• Madeleine34

Bruden betedde sig om Bitch!

Vad gör man? :(. Jag var på min fästmans systers bröllop förra lördagen. Jag och hon har haft en prestigelös och fin vänskap under 12 års tid men under senaste 1,5 året har hon förändrat sig mot mig, hon har blivit rent ut sagt mer och mer elak, beräknande och hånfull. Det eskalerade egentligen för ett par månader sen när hennes möhippa skulle annordnas av en av hennes 3 brudtärnor. Hon hade meddelat via sin brudtärna att hon skulle vilja ha sin möhippa i Barcelona och brudtärnan som 2 månade innan fick en liten dotter kunde givtvis inte följa med. Förresten fick hon inget gensvar eller engagemang av någon av oss 10 som hon mailade till angående möhippan, ingen av oss kunde ta ledig och lämna hem och barn för att fira henne i Barcelona. Hur som helst, resultatet blev att 2 tjejer återstod bland annat brudtärnan som hade gjort allt för att hon skulle få en trevlig möhippa i Stockholm. Vi betalade hennes flygbiljet från London även om jag hade bestämt mig för att inte delta. Hon lät meddela några dagar innan hon skulle komma att hon måste få vara lite egoistisk och tänka på sig själv och ställa in möhippan eftersom det endast var 2 pers som ville fira henne. Bröllopet. När det var dax för fotografering med familjen, jag är fästmö till hennes bror sedan 12 år placerade fotografen alla som de skulle stå. Jag blev ensam kvar och fotografen bad mig sticka eftersom jag inte skulle vara med på fotot. Det var bara för familjen, inte några kissbodies. jag förklarade för henne att jag faktiskt också är familj, alla stod på sina platser inför fotograferingen, men hon ignorerade det att bad mig i princip dra. Bruden hånlog och jag bara kände det som att jag ville sjunka under marken. Brudens mamma blev förskräckt att sa att det är väl klart att jag skulle vara med på kortet men icke. Så fortsätter kvällen, bruden kunde ställa mig en och annan fråga om något och när jag svarade vände hon bara bort huvudet. Det enda hon sa till mig den kvällen var att hon påpekade saker om hennes brudtärnor "MINA brudtärnor...etc." Kvällen innan var det middag på Gondolen och jag och sambon var de enda från hennes familj som närvarade, hela hans familj var där men jag påpekade för min sambo att någon från hennes sida måste ju dyka upp annars ser det ju lite konstigt ut. Hon börjar fråga om detta med mitt jobb, hon ville veta allt. Jag talade om för henne att min forskning går alldelles utmärkt, snart blir jag doktor och sen sikter jag på att bli docent. Hon tittade på mig med total förakt och sen började hon berätta för mig om att hennes chef hade nu sagt att hon inte kommer längre i sin karriär inom private banking eftersom hon helst saknar akademiskt utbildning och det var ju bara här i Sverige man behöver ha utbildning för att komma någon vart så det förstod hon inte alls så därför skulle hon söka nytt jobb. Till saken hör att hon vet att jag har 3 akademiska examina och doktorerar nu och det är ett val jag har gjort och gläds över men inget jag pratar om om ingen frågor, hon tycker att högre utbildning inte är något för henne men vill ändå ha ett jobb som kräver det. Hon har ett bra jobb inom private banking men det räcker inte för henne, och hon är alltså en tjej som har jobbat som servitris nästan hela sitt vuxna liv, hon är 36, och har nu gift in sig i medelklassen. Jag kommer från en välbärgad familj och hon från arbetarklassen och uppenbarligen har det betydelse för henne då det enda hon pratar med mig om när hon väl pratar med mig är hennes karriär. har är och har varit förjävlig mot mig under så pass lång tid nu så det är dax att bryta kontakten med henne helt och hållet, jag begriper inte varför hon beter sig som hon gör, jag struntar i hennes bakgrund, jag är ju tillsammans med hennes bror för sjutton. Hon försöker på alla sätt och vis göra en klassresa, hon har gift upp sig flyttat från en liten svensk industristad till London och jag har hela tiden velat det ska gå bra för henne men nu är det slut, tvärslut! hon har ingen andledning att öppet bete sig illa mot mig men enda har hon ett behov av att ständigt försöka hävda sig mot mig, trampa på mig etc. Jag har pratat en del med hennes bror om det här och han är jätteledsen för han har alltid haft en helt annan bild av sin syster och hon var tidigare en jättegullig tjej men varför bete sig så här? jag begriper det inte :(, att hon hela tiden ska tävla mot mig. Jag ska iallafall sluta prata med min sambo då han blir så ledsen och det vill jag inte att han ska bli. Jag är så ledsen för detta :). Skriv gärna tillbaka och berätta vad ni tycker, jag skulle uppskatta det, är helt villrådig :(.

