• MrsSeptember

Bröllop och vänskap som tar slut?

Lagt märke till en sak då jag suttit och läst lite i olika trådar.

Det verkar som om att bröllop har fått bägaren att rinna över i många fall och vänskap har tagit slut.

Ex. "Varför bjöd du inte min sambo", "Hon höll ett pinsamt tal" eller "Hon hånglade med min kusin" osv osv.

Har ni märkt av det eller varit med om detta?

• Svar på tråden Bröllop och vänskap som tar slut?
  • Anettan73

Jag har märkt att när man gifter sig så hittar man sina vänner och mindre vänner...

Gäller inte bara mig utan även andra..

• MrsSeptember

Hur märkte du vilka som var vänner och inte?

• Aleta

Många tar nog sitt eget bröllop på väldigt stort allvar och inser inte att andra har egna liv och inte är intresserade av bröllopshemsidor osv.
    Kompisarna som kanske aldrig har varit på bröllop ser den blivande bruden som stressad och konstig och sedan börjas det...
    Mycket är nog i onödan tyvärr, det är så mycket känslor och åsikter runt ett bröllop.

• Tooticki

Läste en tråd med titeln "När man gifter sig förstår man vilka som är ens riktiga vänner". Jag tror att det är tvärtom, det är när VI gifter oss som VÅRA vänner kommer underfund med om vi är riktiga vänner eller ej. Finns så många blivande brudar här inne som beter sig som riktiga bitches, och det ses som fullständigt normalt av de flesta. Bröllopet varar bara i en dag, efter det fortsätter livet sin gilla gång och det är kul om man har några vänner kvar som kan förgylla ens vardag när den känns grå och trist. Om man väljer att betrakta alla gäster på bröllopet som statister i ett perfekt skådespel och vill regissera allt från deras klädsel till samtalsämnen så kommer nära och kära nog inte känna sig varken särskilt viktiga eller uppskattade...

• Sommargrönt

Håller med dig till viss del. Men det stämmer nog åt andra hållet med. Klart det finns de som ska regissera allt. De som blir galna...Men att gifta sig är stort och det finns många vänner som inte alls ställer upp på något sätt. Så det går nog åt båda hållen. Som tur är har ingen av mina vänner försvunnit, de ställer upp precis lagom!

Tooticki skrev 2008-06-17 08:32:24 följande:
    Läste en tråd med titeln "När man gifter sig förstår man vilka som är ens riktiga vänner". Jag tror att det är tvärtom, det är när VI gifter oss som VÅRA vänner kommer underfund med om vi är riktiga vänner eller ej. Finns så många blivande brudar här inne som beter sig som riktiga bitches, och det ses som fullständigt normalt av de flesta. Bröllopet varar bara i en dag, efter det fortsätter livet sin gilla gång och det är kul om man har några vänner kvar som kan förgylla ens vardag när den känns grå och trist. Om man väljer att betrakta alla gäster på bröllopet som statister i ett perfekt skådespel och vill regissera allt från deras klädsel till samtalsämnen så kommer nära och kära nog inte känna sig varken särskilt viktiga eller uppskattade...
  • Aleta
    Sommargrönt skrev 2008-06-17 08:57:36 följande:
    Håller med dig till viss del. Men det stämmer nog åt andra hållet med. Klart det finns de som ska regissera allt. De som blir galna...Men att gifta sig är stort och det finns många vänner som inte alls ställer upp på något sätt. Så det går nog åt båda hållen. Som tur är har ingen av mina vänner försvunnit, de ställer upp precis lagom!
    Jag förstår inte varför vänner ska ställa upp för att man gifter sig? Det är faktiskt bara stort för brudparet om man tänker efter.
    Det är en rolig grej som man har bestämt på egen hand att det ska inträffa.
    Nej, kom igen när någon har dött i familjen eller så, DÅ kan man förvänta sig att ens riktiga vänner ska ställa upp!
  • Zozo

Haller absolut med. Sen finns det naturligtvis âven gâster som beter sig dumt, men i de flesta av fallen som dyker upp HÄR inne tycker jag det är brudparet som överreagerar för att alla inte ligger pa knä pa deras dag... Visst är det DIN dag när du gifter dig, med det menat att du lägger upp det som du vill, men man kan inte vänta sig att ALLA andra ska hoppa o jubla och lägga ner all annan verksamhet bara för ett bröllop.

Tooticki skrev 2008-06-17 08:32:24 följande:
  • mumrik

Det är när bröllop vanskas som man upptäcker hur hypat det är för vissa iallafall.
    Skrev denna under fliken inbjudan, men inser att den nog passar bättre här.

Fick en oförtjänt utskällning för att jag bjudit in några 3 dagar före osa (fast det är 3 månader kvar tills vi gifter oss) samt att jag på ett exkluderande sätt talat om bröllopet i närheten av nämnda person. Och dessutom på ett indiskret sätt talat om vilka som inte varit önskvärda.

Jag brukar aldrig smyga med något och att vi skickade ut inbjudningarna så sent beror snarare på att vi insåg att vi faktiskt hade råd att bjuda de sista som vi ville ha där, men som vi av ekonomiska skäl inte kunnat bjuda i "första vändan"
    Men nu känner sig alltså den här personen förfördelad fastän vi aldrig rakt ut har sagt att det inte kommer någon inbjudan eller på nåt annat sätt indikerat att denne inte är önskvärd.

Det finns väl egentligen ingen lösning på detta. Bara kände att jag behövde häva ur mig i ett forum där säkert fler har upptäckt hur infekterat det är med bröllop och inbjudningar.

För övrigt misstänker vi nu att personen ifråga har "hämnats" genom att inte bjuda oss på sin student. Säger kanske rätt mycket om denne. För min del får den gärna stå över.

• egensinnig

Men visst märker man tex på möhippan och vem som erbjuder sig att hjälpa till vilka som bryr sig om en tycker jag.

Jag har haft råångest över vilka som skulle bjudas och vad det betydde för mig. En del människor valdes faktiskt bort då det inte fanns tillräckligt med substans i vår relation. Hade inte upptäckt det än om det inte ställts på sin spets pga bröllopet
    Så på köpet har jag fått en genomgång av mina vänner o vilka som är viktiga o äkta - bra och välbehövligt för en supersocial person som mig med alldeles för många kontakter.

• annroger

Får hålla med,
    Har precis lagt in ett nytt inlägg här om mig om min vänn och hur allt gick fel.
    Tråkigt är det när bruden inte respekterar att man har inte så mycket pengar att lägga ut till en tärnklänning

Svar på tråden Bröllop och vänskap som tar slut?