• I s o l d e

Ännu en gång blir jag avundsjuk....

Vet inte riktigt vad jag ska göra, känner smått panik! Är så avundsjuk på mina vänner, igår berättade ännu en att hon är gravid och ska ha bebis i slutet av året. Då blir hon nr 5!!! i år. En efter en får familj detta år! 3 har redan fötts. 2 till ska komma!! Alla har de lyckats synka samma år och här är jag helt utan.

Det enda jag vill är att oxå skaffa familj. Har diskuterat detta med sambon (ett antalet gånger) och han vill oxå men inte nu. INTE NU ... jag blir bara så ledsen. Visst jag bara 26 och han är 33. Båda har vi idéen om att gifta oss innan vi skaffar barn. Förlovning har kommit på tal, men han är gammeldags och vill fria (ringarna ligger i byrån) och därefter gifta oss inom ett år. Men jag saknar så ett barn. Har känt att det är just det som saknas och dessa känslorna har jag haft i ungefär 3 år. Vi har en ordnad ekonomi med mer än väl över varje månad, och kostnaderna för ytterligare en familjemedlem är inga problem, däremot ska jag troligtvis börja plugga till hösten (en utbildning på 4,5 år) sambon är inne på att inte skaffa familj förrän jag är färdigutbildad och har jobbat några år. Men jag vill inte vänta tills jag är 35 år med den första!!! Slutade med pillerna i höstas eftersom jag fick problem (hade mens i flera månader i sträck) efter att ha ätit i nästan 10 år. Fick byta för ett år sedan då jag fick problem med ögat och läkarna trodde att det var en propp (vilket det inte var). Nu vill han inte röra mig från dag 9 och fram till nästa menstration (har regelbunden, så jag har mer än koll på när jag har ägglossning, dessutom kan jag känna från vilken sida ägget lossnar). Så nu börjar jag känna mig ful i hans närvaro. Har naturligtvis handlat kondomer och tagit upp detta med honom, men han säger att han älskar mig, men vill inte ha barn just nu eller använda kondom eftersom det känns så obehagligt (i början av vårt förhållande hade han inga problem med att göra det!!) så nu vet jag inte vad jag ska göra.
    Jag älskar honom jättemycket och kan se mig tillsammans med honom i resten av livet. Men ibland dyker frågan upp: är det värt att vänta på hans önskemål?

Igår när min 5.e väninna berättade att hon är gravid fick jag panik och nästan en ångestattack. Är detta verkligen normalt??
    Funderade fram igår att jag verkligen inte vill se dessa nyfödda barn eller se några ultaljudsfoto mer, jag blir bara så ledsen och igenom får en tung sten i bröstet.

Jag har 2 till som jag ungås med (förutom mina systrar) och om någon av dem skulle säga att de är gravida vet jag inte vad jag kommer att göra. Är detta verkligen normalt eller är det fler som känner som jag??

Ursäkta att inlägget blev så långt, men jag känner att jag var tvungen att lätta mitt hjärta...

• Svar på tråden Ännu en gång blir jag avundsjuk....
  • Mikabella

...vill absolut inte låta hård. Tycker verkligen synd om dig. Förstår din längtan och din oro! förlåt om jag lärt hård i mitt inlägg...Har bara själv lite "gravidpanik" just nu, fast åt andra håller än du Att han inte gillar kondomer är oförsvarbart! Ta honom i örat på den punkten!

• I s o l d e

juni2009 och Mikabella:
    jo, att stessa honom har jag förstått gör situationen jobbigare, det är därför jag skrev av mig här. Kan ibland vara riktigt skönt att höra åsikter från människor som inte känner oss båda.

Bör tillägga att små inlägg från föräldrarna och övriga bekanta om: ska ni inte förlova er och gifta er? när får vi höra små barnskratt osv. inte hjälper vår situation alls... Och jag vet inte vad jag ska gör för att få tyst på dessa kommentarer utan att vara riktigt otrevlig mot dem som säger dem

• EnaOline

du kan väl inte jämföra studier med komvux och universitetet? men i för sig man tycker olika och sen beror det ju på vad man pluggar kanske? För min del har studierna på universitetet varit betydligt mycket mer ansträngande än gymnasiet? Problemet är ju faktiskt, hur du än har planerat o tänkt dig detta att din sambo faktiskt inte vill. Men ni borde ju kunna mötas halvvägs på något vis? Ja han kanske är rädd, han verkar ju ge dig dubbla budskap, men samtidigt bara sättet du verkar reagera på att dina vänner skaffar barn o du får ångest attacker säger mig att du inte riktigt verkar vara redo för barn. Att jobba 100% och plugga 100% låter heller inte sådär hälsosamt, hur har du tänkt dig det? rent ekonomiskt, ska du alltså vara mamma 100% jobba 100% och plugga 100% ??? att ha barn är också ganska mycket krävande rent ekonomiskt, jag själv har jobbat och pluggat samtidigt, men inte gjort båda två 100% och ändå var det tajt ekonomiskt (är väldigt ekonomisk av mig) hur ska du kunna erbjuda allt det ett barn erbjuder när du både ska jobba, plugga o vara mamma samtidigt? du kommer ju gå under? Att ha det så i många år framöver låter väldigt stressigt o ansträngande.

