• MulleNuh

Jag behöver verkligen hjälp! Ekonomin.

Vi är förlovade sen ca 7 månader. Jag vill att vi gifter oss och jag har tänkt fria isf, men det går ej pga ekonomin nu. Vi ska spara till en STOR kontantinsats till hus. Så det jag behöver hjälp med är ideér till BILLIGT bröllop! Då pratar jag om typ MAX 10 tusen!

Går det? Eller måste jag snällt vänta i flera år?

• Svar på tråden Jag behöver verkligen hjälp! Ekonomin.
  • MulleNuh

usch va nervös jag blev!!!

Hur ska jag fråga?! Han VET ju att jag vill gifta mig. Har jag inget bra att lägga fram så säger han nej. Just för pengarnas skull.. Han tänker bara HUS HUS HUS nu..

Jag menar, hur lägger man fram det? Hur kan jag veta innan vad det kommer att kosta, och hur kan jag "bevisa" att vi grejar det ekonomiskt utan problem?!

• 20080802

Jag säger som de andra att det klart det går. Det viktiga är att hålla sig borta från en massa förutfattade meningar om hur saker och ting ska vara. Tänk dig en vanlig fest med vigseln som inramning istället för "bröllops"-bröllop så kommer du undan en massa "måsten".
    Det enda måstet är egentligen ringen men det går ju att hitta hur billigt som helst om man vill. Finns en massa snygga titanringar som är mycket billigare än guld och annat.

• Zozo

Kommer ni att ha huset redan till bröllopet? Da kanske ni kan ha bröllopet pa plats? Vissa byar/städer har lokaler man kan fa lana eller hyra till väldigt lagt pris. Annars känner ni kanske nagon som har en passande lokal?

• Aleta

Gör en budget som du skriver ut på ett jättetjusigt papper med snygg text. Bröllopsbudget som överskrift och sedan hela listan. Som sista post kan du ha "Frieri" papper 1:-, snyggt kuvert 5:- och under det skriver du "Vill du gifta dig med mig?" .
    (Berätta att det kommer öronmärkta pengar från dina föräldrar som alltså inte kan gå till huset.)

Tips i budgeten, inbjudningarna kostar mer än man tror. Porto, kuvert osv. Skippa en massa småpyssel, det kostar!

• MulleNuh

Nej tyvärr inte! Det har jag redan tänk att det hade ju varit perfa!
    Det får bli nån festlokal ist..

Zozo skrev 2008-06-17 10:22:00 följande:
    Kommer ni att ha huset redan till bröllopet? Da kanske ni kan ha bröllopet pa plats? Vissa byar/städer har lokaler man kan fa lana eller hyra till väldigt lagt pris. Annars känner ni kanske nagon som har en passande lokal?
  • MulleNuh

Superbra idé!!

Då slipper jag fråga med ord också! Blir alltid lättare med text. (fegis jag)

Alltså grejen är ju att vi tjänar BRA med pengar! Det är DET som är så surt. Men vi har sagt att vi ska spara ca 8000/månad. Så då blir det ju genast lite mindre att röra sig med.

Aleta skrev 2008-06-17 10:23:46 följande:
    Gör en budget som du skriver ut på ett jättetjusigt papper med snygg text. Bröllopsbudget som överskrift och sedan hela listan. Som sista post kan du ha "Frieri" papper 1:-, snyggt kuvert 5:- och under det skriver du "Vill du gifta dig med mig?" .(Berätta att det kommer öronmärkta pengar från dina föräldrar som alltså inte kan gå till huset.)Tips i budgeten, inbjudningarna kostar mer än man tror. Porto, kuvert osv. Skippa en massa småpyssel, det kostar!
  • 20080802

Gör en budget!!! Tänk igenom vad du tycker är ett minimum.
    Hur många gäster vill du ha?
    Måste ni bjuda på mat?
    Kan ni tänka er att laga själv?
    Måste det vara elegant?

kan tänka mig en lågbudget men ändå traditionell fest så här t ex:
    Buffémiddag för 40 pers
    Inbjudan - hemgjorda på enkelt färgat papper, inkl porto - 150kr
    lokal - trädgårdstält (m hyrda bord etc) hos er el föräldrar(?) alt. bygdegård - 3000kr
    mat - hemlagat m h a släkten - 3000kr
    dryck - billigt bubbel, bag-in-box-vin fr Tyskland, betalbar - 1000kr
    dekorationer - enkelt - 500kr
    ring - titan med en diamant - 1000kr
    kläder - fin "vanlig" vit klänning från "vanlig affär" befintlig kostym - 800kr
    blommor - plocka själv - 0kr
    hår, smink etc - fixa själv/kompis - 0kr
    reserv - för oförutsedda utgifter - 1000kr

Summa: 10.450 kr

Jag skulle inte lita på den här om jag var du , men den ger i alla fall en idé!!

Och som sagt, akta dig för alla inbillade måsten och galna idéer här på BT och se till att lära känna alla de andra BT-brudar som vänder på slantarna. Och kom ihåg att det inte alltid är spartips det som låter så!!! Det är billigare att skippa tårtan än att göra egen caketopper; billigare att skippa favours än att sy egna organzapåsar; billigare att köpa fina pappersservetter än att sy egna av linne!!

MulleNuh skrev 2008-06-17 10:17:36 följande:
    Hur kan jag veta innan vad det kommer att kosta, och hur kan jag "bevisa" att vi grejar det ekonomiskt utan problem?!
  • BlivandeFruJohansson

Kolla runt bland alla dina nära & kära, dom kanske kan hjälpa er med grejer. Nån kanske kan sminka/fixa ditt hår, nån kanske kan fota er.
    Gör egen buffé, bjud på tex kladdkaka istället för tårta (några gäster kanske kan göra olika tårtor annars..), ha betalbar, handla dricka i Tyskland. Finns ganska många tips att få här om man letar!

• MulleNuh

Precis! Jag sysslar med makeup så den fixar jag själv.. Är utbildad frisör, men kan ju va svårt att fixa egen uppsättning så det gör nån av mina gamla frisörklasskompisar. Sambons kompis jobbar som fotograf. Så såna grejer är lugnt!

BlivandeFruJohansson skrev 2008-06-17 12:19:36 följande:
    Kolla runt bland alla dina nära & kära, dom kanske kan hjälpa er med grejer. Nån kanske kan sminka/fixa ditt hår, nån kanske kan fota er.Gör egen buffé, bjud på tex kladdkaka istället för tårta (några gäster kanske kan göra olika tårtor annars..), ha betalbar, handla dricka i Tyskland. Finns ganska många tips att få här om man letar!
Svar på tråden Jag behöver verkligen hjälp! Ekonomin.