• Tia82

    Hålla tal?

    Hej!
    Ska brudgummen/bruden hålla tal. I så fall när och vad bör det innehålla?

    // Cecilia

  • Svar på tråden Hålla tal?
  • Goldensea

    Brudgummen ska väl av tradition hålla tal? Min m2b är så söt, han går och smånojjar över sitt tal.

  • Anja 19 juli 2008

    Bruden behöver inte hålla tal iallafall, så mkt vet jag

    Brudgummen kan hålla tal, ett kort litet tal eller så men jag tror inte det är nödvändigt faktiskt!

  • T3ZZ

    När ja va på bröllop i maj så var d ingen av dom som gjorde nått. Ja funderar på att mima till en låt å en liten dans ;0). Till låten från Shrek "I need a hero" =P. Annars blir det ett litet tal

  • aikidoaasa

    Det finns inget måste... mer än för brudens far. Men om han vill hålla ett så passar det väl någonstans mitt i... (?)

  • Fröken förväntan

    Tror inte att det finns en sådan svensk tradition. På de drygt tio bröllop jag har varit på har brudgummen hållt tal på ett och han var dansk Men visst vore det mysigt om man fick ett tal...

  • hondafreak

    Brudgumen bör hålla någn typ av tacktal. Finns att köpa färdiga på nätet ! Eller kan man betala in 139:- tror jag det var så får man massor av text att välja mellan och sätta ihop sitt "eget" liksom.
    Min sambo övar varje kväll när han går och lägger sig. Vi har fått ihop ett bra lite roligt tal.

  • Lillsnufflan

    I Sverige är det inte tradition att verken brud eller brudgum håller tal. Istället är det värdparet som för brudparets talan. I t.ex. Norge och Danmark däremot är det vanligt att brudgummen håller ett tal till bruden.

    Enligt tradition är det brudens far som håller det första talet och hälsar gästerna välkomna och tacka för visat intresse(eftersom brudens föräldrar förr oftast stod som värdpar). Om man har ett mindre formellt bröllop och själva står som värdar kan man ju hälsa välkommen, men man bör kanske komma överens om detta med brudens far först så att han är på det klara med hur brudparet vill ha det.

    Tacktal hålls ju i allmänhet av den som har värdinnan till bordet, dvs. traditionellt brudgummens far, å andra sidan är det ju idag inte ovanligt att brudgummens föräldrar står som värdar tillsammans med brudens. Isåfall kan ju kanske toastmastern tacka? Visst kan ju brudgummen också göra det, men det förutsätter ju nästan att någon annan än brudparet arrangerat och betalat. Det blir ju lite konstigt om brudparet ska tacka för middagen de själv betalat och planerat.

  • Lillsnufflan

    Summan av kardemmuman i mitt långa svar ovan var för övrigt att trevligt nog är det helt valfritt att hålla tal som brudpar. För det finns ju aldrig något förbud mot att tala. Personligen tycker jag att det är mycket stämningsfullt med tårdrypande tal till sin nyblivne maka/make, men tack och lov för alla med scenskräck är det i Sverige ingen som förväntar sig det.

  • Herr Nilsson

    Den svenska traditionen är att brudgummen INTE håller tal. Jag håller många offentliga anföranden i mitt jobb men jag tänker av princip inte hålla något tal vid bröllopet. Det är mot min övertygelse.

  • valkyriana

    Jag- bruden, kommer hålla ett tal. Ett litet avslutningstal där jag kommer uttrycka lite av min kärlek till Daniel och strö lite tacksamhet över de som kom.
    Inte för att jag måste, eller för att jag igentligen vill , men vill ha ett avslut på det hela och lyfta lite ansvar från svärmor- toastmadame.

  • Lillsnufflan

    Jag har också till vardags en sån roll att jag står i en talarstol och orerar stup i kvarten, och jag tänker definitvt hålla tal på mitt bröllop. Jag tror min familj och mina vänner, som trots allt känner mig rätt väl, skulle bli MYCKET förvånade om jag inte tog chansen att säga något när jag ändå har allas uppmärksamhet Min stackars make däremot lär nog förbli tyst.

    Herr Nilsson skrev 2008-07-23 19:58:56 följande:


    Den svenska traditionen är att brudgummen INTE håller tal. Jag håller många offentliga anföranden i mitt jobb men jag tänker av princip inte hålla något tal vid bröllopet. Det är mot min övertygelse.
  • Goldensea

    Min man höll tal till mig. Han höll kvällens sista tal. Mannens tal till kvinnan.. eller nåt.

    Det var världens vackraste tal och jag längtar till videon är klar så jag kan få återuppleva det igen.

  • Ester W

    Min man höll ett tal till mig, så fint. Och jag höll ett tal till honom, berättade om hur jag kände för honom när vi träffades mm. I mitten av middagen var dessa tal.

  • didis

    Om man är nervös för att hålla tal är det bättre att ta det tidigt under middagen.

    När jag höll tal för maken på hans 40-årsdag bad jag (nåja beordrade var mer korrekt) toastmastern att hålla det redan under förrätten. Blivande maken hade inte väntat sig att jag skulle hålla tal (!) så han blev mkt överraskad.

    Håller han inte tal för mig eller hittar på något på bröllopet blir jag besviken.

    Själv tänkte jag sjunga "en så´n karl" och eftersom jag sjunger som en kratta tänkte jag ta sånglektioner i smyg nu i höst.

  • MyochErlend

    min blivande man är från norge och ska hålla tal.. tycker det är mysigt och spännande..
    Kanske jag också skal hålla ett :)
    Det är de mest intressanta talen på en bröllopsfest tycker jag..
    har vart på 5 bröllop i norge och där har både bruden och brudgummen hållt tal :)

  • T3ZZ

    Jag ska be min m2b att hålla tal. han har sagt: påminn mej om det igen annars får du det inte. =P han e väligt glömsk av sej.
    Ja ska no hålla ett tal ett sånt där tårdrypande om ja kan. =)

  • Lillsnufflan

    MyochErlend skrev 2008-08-08 21:17:18 följande:


    min blivande man är från norge och ska hålla tal.. tycker det är mysigt och spännande..Kanske jag också skal hålla ett :)Det är de mest intressanta talen på en bröllopsfest tycker jag..har vart på 5 bröllop i norge och där har både bruden och brudgummen hållt tal :)
    Jo, i Norge (och Danmark), till skillnad mot i Sverige, är det tradition att brudgummen håller tal till bruden. Och i våra mer moderna, jämställda tider så vill förståss inte bruden vara sämre.

    Jag är uppvuxen i Norge och tycker det är en trevlig tradition.
Svar på tråden Hålla tal?