• snippy 19juli

blommor

hur länge håller rosor? kan man köpa dom dagen innan? eller visnar dom????? hoppas på svar!!??? kram

• Svar på tråden blommor
  • Brud28

Svarar här också
    Jag skulle nog inte riktigt våga de, men gör du de så ställ dom kallt under natten.
    Inte för kallt bara.

• snippy 19juli
    Brud28 skrev 2008-06-14 05:49:36 följande:
    Svarar här också Jag skulle nog inte riktigt våga de, men gör du de så ställ dom kallt under natten.Inte för kallt bara.
    är du säker????
  • snippy 19juli
    Brud28 skrev 2008-06-14 05:49:36 följande:
    Svarar här också Jag skulle nog inte riktigt våga de, men gör du de så ställ dom kallt under natten.Inte för kallt bara.
    bäst att köpa samma da eller hur???!!!
  • Brud28

Ja jag hämtar mina rosor som vi ska ha som bordsdekoration samma dag.
    Men jag är lite osäker på hur dom håller sig.
    De är bara egen erfarenhet jag pratar efter.
    Kanske finns någon som har ett bättre tips, om hur att få dom att hålla sig fräscha?!

• snippy 19juli
    Brud28 skrev 2008-06-14 05:53:33 följande:
    Ja jag hämtar mina rosor som vi ska ha som bordsdekoration samma dag.Men jag är lite osäker på hur dom håller sig.De är bara egen erfarenhet jag pratar efter.Kanske finns någon som har ett bättre tips, om hur att få dom att hålla sig fräscha?!
    du har rätt!!! det bli sammma dag=)
  • cazan

Det är absolut ingen fara att köpa både en eller två dagar innan så länge det är fina och fasta rosor! (känn att roshuvudet är hårt och kompakt och inte mjukt). Snitta stjälkarna med ett långt, diagonalt snitt med vass kniv och ställ dem i hett vatten. Sen ska dem stå svalt (garage, källare, kylskåp).

Lycka till!

• Juni2009

Cazan..
    Jag undrar... hur gör man???

Jag har försökt flera ggr att skära snitt... blev bara skit! så jag gav upp.

Nästa gång jag köper rosor ska jag ha den där kniv som man kan bryta av en liten bit på kniven så det blir VASS...
    Så vi får se om det funkar..

• cazan

Juni2009: Öva, öva, öva....det är det som gäller! Som florist är det snittning som är det första man lär sig...
    Ja, en sådan "brytkniv" är det absolut bästa. Sen håller du tummen under stjälken och drar kniven på stjälken mot dig...hehe, svårt att förklara!

Svar på tråden blommor