas jag iallafall.

• RunAwayBride

Tack alla för dom superba tipsen! Blir bara säkrare för var minut på att göra det själv!

Lyckans fjäril-> jättefin bukett i galleriet! var har du köpt "diamanterna" som var i mitten av varje blomma?

• Lyckans fjärli

Tack så mycket RunAwayBride. Jag blev faktiskt väldigt nöjd med min bukett. Kändes väldigt roligt att den blev så fin. Man kan mer än man tror! "Diamanterna" ramlade jag över i sista stund i en affär som säljer klämmor, halsband och dyl och de skall egentligen sitta i håret! Sitter en "ståltrådsskruv" under diamanten och vi knipsade av den så att man kunde sticka ner i rosen. Kanske inte världens bästa knep men det funkade.

• Mumriks blivande fru

Lyckans fjäril - hur lång tid tog det? Hade du beställ blommorna innan? Vad kostade det? Nyfiken :)

• Sotnos080906

Lyckans fjäril: Vad vacker! Hur många rosor behövde du?
    Ska ha en liknande bukett själv..

• Blivande fru L

Jättefin bukett! Helt i min smak.

• Lyckans fjärli

Jag hade inte beställt rosorna innan, däremot hade jag dubbelkollat med affären (grossistblomaffär) att dom verkligen hade nya fräscha rosor hemma. Tror att jag till slut använde 18 rosor, kom på att blivande mannen och sonen skulle ha varsin i knapphålet. Lite missräkning från min sida men man kan inte tänka på allt!
    Rosorna kostade 90:- för 10 styck dvs 180:- för 20 stycken. Lite gröna blad, tror jag betalde 25:- för det. Köpte diamanterna för 40:-, band att vira runt buketten, jag hade ett 5 cm brett guldband för 35:- samt ett par knappnålar att fästa med. Om jag inte räknat fel så blev det 280:-!
    Det tog kanske 1h totalt att göra buketten. Köpte blommorna på torsdagskvällen, snittade och satte svalt över natten. Gjorde buketten på fredagsförmiddagen. Förvarade den i kylen över natten och gifte mig på lördagen. Ångrar inte en sekund att jag gjorde den själv, snarare tvärt om, jag är jäkligt stolt att jag gjorde det och det bästa är att jag har fått frågan - Var beställde du din bukett? Ha Ha, det känns bra det!
    Lycka till allihopa med bukettbinderi samt bröllop.

• Lyckans fjärli

Glömde att jag gick in i en blomaffär och frågade om jag fick köpa "bastband" till en bukett. Jag fick det gratis.

• Mumriks blivande fru

Åh, det låter jätteroligt! Jag funderar på att göra själv också. Vill ha en tät bukett med vita rosor och vita kallor. Du lyckades ju verkligen jättebra så då kanske jag fixar det också :) Ska åka till hötorget och köpa lite billiga blommor och öva på. Tack för infot!

• RunAwayBride

Lyckans fjäril: hur stor var din bukett ungefär i diameter? det skulle vara roligt att ha nån uppfattning om hur många rosor man hbehöver...

• Lyckans fjärli

När jag uppskattar buketten så här i efterhand så tror jag att den var mellan cirka 15 cm i diameter. Använde som sagt 18 rosor och de var inte små utan kanske 5 cm höga. Lycka till!

• Ampe

Var köper man "blomtejp"? Finns det något butik förrutom på nätet?

• Goaste

Kolla in www.blommorhemma.se/
    Där finns beskrivning på bukett, coursage och lite annat. De säljer även material till bukettet och andra arrangemang.

• RunAwayBride

tack för tipsen! har nu provlagat buketten, och det verkar lyckas!

• Mumriks blivande fru

Runawaybride - tog du någon bild?

• RunAwayBride

Mumriks blivande fru skrev 2008-09-02 07:39:39 följande:

Runawaybride - tog du någon bild?
    Inte ännu, skall säkert göra en till, med alla sidenband och pärlor. en riktig "generalrepetition" och då tar jag säkert en bild och sätter in!
  • Vitt guld
    RunAwayBride skrev 2008-09-03 22:12:50 följande:
    Mumriks blivande fru skrev 2008-09-02 07:39:39 följande:Inte ännu, skall säkert göra en till, med alla sidenband och pärlor. en riktig "generalrepetition" och då tar jag säkert en bild och sätter in!
    Ser fram emot bilder.
Svar på tråden göra brudbuketten själv