• MrsSeptember

Bröllop och vänskap som tar slut?

Lagt märke till en sak då jag suttit och läst lite i olika trådar.

Det verkar som om att bröllop har fått bägaren att rinna över i många fall och vänskap har tagit slut.

Ex. "Varför bjöd du inte min sambo", "Hon höll ett pinsamt tal" eller "Hon hånglade med min kusin" osv osv.

Har ni märkt av det eller varit med om detta?

• Svar på tråden Bröllop och vänskap som tar slut?
  • valkyriana

En av mina äldsta vänninor berättade för mig att hon inte kunde komma på bröllopet för 4 månader sedan, då jag ringde och frågade om hon ville vara toastmaster.
    Hon kunde inte komma eftersom hennes moster har cancer och hon var tvungen att åka och hälsa på henne eftersom hon är döende.

Hon har tydligen bestämt sig för att dö precis den dagen jag ska gifta mig. Annars kan jag ju inte hitta någon anledning till att man inte skulle kunna hinna med både och.

Hon lade till. "Annars hade jag ju självklart jättegärna kommit"

Jag tyckte att hon var given på mitt bröllop. Jag hade till och med lite ågren att jag inte hade henne som tärna.
    Vi har delat så mycket i vår uppväxt och jag har ställt upp på henne till 110 %
    Men nu vet jag att vi inte var så bra vänner jag trodde...

• Anja 19 juli 2008

Skittråkigt att så många verkar ha vänner som inte "pallar" med bridezillastuket och supertråkigt med vänner som inte ställer upp.

Måste göra vågen för mina vänner som ställer upp hur mkt som helst och som verkligen ser fram emot dagen tillsammans med mig precis som jag hade gjort för dem.

Håller inte med om att bröllopet bara är stort för paret. För mina vänner är mitt bröllop stort, det vet jag. Självklart inte lika stort som deras egna kommer vara men de hjälper till med precis allt och jag älskar dem för det.

• Anja 19 juli 2008

Självklart tycker det att jag är smått galen och visst himlar de på ögonen åt mig lite när jag babblar för mkt bröllop och VISST har jag hört av mig mer sällan än normalt, men allt detta fattar ju en riktig vän!

Finns inte en enda av mina vänner som skulle bli sur, eller säga upp bekantskapen eller ens tänka tanken att jag försummar dem eller nåt annat...

Babblar jag för mkt eller fokuserar för mkt på bröllopet så ryter de till om de ej pallar med mig, haha

• Aleta

valkyriana: tråkigt att du känner så. Av ditt inlägg så drar jag slutsatsen att du själv inte har varit i situationen att någon du älskar är döende.

• Sommargrönt

För mig är det självklart att vänner ska ställa upp! Oavsett om det är för att man inte vet vad man ska ge bort till sin mamma i födelsedagspresent eller för att man behöver hjälp att välja smak på en bröllopstårta. Det är väl det vänner är till för? Att stötta och ge råd och ha roligt tillsammans? ÄVEN när det gäller ett bröllop. Och så kan jag lägga till att den dagen min bästa vän berättar att hon ska gifta sig så kommer det känner oerhört stort för mig med!

Aleta skrev 2008-06-17 09:17:38 följande:
    Jag förstår inte varför vänner ska ställa upp för att man gifter sig? Det är faktiskt bara stort för brudparet om man tänker efter.Det är en rolig grej som man har bestämt på egen hand att det ska inträffa.Nej, kom igen när någon har dött i familjen eller så, DÅ kan man förvänta sig att ens riktiga vänner ska ställa upp!
  • Lavendelblomma

Absolut sant!!

Tooticki skrev 2008-06-17 08:32:24 följande:
    Läste en tråd med titeln "När man gifter sig förstår man vilka som är ens riktiga vänner". Jag tror att det är tvärtom, det är när VI gifter oss som VÅRA vänner kommer underfund med om vi är riktiga vänner eller ej. Finns så många blivande brudar här inne som beter sig som riktiga bitches, och det ses som fullständigt normalt av de flesta. Bröllopet varar bara i en dag, efter det fortsätter livet sin gilla gång och det är kul om man har några vänner kvar som kan förgylla ens vardag när den känns grå och trist. Om man väljer att betrakta alla gäster på bröllopet som statister i ett perfekt skådespel och vill regissera allt från deras klädsel till samtalsämnen så kommer nära och kära nog inte känna sig varken särskilt viktiga eller uppskattade...
  • Labolina07

roligt att läsa hur alla tänker

Svårt det där. Många på min möhippa tex, kom inte pga av olika anledningar, några hade valt att lägga ett kalas samma dag osv. Jag blev besviken, men på ett sätt att dom inte var där bara, inte på "hata-sättet"
    Men klart hade jag önskat att dom var med! JAG hade personligen blivit jätte glad att få vara med på en möhippa ( har varit på några), jag försöker ju med allt för att kunna vara med. Samma med bröllop! Blir jätte glad att bli bjuden & skulle absolut hjälpa till om jag kunde!

MEN man måste ju tänka sig in i andras situationer med. Sen som brud måste man våga fråga- INGEN kan veta vad dom ska göra.. Men visst märker man vilka som är ens näsmaste vänner osv, varför folk kommer på bröllopet osv... Vi har några som inte ville gå på våran möhippa & svensexa- dom hade ingen anledning alls, då undrar jag vad dom ska på bröllopet att göra....

• valkyriana

Aleta Det har jag absolut varit. Och jag är naturligtvis jätteledsen för hennes skull. Även om inte sorgen ligger tung över dem, hon har firat både bröllop och varit på diverse resor och fylleslag sedan dess.
    Skrev ett långt inlägg som jag raderade.
    Sammanfattar det så här i stället.
    Varför väntar man i 5 1/2 månader på att besöka någon som är döende?
    Inte jag i alla fall

Aleta skrev 2008-06-26 15:20:52 följande:
    valkyriana: tråkigt att du känner så. Av ditt inlägg så drar jag slutsatsen att du själv inte har varit i situationen att någon du älskar är döende.
  • Zozo

Vadda stâlla upp? Skulle ens vânner vara tvungna att ga pa tex möhippan om de inte vill/kan? I sa fall kan man ju lika gärna vända pa det; att man som vän ska ställa upp och acceptera att ens vân kanske maste prioritera nagot annat än tex möhippan och inte stryka dem som vänner för det..

Jag försöker verkligen ga pa alla bröllop jag blir bjuden till; det är ju en kul tillställning med härlig atmosfär i regel; förutom att det är trevligt att se sina vänner lyckliga i en ceremoni. Men tex nu i augusti gifter sig makens kusin som jag känner ganska vâl; Eftersom jag kommer att vara i slutet pa 8e manaden kommer jag inte att aka med.. 60 mil enkel väg, sommarhettan och massor av folk är inte högprioriterat just nu. Det betyder inte att jag inte tycker om kusinen!
    Möhippor prioriterar jag inte alls speciellt högt, liksom dop. Dit gar jag om jag kan och verkligen vill, vilket i princip innebär att jag gar om det är en nära vân och praktiskt nagotsanâr görbart vad gäller möhippor och i princip aldrig pa dop.

• Labolina07

zozo: så tycker jag med.

Men som JAG kände, att jag önskar dom kunde sagt ärligt då..

Svar på tråden Bröllop och vänskap som tar slut?