/Madeleine

• Svar på tråden Bruden betedde sig om Bitch!
  • dfk

Jag skulle också känna mig TRÖTT om någon betedde mig som den här tjejen. Det är ju skönt att du har stöd ifrån din fästman, för om han inte skulle förstå känner man ju sig ännu mer utsatt.
    Tror inte att det hjälper av att försöka prata med henne, du verkar vara den mognare av er. Kanske förvränger hon det du säger till och att du är den hemska. Jag tror annars för det mesta att man ska prata om det uppstår sånt här, men det verkar ligga mycket avund mot dig. Att hon försöker att förminska dig när hon kan.
    Måste ändå säga att du verkar ha en ängels tålamod över hennes dåliga beteende mot dig. Det är nog inte alla som skulle finna sig i det. Det är ju svårt att hitta någon lösning, då det krävs en insikt från båda håll. Gläds åt att du är den som genomskådar hennes taskigheter, bete dig på ett moget och respektfullt sätt, så länge hon inte går över gränserna. Då kan du försöka att ha så lite umgänge med henne som du kan. Umgås med dom som du tycker om och som beter sig på ett drägligt sätt mot dig. Det är ju svårt att trolla bort henne eftersom hon är syster till din pojkvän. Skulle det bli så att ni är tvungna att umgås igen på en familjefest så gå inte undan när hon är dum, se till att det finns vittnen som ser o hör när hon beter sig illa. Du kan ju då faktiskt säga att du tycker att du inte förstår varför hon är taskig mot dig.
    Då skämmer hon ju ut sig själv så att säga, kanske kommer hon lära sig utav det att andra reagerar och också tycker att hon beter taskigt mot dig!

• jenster

Fy vilken idi-t. Håller med, jag tror inte det går att prata med henne om det. Men prova. Och funkar inte det så, håller med igen, se till att det finns vittnen nästa gång, och repetera det hon precis säger till dig, långsamt och tydligt. Och ställ henne därefter mot väggen och fråga vad hon menar med det. "Vänligt" förståss. Sen skulle jag ignorera henne, hon vill ju tydligt såra dig och visa inte henne att/om hon lyckas.
    Var lite översittare, skratta lite och säg kommentarer som "oj. oj, om man inte kände dig bättre så kan man nästan tro att du är lite bittttter/avundsjuk/rädd". Ellre om hon indirekt går på dig, besvara med samma beteende med ngt som " men duuu, som inte har ngn utbildning alls, inte ens en enda termin på universitetet, du måste ju vara stolt att du faktiskt kommit så långt som du gjort.". Då kanske hon slutar.

