• LyckligBrud2010

Hur få ihop ett bröllop för 20-30 000 kr. För ca 60 gäster

Vill verkligen gifta mig fort, men svårt att få ekonomin att gå ihop med hus och barn. Vill inte behöva spara i flera år, och låna är inget alternativ.

Vill få in era superdupertips på hur man kan få ner kostnaderna utan att det ska se ut som ett second hand bröllop. Maten är det som drar iväg mest, så alla tips om olika maträtter, catering m.m. önskas. Återkommer om jag kommer på mer jag funderar över.

Tack på förhand

• Svar på tråden Hur få ihop ett bröllop för 20-30 000 kr. För ca 60 gäster
  • LyckligBrud2010

fler tips? alla små ideér är värdefulla :D

• Cross

*Vi drog ner antalet gäster och bjuder bara 40 st.
    *Mamma syr min klänning. Drömklänningen får jag för 1 000 kr.
    *Vi köper så mycket dricka vi bara kan själva.
    *Ringen har jag designat själv (billigare än att köpa färdigt), safirerna i ringen fick jag av tärnan.
    *Transporter - vi ringde runt och prutade.
    *Buketten gör jag själv med blommor från Hötorget.
    *Alla smycken gör jag själv (tiara, armband mm) av pärlor som jag köpt 2nd hand. Gick på någon 100-lapp totalt sätt.
    *Tärnan och best man får köpa egna kläder.
    * Fotografen har vi endast innan vigseln. Under och efter vigseln får en vän fotografera. Fotografen är väldigt billig.
    * Mannen hyr kläderna billigt på Östermalms frackuthyrning. Mycket trevliga och jättebilliga.
    * Alla gäster får betala sitt eget boende, men vi sponsrar de som egentligen inte har råd att bo kvar (det går även SL-buss hem)
    * Sminkösen är dyr, men "min" frisör fixat håret för en billig penning. Det finns skolor som gör sånt här billigt.

För alla utgifter tänker vi till en extra gång. Pruta, pruta, pruta är inte så svårt :)

• ia7

Brudklänning: blocket
    ringar: vigselbutiken
    fest: i bygdegård
    mat: lagar själva
    tårta: jättefin 4 våningar från COOP
    tärnklänning: tradera
    dukar: IKEA lakan 15:- st + 5m klipp grönt tyg fr jotex
    vaser mm: IKEA
    Smink: själv
    hår: "komips frisör" 500:-
    skor: tradera
    smycken: novaparldesign.se
    Blommor: min bukett görs i affären men till näbb/tärna köper jag blommor och gör själv likaså till coursagerna
    Har dessutom fri bar hela kvällen och totalt kommer vi upp i ca 30 000:-

Har dessutom 3 barn som fått klänning/västset

• Diana och Matihas
    LyckligBrud2010 skrev 2008-06-13 13:59:46 följande:
    Vill verkligen gifta mig fort, men svårt att få ekonomin att gå ihop med hus och barn. Vill inte behöva spara i flera år, och låna är inget alternativ.Vill få in era superdupertips på hur man kan få ner kostnaderna utan att det ska se ut som ett second hand bröllop. Maten är det som drar iväg mest, så alla tips om olika maträtter, catering m.m. önskas. Återkommer om jag kommer på mer jag funderar över.Tack på förhand
    Hej Lyckligbrud2010

Undrar varför du har bråttom att gifta dig så fort? Är det för kärleken du gifter dig eller vill du bara bli gift? Tänkte ditt nickname är lyckligbrud2010, ska du gifta dig 2010? Då har ni två år på er att spara ihop pengar.

Själv är jag gift och jag rekommenderar till alla att ha MINST ett år på er att planera ert bröllop. Detta för att jag och min man satte ett datum alldelens för tidigt det slutade med att vi var överstressad. Det är en viktig dag i ens liv och därför är det viktigt att man får som man vill och planera noga utan att stressa.

Min svägerska gifte sig i april och dem hade planerat sitt bröllop i ett år och sparat ihop pengar. Och oj, vilket bröllop dom hade!

Vårt budget landade på 75 000:- och då hade vi sparat och kämpat ihop vårt bröllop i två år, det är kärlek! Och värt varenda slant!
  • lycklig78

Jag rekommenderar inte att planera ett år. Vi planerade i nästan 5 månader och det var mer än nog. Det var så skönt när allt var över och det blev så bra. Tror jag hade gått i väggen av allt tjat annars

Det har lätt för att bli dyrare om man planerar längre tid, och speciellt om man hänger här på BT

Tror inte heller du behöver fundera på varför ni gifter er som någon skrev. Jag tror att de som vill gifta sig vet varför.

• Lisa 81

Hej!
    Jag rekomenderar att ha tapet på borden. Jag tycker att det är jättesnyggt. Jag köpte på Rusta för 39 kr per rulle och delade dem med en elsåg på mitten. Detta ger en fin färgklick.

