• Sebastiána

    Hur länge håller champagne?

    Hej,

    Jag fick en flaska Gula Änkan (Veuve Clicquot) 2004. Eftersom varken jag eller mina allra närmaste är jätteförtjusta i champgne har den blivit stående i kylskåpet. Min fråga är nu hur länge den sortens champagne håller sig innan den blir dålig. Är den dålig redan, bör jag dricka den snarast eller kan jag spara den 1-2 år till?

    Kram/S

  • Svar på tråden Hur länge håller champagne?
  • Aleta

    Fin Champagne håller sig länge!
    Du ska förvara den liggande så att korken inte torkar.

    Anledningen till att den håller sig är att efter champagnen är buteljerad och klar så händer det ingenting med den. Den mognar inte på flaska som vin gör. Jästpartiklarna har avlägsnats genom att man har vridit på flaskorna och lutat dem lite, lite mer under flera månader. Partiklarna fastnar då på korken som byts ut.
    (I alla fall på Moët et Chandon, antar att det är lika på de andra champagnerna .)

  • Sebastiána

    Kollade på Systembolagets webbsida. Där stod att Veuve Clicquot inte vinner på lagring, men det säger mig inte så mycket. Är den odrickbar efter 5 år, 7 år...?

    Jag kan inte mycket om vin, så det är inte säkert att jag skulle märka att den blivit dålig, så länge den inte smakar vinäger såklart

    Kram/S

  • Aleta

    Den vinner inte på lagring eftersom den inte förändras. Den blir varken bättre eller sämre.

  • Sebastiána

    Aha!!! Då kanske jag kan spara den till mitt bröllop! Det hade ju varit perfekt. Tyvärr har jag förvarat den stående, men om det inte är försent att lägga den ner ska jag göra det nu.

    Lram/S

  • kickan73

    Jag fick en champange av samma märke år 2002 och när vi öppnade den på nyår i år så smakade den pyton. Dålig med kolsyra och den smakade inte drickbart. så jag skulle aldrig våga chansa

  • Sebastiána

    En kollega till mig har sagt att champagne ska drickas inom 3-4 år - det kanske stämmer då...

    I så fall tar jag med mig flaskan till midsommarfesten istället. Bäst att dricka upp den innan den förfars!

    Kram/S

  • Aleta

    Jag har för mig att det är ganska viktigt att de ligger ner när man förvara dem.

  • konichiwa girl

    Om flaskan inte ligger ner kan korken torka, med påföljd att det kommer in syre i flaskan och att drycken oxiderar. Och det vill man såklart inte.

  • Sebastiána

    OK. Jag visste inte detta. Flaskan har stått upp i kylskåpet sedan hösten 2004 - gissar att det är kört då suck...
    /S

  • konichiwa girl

    Eftersom den har stått i kylskåpet som ändå är en ganska fuktig miljö behöver det inte vara kört.

  • Sebastiána

    Fast det vet jag inte förrän jag öppnar flaskan. Hade hoppats kunna ha den på bröllop om två år...med som sagt, jag kan ju också förgylla midsommarafton

    Kram/S

  • Sebastiána

    Fick svar från Systemet. De rådde mig att dricka den genast.
    Jaja...jag får väl komma hem från jobbet först

    /S

Svar på tråden Hur länge håller champagne?