• Madeleine34

Jag skriver igen eftersom farsen fortsätter. Det känns som att det pågår ett krig mellan mig och hon som gifte sig. Dagen efter bröllopet betedde hon sig likadant mot mig som innan, hon ignorerade mig totalt förutom vid ett tillfälle när hon satte sig bredvid mig och talade om att hon skulle bara gå iväg för att prata med sina brudtärnor... hon försöker med alla medel visa mig att hon vill exkludera mig och det är ok, bara hon håller en linje då men det gör hon inte. Efter förnedringen vid bröllopet pratade jag med hennes brudtärna tillika bästa kompis och frågade henne om Annsofi som hon heter, om hon trodde att det var avsiktligt med annsofis betende mot mig vid fotograferingen eller ifall det faktiskt bara var olyckliga omständigheter och påtalade problemet. Brudtärnan ester ringde upp annsofi och annsofi ringde upp mig direkt och beklagade att det blev så att hon inget visste etc (vilket var en stor lögn hon ville bara inte att jag ska påtala vilket svin hon är inför hennes vänner och familj)...men hon ljög, för hennes beteende fortsatte i helgen efter hon var och hälsade på sin bror som jag lever med. Nedlåtenhet, hånflin och subtila kommentarer. Jag fick världens utbrott och talade om för min sambo att jag aaldrig vill se människan igen, att nu räcker det. Han blev jätteledsen, nästintill gråtfärdig och vet inte vad han ska göra. Han märkte inte av hennes beteende när hon var i vårt hem i helgen. Jag är så ledsen, tycker det är vidrigt att hon nedvärderar mig. Vad ska jag göra? :(, jag avskyr henne efter allt detta. Och ändå ringer hon och mailar mig titt som tätt om en massa orelevanta skitsaker. Varför lämnar hon mig inte bara ifred?

• BlendaSigne

Helt stört!
    Tycker du ärligt kan skriva ett mail eller ta det personligen med henne (om du känner att du klarar av konfontrationen utan att bli arg, vansinnig och inte kommer kunna hålla dig till ämnet) att du inte orkar med detta spel längre. Att du insett att hon har problem med dig, att du inte förstår varför och du vet inte vad som är fel. Att du inte klarar av att spela detta spel med henne då det påverkar din sambos och ditt förhållande vilket du värdersätter avsevärt mer än ditt förhållande till henne att du blir ledsen och deprimerad av hela situationen. Att du tycker hon förändrats och att det verkar som det hänt något i hennes liv som gjort henne till en annan person än vad hon var för x antal år sedan. Att du helst ser att ni ska bete er som vuxna människor när ni träffas men inte behöver spela detta spel som tar för mkt tid och energi och framförallt i andra hand påverkar ditt och din sambos förhållande. Var ärlig och försök inte anklaga el bli vansinnig, utan var saklig och sätt hela resonemanget utifrån hur du känner och hur du mår och hur din situation blir. Blir nog bara fel om man säger "du betedde dig som en bitch vid fotograferingen"...
    Helt sjukt iaf!

BTW - hyggliga krav att vilja ha en möhippa i Barcelona?!?!?... eller???

• Soon and very soon

låt bli o svara på mail mm, energitjuvar är aldrig bra! lycka till!

• LCDS

Så ledsen man blir.. sicken jävla typ.. Henne ska du bara skita i!

• Augustibruden 2008

Jag skulle skriva ett mail o förklara att du ej vill veta av henne + varför.
    Sedan varken svara på mail, sms el när hon ringer.
    Då kanske hon förstår.

• tolonta

Taktik?

1) Undvika henne (d.v.s. placera henne som skräppost och svara inte när hon ringer)
    2) Ignorera henne, om du trots allt måste träffa henne
    3) Om du inte lyckas ignorera henne så får du välja dina fighter... Sätt henne på plats när du kan, och släpp resten av elakheterna.

• Pearldrop

Fruktansvärt beteende måste jag säga.
    Spec det om familjefotot!!! Vilken hemsk markering hon gjorde!

"Du tillhör inte den här familjen" Fyyy jag skulle vara rasande!

• Madeleine34

Ja, bruden är hemsk!! Men jag tror att jag har kommit till någon sorts insikt och jag skulle gärna vilja höra vad ni tror om min lilla teori kring henne.

