• gabbii

Litet bröllop med familjen (borgligt)

Jag och min sambo/fästman har varit förlovade i ganska precis tre år och har pratat en del om bröllop.
    Man har ju sen man va liten drömt om sit bröllop där allt är så fint och perfekt, men jag vill nog inte ha något av det där. Min sambo säger inte så mycket, men jag tror att han känner likadant.
    Så jag har funderat en del på att bara klä sig lite fint, fixa vigselringarna, gifta oss borgligt med bara min och sambons familj och sen gå ut och äta på någon fin restaurang.

Min mamma och pappa gifte sig så trots att mamma ville ha ett stort bröllop. när mamma sedan gifte om sig fick hon bröllopet hon ville ha.

Ni som har gift er på detta sätt. är ni nöjda med det? önskar ni såhär i efterhand att ni hade haft ett större bröllop med klänning, bukett, gäster, fest osv?

Det viktigaste är ju ändå att man blir man och fru. och ringarna tycker jag är viktigt. för dom bär man ju hela livet.

• Svar på tråden Litet bröllop med familjen (borgligt)
  • cesseny

Sitter lite i samma sits! Jag och sambon har varit tillsammans i nio år nu, förlovade i sju år. För honom är giftermålet i sig inget speciellt, bara ett papper...

Vi väntar nu barn tillsammans och för mig känns det viktigt att vara gift när barnet kommer.

Jag har fått jämka mig fram, han vill gifta sig, men inte med massa folk med! Jag hara accepterat detta och vi kommer att gifta oss den 23:e augusti med två vittnen som är de enda som kommer vara med, samt en god vän som är fotograf.

Då jag fyller år den 26:e augusti så var min tanke att bjuda in familjen till födelsedagsfirande på eftermiddagen den 23:e och då även berätta att vi gift oss.

Nu vet jag inte riktigt om det kommer kännas konstigt att göra så. Alternativet är att inte ha något firande alls utan berätta efter hand alternativt kanske skicka ett bröllopsfoto till våra familjer och syskon...

På ett sätt kan jag vilja ha ett något större bröllop, men jag måste accepera hur min sambo känner det.

• Maria2009

Vi är inne på precis samma sak som er! Just nu lutar det åt att vi gifter oss borgerligt i hemlighet och sen åker iväg på nån resa direkt efteråt. (typ feb/mars nästa år) Sen till sommaren tänkte vi ha en stor fest med alla vänner. Jag har aldrig drömt om nåt stort traditionellt bröllop och ingen av oss är troende heller, så det skulle kännas som hyckleri att gifta sig i kyrkan.

Tycker precis som TS att det viktigaste ändå är att man blir gift med den underbaraste personen i världen!

• Hallon80

Vi ska gifta oss den 17 aug...litet kommer det bli...vi, våra föräldrar, min syster och dom 3 par av kompisar som står oss närmst! Ingen präst, efteråt blir det "fika" på vårt favvoställe.
    Har fått en del kommentarer på varför inte vissa är bjudna...svar: för vi har bjudit dom som står oss närmst...vi vill inte ha nåt stort..enkelt är det...jag ska ha linneklänning, sambon linnekostym...Hmmm..ja det va nog allt!!

Tycker alla era planer låter perfekta!!

• Eskobar

Här är en till i samma sits. Vi har pratat om att gifta oss den 16 augusti, inte riktigt bestämt ännu. Sambon ville helst att vi skulle sitcka iväg och jag ville ha en fest. Nu blir det en borglig vigsel dit våra föräldrar o syskon är välkomna att närvara.

• Freckles

Vi gifter oss i kyrkan med bara våra familjer som närvarande, efter det blir det middag på mina föräldrars altan - super mysigt! (främst var det min sambo som ville ha det så, men jag tycker också det känns helt rätt nu) Jag kommer ändå ha bröllopsklänning!
    En månad senare efter vigseln har vi en stor bröllopsfest för våra vänner med buffé, Dj, hyrd lokal och massa gratis dricka!!

• Decibel

Jag vill helst bara vara jag och min karl och två vittnen men han vill ha med familjen så det blir ett borgligt bröllop med våra familjer och sen buffe middag i bystugan där vi bor. Lungt och stillsamt. Kommer att ha brudklänning och alltihopa men i övrigt är det ganska enkelt.

• Telemarkgrrl

Jag gifte mig för två år sedan, jag hade en vit klänning (ingen brudklänning), vi gifte oss borgerligt i Stadshuset med bara föräldrar och syskon med och hade sedan middag hemma i vår trädgård. Det var en fantastisk dag och jag är så glad att dagen blev precis så som vi ville. Men, det är en sak som jag ångrar och det är den enda saken som jag skulle göra annorlunda om jag fick göra om bröllopet. Jag skulle ha haft en riktig brudklänning. Det är ju ändå den enda dagen i hela livet som man kan ha en sån. Men i övrigt var allting alldeles perfekt!

• gabbii

Tack så mycket för alla svar!
    Jag har diskuterat detta med min sambo och han verkade riktigt lättad över att slippa ett stort bröllop=)

• sommaren08

Hej. Jag gifter mig på lördag (spännande) det är mitt andra bröllop. Har haft ett stort bröllop första gången. Men nu andra gången kände jag nej, vill abslout ha ett litet med de närmaste bara. Vi var inne på att bara vara vi + barnen men valde att ha våra familjer med. Så enkelt bröllop utomhus med buffe efter. Jag tror att fundera hur man verkligen vill ´ha sin dag och tänka på vad ska jag bära med mig för minnen av dagen. Jag känner att detta är dagen då vi visar varandra och alla andra vår kärlek är för evigt, Ett slags kärleks förklaring. Vet ej om första bröllopet påverkade mig att vilja ha litet imtimt denna gång. Men detta känns som jag, jag känner att denna viktiga dag vill jag bara dela med mina närmaste. Jag ska ha en trekvarts lång kläning ej tradiotinell brudkläning men resten har jag, bukett, smink frisör som fixar håret. Har försökt hålla nere budgeten.Kläder till m2b, 2 barn mina kläder, allt med håret, blommor mat ja allt som allt slutar det på 15000:- då är det buffe för 30 personer. detta tycker jag är ett bra pris.

• gabbii

Lycka till idag sommaren08!

För oss blir vi nog man och hustru i vår=)

Känns skönt att inte behöva planera så mycket=)

Det jag vill ha är en fin ring. sen bryr jag mig inte så mycket=)

Man kan väl klä upp sig lite å kanske gå till frissan=)

• Paeonia

Det är så skönt när man hittat sin väg att gå

För vår del så vill vi nog ändå ha stort kyrkbröllopmed alla nära på plats, klänning, blommor, solist och hela fadderitten

Men vi ville absolut inte ha någon stor middag eller ens fika efteråt av många olika anledningar. Det kändes för övermäktigt och otroligt jobbigt bara.

Så pampigt kyrkbrölloop blir det sen minglar vi en timme utanför kyrkan (ej på kyrkogården)med bubbel och snittar sen lämnar vi allihopa och far iväg på bröllopsresa 2 veckor.

Det är våran väg att gå och det känns jättebra

Svar på tråden Litet bröllop med familjen (borgligt)