• Marie 66

Om brudens far inte törs hålla tal???

Hur har ni andra gjort då elelr hur kommer ni att göra om inte brudens far är en sådan person att han kan inför folk hålla ett tal till hans dotter

Kan han skriva ett taöl som någon annan läser upp ????? brudens mamma är inte helelr en sådan typ av person,,,, däremot är brudgummens far väldigt duktig och van vid sådant!

• Svar på tråden Om brudens far inte törs hålla tal???
  • Charlottsky

På mitt andra bröllop som var förra året höll en av mina bröder talet till oss, kanske finns det en annan som står dig nära som kan hålla tal. Brudgummens far har ju sitt eget tal att hålla så det blir lite underligt om han ska hålla din sidas del av talen också.

• Petsie

Kan han inte bara säga "Välkomna hit, låt oss hurra för brudparet och önska dem all välgång och lycka. De leve! Hurra...osv"

• Jj?

Så håller brudens far eller mor ett tal utifrån deras förutsättningar. *ler* Det behöver inte vara långt. Sen kanske toastmastern kan läsa ett "brev" från brudens far till brudparet? Men om man har skrivit ner ett tal för någon annan att läsa då fixar de flesta även att läsa det själv.

• after eight

Min far kommer inte att hålla tal, men det har jag redan förvarnat toastmasterparet om.

Om folk tycker att det är konstigt bryr jag mig inte om, eftersom min far är grek och inte är van vid de traditioner vid bröllop som man har i Sverige.

Jag har inte heller försökt hitta en ersättare för hans tal, eftersom jag överhuvudtaget ser talen som en bonus och inget jag förväntar mig.

• annaca

Min far kommer heller nte att hålla nåt tal. Det blir blivandes mamma som hälsar välkomna och så...
    Vi får väl se om han skriver ihop något som hon eller någon annan läser upp.
    Däremot tänker han absolut inte ställa sig upp och hålla tal. För min del gör det inget. Skulle faktiskt helst se att inga tal alls hålls, men det går väl inte att hindra... :)

• beckafisk

Mina föräldrar gillar inte heller att hålla tal, men pappa ska hälsa alla välkomna iallafall. Jag förväntar mig inget tal från någon av dem. Vill att de ska känna sig bekväma. Däremot tycker jag att de ska synas på bröllopet eftersom de står för en hel del av kostnaden.

• annaca

I mitt fall är det föräldrarna som Vägrar! Vill Inte! Nej! Gör Det Inte! (TM) :)
    Medan blivandes mamma gärna ställer sig upp och säger några ord, så varsågod! Det är våra mödrar som gemensamt står som värdar också... Trots att mina föräldrar inte är skilda, men det föll sig bättre så än att skriva ut bådas namn, nu när blivandes far är borta sedan ett antal år... traditioner är till för att brytas! :D

• Bea

Samma här.Min pappa vägrar hålla tal, vilket jag kan förstå..alla tycker inte om att tala inför stora folksamlingar men när jag föreslog att han kunde utbringa en skål för oss, brudparet så sa han att det kunde jag glömma. Suck, jag tror jag ska fråga någon av mina bröder istället.

• Fru T

När jag gifte mig visste jag att varken mamma eller pappa skulle hålla tal. Inte för att de inte har nåt att säga mig utan för att de inte känner sig hemma med att tala inför 130 personer - även om de bara skulle hälsa välkomna. Däremot hade mamma och pappa ordnat så att en jätteduktig sångerska kom in under midagen och sjöng en sång helt accapella för oss "som ett litet budskap". Hon sjöng "I folkviseton av Nils Ferlin. Det var så otroligt vackert och det är en låt som betyder jättemycket för mig och som jag inte kunde ha i kyrkan (pga av att den spelats på en nätstående släktings begravning nylingen.) Detta tyckte jag var en jättefin och annorlunda gest. Jag har varit på många bröllop där varken mamman eller pappan sagt nåt och jag tycker det är helt ok. Känner man att man inte kan/vågar så ska man inte känna sig tvungen. Kanske kan toastmastern hälsa alla välkomna å föräldrarnas vägnar? eller om svärföräldarna vill prata kan väl de även hälsa välkomna från dina föräldrar också? Det löser sig! Du ska inte känna dig dum för att dina föräldrar inte vill och du ska absolut inte "tvinga dem". Det är ännu mer "jobbigt" att lyssna på tal från såna som uppenbarligen inte vill hålla dem...
    Lycka till!

Svar på tråden Om brudens far inte törs hålla tal???