• tonårsmorsa

    Stegräknare!

    Så mycket behöver man inte gå. Om man äter och rör sig som vanligt (under förutsättning att vikten är konstant) och sedan lägger till 30 minuter promenad om dagen, så går man i genomsnitt ner 0,5 kg per månad. Det gör ju 6 kg på ett år, inte så illa. (uppgiften kommer från svenska friidrottsförbundet)

    Själv har jag just kommit igång med mitt stegande igen efter en inflammation i hälsenan. Försöker komma upp i minst 10000 steg om dagen. Förutom promenader kör jag med crosstrainer (räknas som 200 steg/min).


    Jessyt skrev 2008-06-12 19:26:13 följande:
    fick höra idag att man ska gå ungefär 20000 steg för att det ska viktminskande effekt. Någon som tar så många steg? bara undrar hur mycket man måste röra på sig då
  • tonårsmorsa

    Japp! En halvtimmes promenad om dagen kan man ju t.o.m. klämma in på lunchen.


    Mikabella skrev 2008-06-12 19:53:38 följande:
    Åh vad skönt Då kan jag ju lugnt fortsätta att jobba !
  • tonårsmorsa

    Bauti: Det tror jag inte riktigt stämmer. Min stegräknare räknar först när du gått 7 steg, men då börjar den räkna från 7, så alla steg blir räknade. Går du däremot korta sträckor med färre steg än 7 hela tiden så står den kvar på 0. (Har en SILVA av enklare modell)

  • tonårsmorsa

    20000 steg om dagen är ändå en ofantlig massa steg. De dagar jag presterat som mest ligger det på ca 25000 steg. Då har jag arbetat en hel dag (som förskollärare, står och går hela dagen), åker sen buss - tåg - buss till dansträning (med promenad vid varje byte). Dansar salsa 1 1/2 - 2 timmar. Rask promenad 30-40 minuter för att sedan åka tåg - buss hem. Med mera promenerande vid varje byte. Så 20000 steg varje dag är inte realistiskt. OBS! Jag har stegräknare på mig hela dagen, utom under dansträningen då jag använder mig av en omvandlingstabell.


    Jessyt skrev 2008-06-12 21:08:15 följande:
    men jag tror inte att det ska vara 20000 under träning, det är nog under hela dagen.
  • tonårsmorsa

    Det är helt riktigt att det handlar om skillnaden vad man tar in och vad man gör av med. Men eftersom de allra flesta människor rör sig betydligt mindre än 20000 steg om dagen behöver de inte gå så mycket för att ändå öka motionen och därmed göra av med fler kalorier. Så jag lovar att man inte behöver gå så mycket för att gå ner i vikt.

    Det är klart att det finns de som går så mycket och ändå inte går ner i vikt. Men då handlar det fortfarande om att de äter mer (eller i alla fall lika mycket) som de gör av med. En person som rör sig mycket men är storätare går ju inte automatiskt ner i vikt. Det handlar ju alltid om att ändra sin egen balans mellan in- och utgifter.

    Om man nu inte ser till viktminskning utan bara till hur mycket man ska röra sig för att må bra så rekommenderas minst 7000 steg om dagen, men man bör sträva mot 10000. Sen är det bara bra om man presterar ytterligare lite till, men inte under.


    Jessyt skrev 2008-06-13 23:37:15 följande:
    jo jag vet att det är en massa steg, men det var något en kille som jag jobbar med som är gyminstruktör som sa det till mig. hann sa att det helt enkelt handlar om att förbränna mer än vad man äter.
  • tonårsmorsa

    Och så min rapport från gårdagen: 9392 steg. Nästan 10000, men jag har slarvat tidigare i veckan så jag får köra lite extra i helgen om jag ska nå veckans mål på 70000 steg.

  • tonårsmorsa

    Hur många steg i veckan satsar ni på? Själv har mitt mål pendlat mellan 50000-100000. Tyvärr har jag inte lyckats så bra sista veckorna (mycket stillasittande arbete), men nu är det äntligen semester så fr.o.m. i morgon siktar jag på att nå mitt gamla mål på 100000 steg i veckan. Någon som antar utmaningen?

  • tonårsmorsa

    Ok, då får vi peppa varandra och se hur det går. Vill inte höja målet även om det nu finns tid till promenader (har haft inflammation i hälsenan tidigare i år), så jag ökar succesivt. Håller föresten på och provar ut masaiskor, tar bra på magmusklerna när man går.

  • tonårsmorsa

    Grattis till frutiteln!

    Har inte räknat ihop mina steg för veckan än, tror tyvärr inte riktigt jag når mitt mål. Har arbetat mycket i trädgården och då har det blivit många steg (sluttningstomt så det har blivit mycket spring upp och ner), men tyvärr har jag väl latat mig däremellan.


    Lunia skrev 2008-07-13 13:29:28 följande:
    Jag har inte haft så bra steg vecka men jag har rört mig mycket ändån!! Igår gifte jag mig och det blev en super dag!!!
  • tonårsmorsa

    Halloj tjejer. Förra veckan blev inte så dålig som jag trott. Kom upp i totalt 82332 steg när veckan var slut (fick mycket gjort i trädgården också). Fortsätter med 100000 som mål även denna vecka, men nu ska jag försöka skärpa mig och få in lite mer regelbundna promenader.

  • tonårsmorsa

    Mikabella:

    www.stegraknare.se kan man omvandla olika aktiviteter till steg (det jag gjort när jag arbetat i trädgården, grävning gör ju annars inget utslag alls på räknaren). Du borde kunna se även vad promenader ger där. Eftersom arbete som kräver muskelstyrka också kräver energi så ger det ju annars lite snålt utslag om man bara går på stegräknaren vid vissa aktiviteter. När du t.ex. springer krävs ju mer energi än för bara benrörelsen, därför kan det ge ett mer rättvist utslag om du använder omvanlingstabellen istället för att enbart lita på en stegräknare. Att räkna i kcal kan däremot slå ganska snett eftersom kroppen hela tiden anpassar sig för att balansera energiintag och energiutgifter mot varandra.

  • tonårsmorsa

    Mikabella:

    Jag går med stegräknaren på hela dagarna, den åker på direkt efter duschen på morgonen. Eftersom riktlinjen är att man ska gå 10000 steg om dagen för att må bra så tycker jag allt ska räknas. Kan iofs bli svårt nu när du inte har någon räknare.

    När jag gör aktiviteter där stegräknaren inte funkar tar jag däremot av den och räknar med hjälp av omvandlingstabell (har förutom den på www.stegraknare.se en på www.livslunken.se, men där tror jag man måste vara medlem för att kunna logga in).

    Nu har jag precis kommit in från en promenad med mina nya masaiskor, första riktiga promenaden ute, har bara provat dem inne hittills. Det var jobbigare än jag trott. De är ju rundade under vilket gör att muskulaturen måste stabilisera för varje steg man tar, skitbra för att stärka hållningsmuskulaturen (känns i alla fall som att jag kommer få en välsvarvad rumpa ). Har i övrigt fortsatt slita i trädgården, så jag hoppas på bra resultat innan veckan är slut.

Svar på tråden Stegräknare!