• Kattis, brud 30/8

Klädsel... svart klänning som gäst???

Kan man ha svart klänning som gäst? Har en snygg lång klänning med tunna axelband. Den är väldigt glittrig, så den känns inte helsvart, fast basen är ju svart.
    Men man kanske inte kan ha svart på bröllop???

• Svar på tråden Klädsel... svart klänning som gäst???
  • Vackra Maj

Rent etikettsmässigt är svart och vitt (förutom för bruden) fel på ett bröllop. Sen är det väll upp till var och en och upp till hur brudparet är som personer antar jag.....

• marge

hej, nej jag tycker inte att du kan ha svart på bröllop. Men för säkerhets skull kan du ju fråga brudparet.

• Kattis, brud 30/8

Okej, det var ju tur att jag frågade. Kan man ha rött? Knallrött?

• JSR

Jag tycker att det är helt ok att ha en klänning där basen är svart färgad på ett bröllop. Trivs du själv i klänningen så tycker jag att du ska köra på det.

• Helenak

Jag tror det viktiga är att man inte tar uppmärksamheten från brudparet. Alltså, gästerna ska vara en grå massa :D ;)

• 30 augusti

Det är mest i Sverige svart inte anses som god etikett. I USA är det vanligt att tärnorna har svarta klänningar. Synd med denna trista regel i Sverige tycker jag eftersom det är en perfekt färg för festkläder. Jag skulle absolut inte ta illa upp om ngn av mina gäster hade svart. Du kan ju alltid lätta upp med en vacker sjal i starkare färg.

• PippiL

Jag tycker nog att de dar "gamla" reglerna om farg borjar luckras upp mer & mer. Vitt ar ju naturligtvis inte rekommenderbart, men svart ser jag inget fel med. Har sjalv haft svart pa brollop. Latta upp det lite med en sjal/scarves i annan farg bara.

Var pa brollop forra somaren och da hade en av gasterna en lang blekt, blekt rosa klanning som sag vit ut!!! Nar hon och hennes man kom pa langt hall trodde vi det var brudparet. Fruktansvart dalig etikett tycker jag.

• emy

Nej, en svart klänning är inte ok. MEN det är faktiskt så att regeln är helsvart och helvitt. Så en sjal i annan färg avhjälper det. Däremot känns svart lite märkligt dagtid på sommaren, men det är bara min åsikt. Appropå ljusa pasteller som ser vita ut på bröllopsgäster: blev lite förvånad när jag bläddrade i en gammal skvallertidning på jobbet och ser prinsessan Madeleine på bröllop i en ljust blå(turkos?) klänning som faktiskt såg helt vit ut på bliden tills man läste texten och tittade NOGA. Tycker nog att det är lite, tjaa, klantigt.

• serendipity

Jag tycker inte att svart är OK. Det visar att personen inte har någon respekt för brudparet. Själv skulle jag bli ledsen om någon kom i helsvart.

• Louise 2003

Jag skulle tycka att det var okej om mina gäster kom i svart på festen. För mig är svart en festfärg snarare än en sorgefärg. Jag skulle dock inte gå på någon annans bröllop klädd i helsvart av respekt för dem som inte tycker att det är lämpligt. Apropå rött så följer jag Ribbings råd och säger att det är klart man kan ha!

Tänkte passa på att slå ett slag för Vett- och Etikettsidan på www.dn.se Gå in under Mat & Dryck/ Etikett. Där finns en massa bra tips och råd för den som är nyfiken.

// Louise

Svar på tråden Klädsel... svart klänning som gäst???