• Bromel­ia
    Äldre 19 Jun 11:20
    3756 visningar
    15 svar
    15
    3756

    Vilken ring ska vara vart?

    Lite dum fråga kanske men vilken ring bär man först på fingret efter man gift sig? Förlovningsringen Eller vigselringen?

  • Svar på tråden Vilken ring ska vara vart?
  • Pumpki­n
    Äldre 19 Jun 11:25
    #1

    Det kommer du nog få olika svar på - en del säger att vigselringen ska sitta närmast hjärtat (dvs längst in), medans andra menar att de ska sitta i den följd man fick dem (dvs förlovningsringen längst in). Själv går jag på det förstnämnda, men det är delvis för att det ser snyggast ut.

  • Tootic­ki
    Äldre 19 Jun 11:27
    #2

    Så att det ser snyggt ut. T ex tycker jag att en solitär ska sitta innanför en "platt" ring, därför har jag min vigselring innerst. Hade jag haft en solitär förlovningsring hade jag haft den innerst.

  • Linum
    Äldre 19 Jun 12:00
    #3

    Jag har min förlovningsring innerst, eftersom den blir repig av vigselringen. Ser bäst ut att ha den snyggaste ringen ytterst mao.

  • EmmaCa­roline
    Äldre 19 Jun 12:03
    #4

    Jag ska ha min förlovningsring innerst för den är störst.

  • Pumpki­n
    Äldre 19 Jun 12:25
    #5
    Tooticki skrev 2008-06-19 11:27:46 följande:
    Så att det ser snyggt ut. T ex tycker jag att en solitär ska sitta innanför en "platt" ring, därför har jag min vigselring innerst. Hade jag haft en solitär förlovningsring hade jag haft den innerst.
    Samma här
  • furill­en
    Äldre 19 Jun 15:20
    #6

    jag har alltid tänkt att man har vigselringen längst ut. men så kanske det inte är?
    har en slät förlovningsring och kommer ha en vigselring med stenar så det passar nog bäst så på mig iaf. tror jag.

  • EllaM
    Äldre 19 Jun 15:37
    #7

    Åh, det här undrar jag också!

    vi kommer att förlova oss kvällen innan bröllopet (eftersom allt sker hemligt) så jag ahr full frihet att välja vilken ring som ska vara vilken. Den ena är en solitärring. Den andra en alliansring med kanalinfattade briljanter. Det ser helt klart snyggast ut om solitären sitter inners och alliansen ytterst på fingret. Då återstår bara att välja vilken som skall vara vilken...

    Ska jag välja solitären som förlovningsring för att den trär på först eller ska jag välja den som vigselring för att den kommer att sitta närmast hjärtat??? (Och säg inte att jag ska göra som jag själv tycker och känner, för jag vet ju verkligen inte vad jag själv tycker och känner!)

    Tycker seden med vigselringen närmast hjärtat är vacker. Samtidigt förknippar jag enstensringar med förlovningsringar och allianser med vigsel. Och om man ska ha vigselringen innerst, hur gör man då vid ceremonien? Sätter man på vigselringen först och sedan tar av dem och byter plats, eller har man ingen ring på fingret och trär på förlovningsringen ytterst efter att vigselringen kommit på plats?

  • Tootic­ki
    Äldre 19 Jun 15:43
    #8

    Tjaa du, vilka i-landsproblem vi har

    Min man trädde på min solitär vid vigseln så att den hamnade ytterst, när vi väntade i sakristian bytte jag plats på dem.

  • Tootic­ki
    Äldre 19 Jun 15:45
    #9

    P.S. Vad spelar det för roll vilken ring som är vilken när ni förlovar och gifter er inom 24 timmar?

  • nångån­g
    Äldre 19 Jun 15:47
    #10

    Jag har hört att man bär den dyraste innerst (i Sverige oftast vigselringen traditionellt sett). Men folk gör verkligen olika. Jag skulle nog gå på vad som är snyggast. Jag kommer att ha vigselringen innerst. Min förlovningsring är gjord för att vara ytterst. Det är en solitär, så det går ju emot vad någon skrivit tidigare. Men min guldsmed sa att det "ska" vara så...

  • EllaM
    Äldre 19 Jun 15:48
    #11

    Det var ju smart! Fast vi kommer inte gifta oss i kyrkan utan borgerligt och inte vnta någonstans (det är bara vi och familjen). Får helt enkelt fundera på det där...

    Sedan undrar jag om det inte är amerikansk sed att ha vigselringen innerst, eftersom den oftast är låg och förlovningsringarna ofta stora. Förlovningsringen ska man då kunna ta av sig om den är för otymplig att ha på sig vid olika tillfällen, men inte vigselringen. Kan det vara så? Och så får jag för mig att svensk sed är att vigselringen sitter ytterst, i den ordning man får ringarna. Men seden i Sverige har ju under lång lång tid varit två släta ringar och då har det ju inte spelat så stor roll.


    Tooticki skrev 2008-06-19 15:43:31 följande:
    Tjaa du, vilka i-landsproblem vi har Min man trädde på min solitär vid vigseln så att den hamnade ytterst, när vi väntade i sakristian bytte jag plats på dem.
  • Pumpki­n
    Äldre 19 Jun 15:53
    #12
    EllaM skrev 2008-06-19 15:48:02 följande:
    Det var ju smart! Fast vi kommer inte gifta oss i kyrkan utan borgerligt och inte vnta någonstans (det är bara vi och familjen). Får helt enkelt fundera på det där...Sedan undrar jag om det inte är amerikansk sed att ha vigselringen innerst, eftersom den oftast är låg och förlovningsringarna ofta stora. Förlovningsringen ska man då kunna ta av sig om den är för otymplig att ha på sig vid olika tillfällen, men inte vigselringen. Kan det vara så? Och så får jag för mig att svensk sed är att vigselringen sitter ytterst, i den ordning man får ringarna. Men seden i Sverige har ju under lång lång tid varit två släta ringar och då har det ju inte spelat så stor roll.
    Jag har snarare fått för mig att det är en svensk sed att vigselringen ska sitta närmast hjärtat och att man i USA har förlovningsringen längst in och den enklare - ofta släta - ringen ytterst.
  • furill­en
    Äldre 19 Jun 16:00
    #13

    hm, det verkar ju vara en hel vetenskap! nu har jag ännu en sak att vara förvirrad över!

  • Pumpki­n
    Äldre 19 Jun 16:03
    #14

    Äsch, varför bli förvirrad? Ha det som du själv vill!

  • EllaM
    Äldre 23 Jun 09:50
    #15

    Har försökt kolla i det där i amerikanska filmer och serier... Verkar som om många faktiskt har den släta vigsleringen innerst och enstensringen ytterst.

    Och Tooticki, egentligen spelar det väl ingen roll vilken som är vilken. Men jag antar att eftersom vi både förlovar och gifter oss hemligt så kommer vi få en massa frågor om både det ena och det andra. Bland annat vilken ring som är vilken (i alla fall kommer mina ännu inte gifta väninnor att undra det, speciellt de som går i bröllopstankar). Jag vill bara veta vad jag ska svara.. Och så känns det bra själv att veta. Men lutar nog just nu åt att enstensringen får bli förlovningsring...

Svar på tråden Vilken ring ska vara vart?