• Emilias mamma

Hur får man ihop det egentligen..!

Är äntligen färdiga med festprogrammet och tänkte att det skulle häftas ihop på mitten. Men hur ska man få in stiften så långt! Letar för fullt i affärer efter en såpass "lång" häftapparat men hittar ingen. Hur har ni fått ihop erat?

• Svar på tråden Hur får man ihop det egentligen..!
  • MrsC

Jag har ett band i ryggen på mina istället för häftklamrar.
    Men om du absolut vill ha dem häftade kanske du kan gå till något kopieringsfirma, de borde ha sånadär stora häftapparater. Lycka till!

• Emilias mamma

Håller det ihop det bra med band? Ska ha en stark silvertråd runt oxå. Men vet inte hur man ska få ihop det att hålla med bara ett band. Hur gör ni?

• hjartan

Skolor brukar ha en sån lång häftapparta. Känner ingen som jobbar i den typen av verksamhet?

• MrsC

Jag har en elastisk guldsnodd som håller alla papper bra på plats, utan häftning. Prova med bara band och se om det sitter på plats, kanske beror på hur många papper som du har i ditt häfte också.

• mazaba

gå ananrs till ett trycker i eller andra firmor som jobbar med reklam de har säkert, jag gjorde praktik en gång på ett tryckeri o häfts i hop typ ica maxi blad i en speciell maskin. så kolla efter

• Sommargrönt

Vi har också band istället för häftapparat.

En jobbig men görbar lösning är att skaffa en häftapparat där man kan vika upp häftapparaten. Då kan man med en skärbräda som underlag trycka igenom stiften. Sen måste man vända på häftet och trycka ihop klamrarna själv...

• 20080802

Inte så jobbigt om man har ett metallunderlag istället. då är det bara att häfta på.

Sommargrönt skrev 2008-06-05 10:06:53 följande:
    Vi har också band istället för häftapparat.En jobbig men görbar lösning är att skaffa en häftapparat där man kan vika upp häftapparaten. Då kan man med en skärbräda som underlag trycka igenom stiften. Sen måste man vända på häftet och trycka ihop klamrarna själv...
  • Sommargrönt

Se vad man lär sig! :)

20080802 skrev 2008-06-05 10:08:04 följande:
    Inte så jobbigt om man har ett metallunderlag istället. då är det bara att häfta på.
  • Zozo

Det gar även bra att sy med symaskin.

• Emilias mamma
    20080802 skrev 2008-06-05 10:08:04 följande:
    Jag provade nyss med en grytbotten som underlägg, men det gick inte. Povade men en skärbräda med, så nu har jag flera stift i skärbrädan
  • 20080802

Aj då!! Ja det var längesen jag gjorde nåt sånt där men jag är nästan säker på att jag kört med metallunderlag.

Sorry, inga fler idéer!

• Masha

Idén med symaskinen var bra, den knycker jag gärna....

• Zozo

Men.. det säger ju sig självt att det inte funkar med metallunderlag?? Metallen i häftorna maste ju kunna böja sig pa andra sidan pappret.. det kan de ju inte om underlaget är hart och slätt..

• 20080802

Zozo: Nej och inte om underlaget är mjukt heller, eller hur?? *ler mjukt* Men nu har ju TS konstaterat att det inte gick och jag har bett om ursäkt för mitt dumma förslag!

Att det måste vara metall håller jag doc kfast i men det kanske måste vara lätt skålat för att fungera, så som det faktiskt är på häftapparaten. Det funkar ju oftast!! (men skrämmande ofta inte ens där!!)

• Gura

Vi knyter också band runt. Det håller om man inte har för många sidor. Testa det i alla fall och se hur det blir!

• paradisfågel

Man kanske kan ta en träbit och lägga de på, och sedan göra 20080802 föreslagit. Är ju lite lättare att gröpa ur trä än metall

• Embo81

vi har band/tråd runt våra och det håller. Finns bild i mitt galleri, vet dick inte hur tydligt det syns..

Emilias mamma skrev 2008-06-05 09:53:10 följande:

Håller det ihop det bra med band? Ska ha en stark silvertråd runt oxå. Men vet inte hur man ska få ihop det att hålla med bara ett band. Hur gör ni?
  • Schatzilein

Grym idé. Blir det snyggt också?

Zozo skrev 2008-06-05 10:20:37 följande:
    Det gar även bra att sy med symaskin.
  • Zozo

Jag sydde med svart undertrad och vit övertrad, ganska langa typ trackelstygn, vilket gjorde sömmen nâstan osynlig (vi hade svart utsida och vita blad innuti). Det man bör tänka pa är att ta en tjockare nal tex en jeansnal sa att den inte gar av och köra maskinen pa lag hastighet. Vi hade sedan ett tunnt (5mm)mörkrött sidenband klistrat precis vid pärmen pa utsidan, löst pa insidan och en enkel knut som lät sma snuttar hänga ner:

• Emilias mamma

Nu har jag fått ihop alla Fast på ett extremt krångligt sätt. Mätte ut hål vart häftena skulle vara , sen stack jag med nål och till sist satte dit häftena för hand.. har man inget särskilt för stunden att göra så skaffar man sig

Svar på tråden Hur får man ihop det egentligen..!