• Kattis, brud 30/8

Klädsel... svart klänning som gäst???

Kan man ha svart klänning som gäst? Har en snygg lång klänning med tunna axelband. Den är väldigt glittrig, så den känns inte helsvart, fast basen är ju svart.
    Men man kanske inte kan ha svart på bröllop???

• Svar på tråden Klädsel... svart klänning som gäst???
  • Cecilia2

Regler är tråkigt. Ha på dig vad du själv känner dig fin i!

• lotta w

Det är svårt det här med regler om hur man ska göra med det ena och det andra. Jag var på bröllop i november och var då i 6-e månaden och stor som ett hus (nästan). Jag hade på mig den enda klänning som jag kunde ha - en svart festklänning med silvermönster och en kavaj över. Jag vet att man egentligen inte bör ha svart på sig men jag frågade brudparet om det gick bra och det var inga problem.

• anna3

Ang röd klänning.
    Är urläckert, men jag har läst att "den av gästerna som bär helrött har strulat med brudgummen" Så...jag vet inte...

• Kicker

Jag tror också reglerna börjar luckras upp nu, och den enda färg som inte är okej är vitt! I många länder är svart den elegantaste färgen.

Men om man nu vill ha det ska man se till att det inte blir "sorglig" svart, dvs lätta upp med hatt, väska, skor, sjaleller blomma läppstift i ngn glad, trevlig färg.

• lotta w

Jag garvar som bara den åt Anna3. Mina flickor på 11 och 13 ska ha röda klänningar, fattas bara att mamma eller syrran skulle komma med det också!.
    Ha ha ha.

• Charlottsky

Det där med rött och brudgummen lär vara en skröna av tämligen modernt slag. Enligt Ribbing finns inga sådana regler om rött och hon har ju varit med ett tag.

• ladyliegbg

Vilken färg det är på klänningen, spelar igentligen inte någon roll.
    Det man kan tänka på är att inte överglänsa bruden...
    Det är hos henne blickarna skall vara...
    Mina gäster får gärna vara svartklädda, bara det inte ser utsom ett begravningståg..
    Sunt förnuft helt enkelt..
    /Lie

• Kattis, brud 30/8

"den av gästerna som bär helrött har strulat med brudgummen"

Haha, Det hade varit illa, för brudgummen är min bror!

Tack för alla svar!!! Ska ta mej en funderare, men jag tror faktiskt att jag väljer bort den röda och den svarta...

• f.d. Svart brud

Jag hade velat vara ensam om att bära svart klänning på mitt bröllop, men man kan ju inte få allt.
    Hade å andra sidan inget emot om gästerna bar vitt...

Jag tycker att du ska fråga brudparet. Det är så olika.

• Chaos

Så länge ingen kommer i brudklänning så får gästerna ha precis vad dom vill på vårt bröllop. Skulle inte reagera om någon hade svart eller rött. Men det är nog bäst att fråga.

• Cor

Jag tycker att det är ok att bära en "svart" klänning som du beskriver den (inte helsvart begravningsklänning, utan fest klänning). Men jag skulle förmodligen ha en sjal i någon annan färg till klänningen. Jag har varit på flera bröllop där gäster har haft tex. svarta kjolar på sig, och tycker inte det är någon fara med det.

Sen kan jag inte låta bli att fråga VARFÖR så många absolut måste läsa ALLT som står om vett & etikett? Blir det ett roligare, bättre bröllop om alla följer V & E reglerna till fullo? Jag tycker att det måste bli fruktansvärt tråkiga bröllop om man gör det, ingen personlig prägel alls.

• emy

Anna3: *ha ha* Då blir det problem för min tärna och bästa vän kommer nog att ha rött (lite dragning åt brunrött, iof) och det är min idé!

• A-bruden

På mitt bröllop skulle du vara välkommen i svart glittrig klänning, Kattis..

• dea

Hej.
    Att man inte ska ha svart är för att man inte ska vara sorgklädd. En klänning med glitter och smala axelband kan väl knappast räknas som lämpliga sorgekläder?!
    Med några färgglada acessoirer är det ingen fara.

Det där med att rött betyder strul med brudgummen tycker jag verkar flummigt. Skulle alltså alla ex gå i rött, då eller? Frivilligt, eller är det nåt slags krav, så man kan peka finger åt dem?

• Cecilia2

dea:

Skröna som sagt...
    Ärligt talat tycker jag att det är lite väl känsligt att fixera sig vid vad gästerna har på sig. Man skall faktiskt komma ihåg att även om det här är den största dagen i mitt liv så är den det inte i mina gästers. Jag tycker att det räcker långt att de kommer på min fest! Jag tycker att de respekterar min önskan redan där - jag vill att de skall komma, och det gjorde dom!

• sandra

hej
    angående rött så var jag på ett bröllop där de 3 tärnorna hade olika röda klänningar & den ena med svart mönster !

• eam

Jag ska ha vit kjol och rött liv när jag står brud...

• cgl

jag ska också ha vit kjol o rött liv när jag gifter mej...

Svar på tråden Klädsel... svart klänning som gäst???