• Madeleine34

Bruden betedde sig om Bitch!

Vad gör man? :(. Jag var på min fästmans systers bröllop förra lördagen. Jag och hon har haft en prestigelös och fin vänskap under 12 års tid men under senaste 1,5 året har hon förändrat sig mot mig, hon har blivit rent ut sagt mer och mer elak, beräknande och hånfull. Det eskalerade egentligen för ett par månader sen när hennes möhippa skulle annordnas av en av hennes 3 brudtärnor. Hon hade meddelat via sin brudtärna att hon skulle vilja ha sin möhippa i Barcelona och brudtärnan som 2 månade innan fick en liten dotter kunde givtvis inte följa med. Förresten fick hon inget gensvar eller engagemang av någon av oss 10 som hon mailade till angående möhippan, ingen av oss kunde ta ledig och lämna hem och barn för att fira henne i Barcelona. Hur som helst, resultatet blev att 2 tjejer återstod bland annat brudtärnan som hade gjort allt för att hon skulle få en trevlig möhippa i Stockholm. Vi betalade hennes flygbiljet från London även om jag hade bestämt mig för att inte delta. Hon lät meddela några dagar innan hon skulle komma att hon måste få vara lite egoistisk och tänka på sig själv och ställa in möhippan eftersom det endast var 2 pers som ville fira henne. Bröllopet. När det var dax för fotografering med familjen, jag är fästmö till hennes bror sedan 12 år placerade fotografen alla som de skulle stå. Jag blev ensam kvar och fotografen bad mig sticka eftersom jag inte skulle vara med på fotot. Det var bara för familjen, inte några kissbodies. jag förklarade för henne att jag faktiskt också är familj, alla stod på sina platser inför fotograferingen, men hon ignorerade det att bad mig i princip dra. Bruden hånlog och jag bara kände det som att jag ville sjunka under marken. Brudens mamma blev förskräckt att sa att det är väl klart att jag skulle vara med på kortet men icke. Så fortsätter kvällen, bruden kunde ställa mig en och annan fråga om något och när jag svarade vände hon bara bort huvudet. Det enda hon sa till mig den kvällen var att hon påpekade saker om hennes brudtärnor "MINA brudtärnor...etc." Kvällen innan var det middag på Gondolen och jag och sambon var de enda från hennes familj som närvarade, hela hans familj var där men jag påpekade för min sambo att någon från hennes sida måste ju dyka upp annars ser det ju lite konstigt ut. Hon börjar fråga om detta med mitt jobb, hon ville veta allt. Jag talade om för henne att min forskning går alldelles utmärkt, snart blir jag doktor och sen sikter jag på att bli docent. Hon tittade på mig med total förakt och sen började hon berätta för mig om att hennes chef hade nu sagt att hon inte kommer längre i sin karriär inom private banking eftersom hon helst saknar akademiskt utbildning och det var ju bara här i Sverige man behöver ha utbildning för att komma någon vart så det förstod hon inte alls så därför skulle hon söka nytt jobb. Till saken hör att hon vet att jag har 3 akademiska examina och doktorerar nu och det är ett val jag har gjort och gläds över men inget jag pratar om om ingen frågor, hon tycker att högre utbildning inte är något för henne men vill ändå ha ett jobb som kräver det. Hon har ett bra jobb inom private banking men det räcker inte för henne, och hon är alltså en tjej som har jobbat som servitris nästan hela sitt vuxna liv, hon är 36, och har nu gift in sig i medelklassen. Jag kommer från en välbärgad familj och hon från arbetarklassen och uppenbarligen har det betydelse för henne då det enda hon pratar med mig om när hon väl pratar med mig är hennes karriär. har är och har varit förjävlig mot mig under så pass lång tid nu så det är dax att bryta kontakten med henne helt och hållet, jag begriper inte varför hon beter sig som hon gör, jag struntar i hennes bakgrund, jag är ju tillsammans med hennes bror för sjutton. Hon försöker på alla sätt och vis göra en klassresa, hon har gift upp sig flyttat från en liten svensk industristad till London och jag har hela tiden velat det ska gå bra för henne men nu är det slut, tvärslut! hon har ingen andledning att öppet bete sig illa mot mig men enda har hon ett behov av att ständigt försöka hävda sig mot mig, trampa på mig etc. Jag har pratat en del med hennes bror om det här och han är jätteledsen för han har alltid haft en helt annan bild av sin syster och hon var tidigare en jättegullig tjej men varför bete sig så här? jag begriper det inte :(, att hon hela tiden ska tävla mot mig. Jag ska iallafall sluta prata med min sambo då han blir så ledsen och det vill jag inte att han ska bli. Jag är så ledsen för detta :). Skriv gärna tillbaka och berätta vad ni tycker, jag skulle uppskatta det, är helt villrådig :(.

/Madeleine

• Svar på tråden Bruden betedde sig om Bitch!
  • Malin84

Jag har inte läst allt, det var lite långt..
    Men hade det varit jag som hamnat i din situation så förväntar jag mig att min sambo ställer sig på min sida.

Som vid fotograferingen, kunde han väl ha sagt något eller visat att det är ni eller så är det inte alls..