Aja lycka till i a f!

• I s o l d e

EnaOline: För mig har det känts mer än naturligt att plugga och jobba så mycket. Alla är vi ju olika. Har jobbat och sparat undan en summa. Tänkte för en gång skull ta det lugnt och bara plugga Men troligtvis går jag in och jobbar extra...

Ekonomiskt så klara vi oss på endast min sambos inkomst året runt, så jag behöver inte ta några studielån, dessutom funderar vi på att bygga en sommarstuga. Ekonomin är mer än väl ordnad.

• EnaOline

okey men vaddå vill du alltså leva på din sambos inkomst? vill du verkligen i 4,5 år leva på din sambos inkomst när ni har barn? ska han alltså försörja er tre i 4,5 år? och sen ska du också få ett jobb, tänk om du inte får jobb direkt efter studierna? aja vi tänker olika helt enkelt! lycka till. ska du inte göra något åt dina ångestattacker innan du skaffar barn? låter inte sådär jättebra att ha ångestattacker bara för att ens vänner skaffar barn före dig?

• EnaOline

men hur blir det när din man är pappa ledig? då får han väl bara 85% av lönen? ska du jobba då?

• misstrixie

Jag tror inte TS startade tråden för att andra skulle bedöma hennes kompetens och möjligheter att bli mamma...

Förstår att det är en jobbig situation, önskar att jag hade något bra råd att komma med. Hoppas verkligen att ni kan komma fram till en lösning som känns okej för er båda. Försök glädjas med dina vänner, men de där personerna runtomkring som kommer med antydningar och bebis-skämt borde du nog faktiskt göra något åt! De menar säkert väl men det kan bli så himla fel...

Pepp och kramar!

• I s o l d e

Man får ju ta allt efterhand som det kommer, men som det ser ut idag, så vill han ju inte ha barn förrän jag är färdigutbildad och fått jobb.

EnaOline skrev 2008-06-11 12:51:31 följande:
    men hur blir det när din man är pappa ledig? då får han väl bara 85% av lönen? ska du jobba då?
    Klart jag inte kommer leva på min sambos inkomst. Har jobbat och sparat ihop en slant, samt kommer ta studiebidrag (dock inte lån). Han har däremot inget emot att jag endast lever på hans, men lite måtta får det vara. Men det finns de som är hemma heltid med barnen, och endast en av föräldrarna är försörjaren. Är detta fel?? det tycker inte jag. Alla väljer vi olika och har tycker att olika saker är olika viktiga.
  • I s o l d e

Tack, det värmde hjärtat

misstrixie skrev 2008-06-11 12:58:34 följande:
    Jag tror inte TS startade tråden för att andra skulle bedöma hennes kompetens och möjligheter att bli mamma... Förstår att det är en jobbig situation, önskar att jag hade något bra råd att komma med. Hoppas verkligen att ni kan komma fram till en lösning som känns okej för er båda. Försök glädjas med dina vänner, men de där personerna runtomkring som kommer med antydningar och bebis-skämt borde du nog faktiskt göra något åt! De menar säkert väl men det kan bli så himla fel...Pepp och kramar!
  • EnaOline

nej nej det är absolut inte fel, jag är heller inte ute efter att avgöra om du är redo att bli mamma eller ej, men du svara inte på vissa frågor, som det där med ångest attackerna, och TS startade väl en tråd för att få höra andras åsikter och det här är mina åsikter, det jag ville få fram av det jag har skrivit är ju just bara att se hur TS har tänkt sig det hela. När man startar ett inlägg (jag i a f) då gör jag det för att föra en konversation och diskutera, därav mina frågor som jag fick utifrån det TS skriver. Du måste ha sparat en hel del för du ska leva på det i 4,5 år och samtidigt försörja ett barn och även alla utgifter som det innebär när man studerar. Jag önskar dig lycka till TS men om du vill veta vad jag tycker, så verkar det kanske klokast att du väntar tills du är klar med studierna i a f.. det jag också vill få fram är kanske att din sambo tänker lite som mig, kring allt det praktiska, ekonomin osv.

lycka till!

Svar på tråden Ännu en gång blir jag avundsjuk....