Jag fick höra att hon hade varit hos en astrolog ½ år innnan bröllopet och som hade sagt till henne utifrån ett datorprogram som räknar ut utifrån när dom är födda tror jag, hur bra paret skulle matcha varandra. Astrologen uppger att brudgummen egentligen vill gifta sig med en likasinnad, alltså en välutbildad kvinna med bra jobb och som har en familj med pengar. Detta säger astrologen till bruden som kommer från ett arbetarhem utan pengar och utbildning. Hon var tydligen ledsen över informationen vilket man kan förstå men skyller på att astrologen måste ha haft en dålig dag (obserfvera det var ett datorprogram). Jag representerar alltså allt detta som hon inte har vilket i och för sig inte har stört henne tidigare under alla år dom hon jobbade som servitris. Nu hörde jag av hennes moster att hennes nyvunna make tydligen pushar på henne att hon ska försöka komma upp sig på jobbet på banken i London där hon har fått jobba som assistent med kundkonsupport etc... att hon måste försöka komma frammåt i livet... Han vet att hon saknar utbildning. Han visste om vem hon var när de gifte sig får jag anta men kanske änså inte eftersom han bodde i London och inte har träffat hennes familj speciellt mycket. Jag och brudgummen kommer bra överens har alltid gjort men nu senast höll han sig undan. Bruden försöker med alla medel, än idag, att trampa vidare på mig och sa för ett tag sen att hon trodde att jag inte ville att hon skulle gifta sig med honom?!?. Helt sjukt! Idag mottog jag och min sambo ett tackkort med foto skriven på engelska av henne som är svensk.

Jag kan bara anta att det var astrologen som satte i gång det här, jag vet inte... men hon behandlar mig som att jag jättegärna vill ha med henne att göra men att hon inte har tid typ....nedvärderande, nedvärderande och åter nedvärderande. Jag sa till min sambo att jag hoppas att Simon som brugummen heter, träffar en bra tjej snart istället för henne och då flög han i taket. Hon låtsas som att det är mig det fel på, som har problem, som inte kan hålla tyst inför folk om detta och det kan jag inte heller längre.. Efter bruden träffade den här mannen har hon blivit en Uberbitch men varför just mot mig? hennes brudtärna är jurist men hon har inte märkt av hennes beteende förutom när bruden vägrade gå på möhippan som hon med möda hade ansträngt sig för att anordna ½ år innan bröllopet eftersom det bara var 2 kvar som ville fira henne av typ 10 pers. (Vi betalade flygbiljetten från London, pengar som vi aldrig fick tillbaka och hon blev tydligen jätteirriterad att jag inte kunde närvara vid möhippan) så hon ställde in allt. Bruden hade ju önskemål att komma till Barcelona på sin möhippa. Vad tror ni nu om detta efter den nya informationen? Jag begriper inte att hon fortsätter och jag har märkt att jag har börjat ge tillbaka, typ när någon frågar hur det går med mitt jobb och jag brer på hur underbart det är med alla konferenser, tillställningar etc. eller när vi pratar om skolor och bara måste berätta hur det var när jag gick i privatskola :(, allt för att slå tillbaka. Jag vill inte vara en sån som jag har blivit mot henne men jag står inte ut med henne längre eller att hålla garden uppe. jag ser att hon tar illa vid sig när jag berättar om mitt fantastiska jobb eller någonting annat som visar att jag har allt det som hon inte har eller kommer att få. Det är förjävligt att det ska behöva vara så här men nu har det gått ett par år där jag har låtit henne bete sig så här men jag antar att jag måste sätta henne på plats. Jag märker också att när jag slår tillbaka då slutar hon för tillfället vara en bitch och blir den goa trevliga tjejen hon var innan men sen efter ett tag eller ett par timmar då och hon tillbaka där igen med sitt vidriga betteende, dock inför helst när folk inte ser :(.

/Madeleine

Svar på tråden Bruden betedde sig om Bitch!