• Madeleine34

Min sambo hörde inte/ uppfattade inte riktigt vad som hände men han har sagt i efterhand att om han hade hört det hade han gått därifrån direkt, vilket jag också tror att han skulle göra men han hade fullt upp med att prata med någon som stod bredvid honom. han ställer sig absolut på min sida men det är så trist alltihop men jag kan inte bortse från det och låta henne fortsätta trampa på mig :(.

• Malin84

Min blivande har också systrar som beter sig illa många gånger (inte riktigt i sådana sammanhang som för dig) och vi har sagt att från och med nu tänker vi inte bry oss. Vi ska inte lägga energi på dumma människor!
    Det är svårt att låta bli att bry sig eftersom det känns som att resten av släkten blir lidande om det är tjafsigt. Men slösa inte tid på folk som beter sig illa. Vi försöker uppföra oss när alla träffas och småprata lite men vi har sagt att vi ska inte gå och fundera och älta vad vi har gjort/inte gjort.
    Finns det ingen anledning för henne att bete sig illa-ignorera det!
    Lev livet i stället!

• tolonta

Uppenbarligen har hon någon typ av mindervärdeskomplex gentemot dig, men det ska hon ju inte göra till ditt problem...

Kanske att du skulle försöka prata igenom detta med henne ordentligt, och se vart det leder. Antingen har hon triggat sig själv till att tro att det spelar jättestor roll med klasstillhörighet, utbildning m.m., och att hon nu mår väldigt dåligt när hon umgås med dig och har ett behov av att hävda sig hela tiden. I så fall kanske ni kan reda ut det.

Och går inte det, så är det ju bara att inse att ni inte kan ha någon nära kontakt. Då får du försöka distansera dig från henne. Ni lär väl inte kunna undvika att stöta på varandra, men då får ni väl försöka att umgås så gott det går, utan att bli helt oense.

Hur jobbigt det än är, så tror jag att det är bra om du försöker vara den bättre personen, och inte går på hennes nycker, försöker ignorera hennes elakheter helt enkelt. Beter man sig så barnsligt som hon så är det ju bara att behandla henne som ett barn. Ignorera henne när hon beter sig illa, tolerera henne när hon beter sig ok...

• paradisfågel

Kanske handlar det om vanlig hederlig avundsjuka?

Även om det är jobbigt kanske ni borde prata om de? Både du och din sambo, och du och hon?

• 20080802

Tror också att om du gör ett sista seriöst försök att prata med henne så kommer du själv må bättre på sikt oavsett hur det går. Det är så lätt att tro att man har varit tydlig i sin kommunikation utan att man har det och det är så lätt att missförstå. Om du bjuder ut henne på fika någon dag (eller vad som nu passar er) och försöker förklara sakligt att du har blivit ledsen och känt det som att hon inte tycker om dig och att du skulle vilja att ni hade åtminstone en artig relation. Fråga uppriktigt om du har gjort något som har sårat elle rstört henne på något sätt, men försök verkligen att vara neutral och vänlig, inte anklagande.
    Jag gjorde detta med en kollega en gång när vi hade jobbat i ett projek toch jag efteråt gick och grunnade på hennes märkliga beteende. Det ledde ingen vart!! Hon vägrade förstå vad jag menade och sparkade bara tillbaka. MEN jag är ändå nöjd att jag gjorde försöket. Det är skönt att i efterhand känna sig som den mogna parten om inte annat!?

Lycka till!

• Madeleine34

Det är svårt att bete sig som den kloka när det smärtar mig så mycket men jag antar att jag måste försöka och sen bara hålla mig undan, och hon är dessutom ett par åldre än jag... men det kom just så påtagligt efter att hon gifte upp sig... och att hon ska tävla med mig hela tiden. Helt krasst spelar vi i helt olika divisioner och det verkar hon vara väl medveten om saken är bara att jag aldrig har brytt om sånt. Men när man tävlar med någon måste det väl betyda att hon har mindervärdskomplex eftersom hon hela tiden försöker hävda sig mot mig :(, det är gräsligt det här.

• Madeleine34

OBS, det är ju iallafall tur att jag bor i STHLM och hon i London...

• EvelinaK

Jag tycker inte du ska prata med henne! Bryr dig inte om henne. För det är ju det hon vill att du ska göra, så att hon kan hugga dig i ryggen! Det jag skulle göra är att berätta för min sambo att så här tycker jag och jag vill tyvärr inte mer umgås med henne. Berätta att du tycker om hans övriga familj men att du inte kommer lägga ner någon energi på henne!
    Vid ev familje träffar bara undvik henne. Lyssnar inte på henne! Det är ju detta hon vill att du ska må dåligt!
    Skaka av henne nu och ta tre djupa andetag och tänk på den härliga sommaren du har framför dig!

Lycka till!

• Aleta

När jag läser ditt inlägg så låter det som att hon helt enkelt är avundsjuk på dig och försöker "förminska" dig med alla medel.
    Problemet ligger helt hos henne i så fall och kommer inte att lösas med att prata ut med henne. Förhoppningsvis växer hon upp och får bättre självförtroende. Tills det händer är det nog bäst att bete sig normalt. Du behöver ju inte söka kontakt med henne.

Svar på tråden Bruden betedde sig om Bitch!