• TotteLisa

Verkar det snålt?

Vi har funderat mycket på vad vi skulle önska oss i bröllopspresent och ingenting dyker upp. Saken är den att vi har allt vi behöver, då vi sitter i en 3:a och har inte plats med mer.

Så, det enda vi kunde komma på var pengar, först tänkte vi att folk skulle kunna sätta in valfri summa på ett konto.
    Sen funderade vi på om man skulle ha kuvert istället, alltså att folk kanske betalar en summa för sig.

Jag tycker det känns som en bra idé då många hatar att behöva leta present och har då allt klart för en ganska liten summa, samtidigt som vi får en så ovärderlig gåva, vår bröllopsdag.

Min fundering är bara om det verkar snålt????

Är det någon som haft så här att ha kucert och vad tyckte i så fall gästerna om det??

• Svar på tråden Verkar det snålt?
  • Donna Fortunata

Jag tycker också det är knepigt med önskelistor. När jag själv är gäst föredrar jag att inte köpa något från parens önskelistor eftersom det bara känns som beställningarbeten...

Vi har funderat på att undanbe oss presenter men det gör det bara svårare för gästerna eftersom många ändå kommer med presenter och det kan uppstå lite underliga situationer när de som verkligen tagit en på orden kommer tomhänta... Så därför kommer vi att ha en lista på NK för de gäster som behöver lite vägledning. Det brukar ju vara så att de som på eget bevåg kan köpa presenter som man tycker om gör det ändå. Dessutom kommer inget på vår lista kosta mer än 300 kronor - ett jättebra sätt att signalera att man inte förväntar sig några dyra presenter!!

• morsian09

Då det gäller önskelistor och bröllop tycker jag verkligen att man skall se till att det finns lite av varje. Den gyllene medelvägen är väl aldrig fel...

Inför vårt bröllop kommer vi att ha en lång lista på ett stort varuhus med olika sorters produkter i olika prisklasser - mycket inredningsdetaljer man annars inte skulle unna sig, sådant man inte behöver en full serie av (att få några udda tallrikar är kanske lite trist...). Dessutom öppnar vi ett skilt konto i brudgummens mors namn till vilket de som känner sig hågade kan lägga en slant för vår renovering. Allt detta har vi klargjort i ett litet brev vi skickat ut i samband med inbjudan. Tycker att gåvogivaren skall ha full rätt att välja det som känns bäst för dem, samtidigt som vi som brudpar försöker ge dem lite hjälp på vägen, oberoende vilket alternativ de föredrar.

Att köpa utanför en bröllopslista tycker jag är nästan oförskämt - om man verkligen inte vet utan och innan vad brudparet har hemma så kanske de står där med dubletter de verkligen försökte undvika med att framställa en lista. Om man har en bra idé som inte finns på listan tycker jag att man kan ta kontakt med brudfrämman eller brudparets föräldrar för att kolla om det är en bra idé.

• HurraViSkaGiftaOss

Vi vill inte önska oss pengar.
    Tänk efter, det är alltid något man behöver eller vill ha nytt av. Passa på nu!

• Im yours

Jag håller med didis, kort o gott. Lyck till med allt!

• didis

Donna Fortunata:

jag gillar inte heller att få beställningar på vad jag skall köpa.

Om jag inte hade en aning om vad brudparet vill ha skulle jag ge pengar till barncancerfonden i deras namn eller köpa träd i Afrika.

Det var vad vi tänkte önska oss först men risken är att folk ändå vill ge en någon fysisk present.

morsian09: citat "Att köpa utanför en bröllopslista tycker jag är nästan oförskämt" - alla är vi olika - JAG tycker det är oförskämt att ha en önskelista liggande hos en affär.

• HelenaOlivia

Det var en jätte bra ide! Jag läste oxå om ett par som hade en skattkista som folk kunde lämna sitt bidrag till resa/fest eller liknade oxå lite mysigt och trevligt.

Zozo skrev 2008-06-10 12:34:59 följande:
    Vi hade en slags postlada där folk fick lägga sina presentpenga och hälsningar. Vissa lade pengar löst i ladan, medan andra lade en check med hälsningskort.. De som ville vara anonyma fick vara det och de som ville det motsatte kunde vara det. Vi blev SA häpna över hur generösa folk var; vi fick 150 euro och en fin flaska vin av min väninnas föräldrar, som inte ens var bjudna pa festen!
  • Wicks

Önka sig pengar tycker jag är helt ok, kuvertavgift, visst men jag skulle avstå. Allla har olika förutsättningar...

• Dsy04

jag har det svårt att be vad jag önskar.
    t ex vi bor i utlandet och ger de oss grejer så kan jag inte bara ta med oss allt för man ska ha 20 kilo per resväska inte mer o så klart att man vill köpa grejer i swe ...
    men sen o de ger mig glas eller stora grejer ja jag vet ej vad jag ska göra med de...lämna de i swe för vi kan inte ta den med oss.

men jag skulle inte våga o be pengar

• Joeline

Om det skulle vara "oförskämt" att köpa något som inte står på "listan", så blir ju presentköpandet bara en betalning för att man får komma. Vitsen med att ge en present är ju - tycker jag för min del - att man får tänka till lite och ge något som man själv tycker kan passa bra som gåva. Jag tycker nog faktiskt också att det ser mer oförskämt ut att i inbjudan skriva typ
    "ang presenter så har vi våra önskelistor på Duka och NK", som att det är självklart att man ska få present överhuvudtaget. En present är en bonus. Tycker JAG.

• Hedebris

vi önskade ingenting. men vi sa att vill folk verkligen ge oss något så är pengar till bröllopsresa alltid välkommet. + check på barnvaktspassning ;)

vi gifter oss en vecka och den första presenten har kommit in på resekontot

Svar på tråden Verkar det snålt?