Apropå Kryssningar
Jag och min man ska åka på vår bröllopsresa om drygt två veckor - vi åker ett år efter bröllopet. Vi har bokat en kryssning på medelhavet och har haft ett år på oss att göra efterforskningar, läsa på om resmålen och läängta.
Pratade med en bekant, vars vänner just gift sig och åkt på kryssning i medelhavet och de var SÅ missnöjda. De hade åkt med MSC's "Musica", och de upplevde att skeppet var som finlandsbåtarna, ungefär.
Så ett litet tips om ni planerar kryssning: ta reda på mer om rederiet innan ni bokar. Hos de svenska resebyråerna i allmänhet så är det Royal Caribbean, MSC eller Carnival (genom Ving) som man får åka med om man inte begär något annat. Men ALLA resebyråer KAN boka in resor med andra kryssningsföretag.
Är det en bröllopsresa man ska göra så kanske man vill ha lite mer lyx än vanligt och då är det inte MSC, Carnival, Costa, Norwegian eller EasyCruise man vill åka med - jag lovar.
Däremot är klassiska Royal Caribbean bra, deras lyxigare dotterbolag Celebrity är kanon, Regent Seven Seas, Princess, Holland-America och P&O bra kryssningsföretag om man är ute efter lite extra lyx och mys och inte vill festa järnet.
För de som är hyfsade på engelska finns det en bra community på nätet: www.cruisecritics.com där man kan läsa på om kryssningsföretagen, hitta länkar till hur skeppen ser ut och recensioner av kryssningarna. Ha en brs bröllopsresa!