• LaNovia

Registrera vigsel i Sverige?

Vet inte om det hamnade i rätt tråd nu men jag försöker..

Vi gifte oss utomlands, och har några frågor:

*Vad behöver man för papper för att registrera vigseln i Sverige? (Jag antar vigselbevis, men något mer?)

*Hur långt tid tar det?

Har sett många som gift sig utomlands så hoppas någon kan svara

• Svar på tråden Registrera vigsel i Sverige?
  • 090208

Jag laste nanstans att man bara springer in med vigselbeviset till... nanstans... Glomt! Ja, folkbokforingen kanske...

• Rockbrud

ja kanske kan hjälpa dig lite. håller på hjälper en svensk kompis som ska gifta sig med en brasilianska å hamft kontkt med alla myndigheter som går. å ja kan säga att vissa folk där är inte sammarbetsvilliga.
    så två frågor:
    har ni gift er redan utomlands å ska gifta er i sverige nu?
    är nån av er inte svenska medborgare?

• LaNovia

Jag är inte i Sverige så jag kan inte ringa!

Ja, vi har gift oss utomlands, vi bodde här men flyttar till Sverige snart.

Ja, jag är svensk medborgare och min man har uppehållstillstånd.

• sanidica

du behöver bara internationell vigselbevis. Dvs se till att ni får en på engelska ellet nåt.. sen är det bara att lämna in det på skattemyndigheten så registrerar de det.. jag har bara hört den versionen. Sen är det också efternamsbyte om du ska göra det måste du lämna in blanketten samtidigt med vigselbeviset. lycka till

• EnaOline

du tar med dig vigselbeviset till skatteverket...

• LaNovia

Jaha, okej, vigselbevis bara.. men jag frågade om de översatte men det gör de inte, så det står bara på spanska. Men min man fick uppehållstillstånd med det vigselbeviset, så migrationsverket godkände den även om den var på spanska..
    Såg precis att man kan mejla till skatteverket så jag ska prova det..

Tack för de som svarade!

Svar på tråden Registrera vigsel i Sverige?