På denna kan man sedan t ex ha ljushållare från IKEA som kostar 2 kr styck och man kan använda samma lilla blomma i kyrkan och sedan ta med den till lokalen där man har ställt fram vasar. Beställer man från florist brukar man kunna låna vasar där.

Man kan även ha sandhögar med en snäcka i eller småvasar med ett blad och en blomknopp av en krukväxt. Jag har nyss varit på bröllop som kostade 40 000 kr för 142 gäster.
    De beställde paj som mat och hade buffe, då fick de även sallad och bröd och smör, det var jättegott.
    De hade vin och cider m.m. På systemet och Pa.s kan du lämna tillbaka det som blir över, på så sätt blir det inga extra onödiga utgifter.

Jag köpte min Maggie sottero kläning på www.bridalgown.net Tänk på att du behöver betala tullavgift när du beställer utomlands.
    Tradera har otroligt fina klänningar för bara några tusenlappar. Även blocket.se har klänningar för bra priser som har används en gång.

Lycka till

• Diana och Matihas
    lycklig78 skrev 2008-07-02 22:21:34 följande:
    Jag rekommenderar inte att planera ett år. Vi planerade i nästan 5 månader och det var mer än nog. Det var så skönt när allt var över och det blev så bra. Tror jag hade gått i väggen av allt tjat annars Det har lätt för att bli dyrare om man planerar längre tid, och speciellt om man hänger här på BT Tror inte heller du behöver fundera på varför ni gifter er som någon skrev. Jag tror att de som vill gifta sig vet varför.
    Men är det verkligen kärlek att man ska hasta sig fram till ett bröllop? Bröllop för mig är kärlek.
    Har många vänninor som har gift sig fort och hastigt för att dom har någon anledning "tävlat" vem som gifter sig först, får barn först osv. Tre av dessa fyra vänninor är skilda idag. Mitt råd är att inte stressa utan att njuta!
  • Winkeli

Jag förstår fortfarande inte varför man INTE kan ta kuvertavgift :)
    Här uppe i norr är det så otroligt vanligt att jag nog inte varit på något utan det.
    Är väl bättre att ta ut en sån istället för att få en massa presenter som man inte vet vart man ska ha :D ?? ..menar hellre ett bröllop folk får komma på än att det inte blir något alls ?
    Detta verkar ju vara helt tabu för vissa men jag ser ingen anledning till att man inte kan önska detta som då oftast blir billigare än presenten folk går och gruvar sig för att hinna hitta. Smidigt lätt och enkelt! ;)

• lycklig78
    Winkeli skrev 2008-07-02 23:27:20 följande:
    Jag förstår fortfarande inte varför man INTE kan ta kuvertavgift :) Här uppe i norr är det så otroligt vanligt att jag nog inte varit på något utan det. Är väl bättre att ta ut en sån istället för att få en massa presenter som man inte vet vart man ska ha :D ?? ..menar hellre ett bröllop folk får komma på än att det inte blir något alls ? Detta verkar ju vara helt tabu för vissa men jag ser ingen anledning till att man inte kan önska detta som då oftast blir billigare än presenten folk går och gruvar sig för att hinna hitta. Smidigt lätt och enkelt! ;)
    Tycker inte jag heller, men de flesta andra på BT är av annan åsikt Det finns km-långa trådar ang detta. Jag hade gärna gått på bröllop med kuvertavgift.
  • LyckligBrud2010

Diana och Matihas skrev 2008-07-02 22:12:22 följande:

Hej Lyckligbrud2010Undrar varför du har bråttom att gifta dig så fort? Är det för kärleken du gifter dig eller vill du bara bli gift? Tänkte ditt nickname är lyckligbrud2010, ska du gifta dig 2010? Då har ni två år på er att spara ihop pengar. Själv är jag gift och jag rekommenderar till alla att ha MINST ett år på er att planera ert bröllop. Detta för att jag och min man satte ett datum alldelens för tidigt det slutade med att vi var överstressad. Det är en viktig dag i ens liv och därför är det viktigt att man får som man vill och planera noga utan att stressa. Min svägerska gifte sig i april och dem hade planerat sitt bröllop i ett år och sparat ihop pengar. Och oj, vilket bröllop dom hade!Vårt budget landade på 75 000:- och då hade vi sparat och kämpat ihop vårt bröllop i två år, det är kärlek! Och värt varenda slant!
    Fort och fort, är ju en tolkningsfråga. Men eftersom vi inte kan spara speciellt mycket de närmsta åren pga att vi nyss köpt hus, och jag är föräldraledig så har man inte så mycket pengar att röra sig på. Kommer ta hur många år som helst att skramla ihop 20-30 000kr iaf. Sen är en viktig del i det hela också att vi inte tycker det är värt att lägga hur mycket som helst bara för en dag. Därför söker vi budgettips så vi kan få det så fint som möjligt för den summan vi tycker dagen är värd. Nervärdera oss inte nu bara för att inte vi vill lägga 75 000kr, alla är olika och vi vill inte lägga så mycket helt enkelt
Svar på tråden Hur få ihop ett bröllop för 20-30 000 kr. För ca 60 gäster