• Miss Blue

Tips på dukning?!

Vilka glas ska man duka med? Dukar man med både röd och vitvinsglas? Känns lite mycket glas...
    En del dricker öl men det kan de väl dricka i vinglas? Sen ska man väl ha ett vattenglas. Avecen kommer serveras på bricka så det glaset behöver vi inte.......
    Hur sjutton gör man egentligen??

• Svar på tråden Tips på dukning?!
  • Garonne

Vi dukar nog bara med rödvinsglas till huvudrätten (eller buffén i detta fall). Om sen någon vill ha öl eller cider så får serveringspersonalen byta ut glaset. Tror jag... Ska prata närmare med personalen.

• Miss Blue

Vi ska oxå ha buffé.....

• Ilbäcksan

Vi ska ha vitvinsglas, rödvinsglas och ett vanligt glas, det borde väl räcka? Avec tar vi också senare vid minglet till tårtan och då sitter man inte på sin plats längre.

• mazaba

Vi ska ha buffe oxå o till maten får de välja på rött, vitt eller öl. Mrn vid anmälan har de anmält vad de vill dricka så vi vet vilka glas vi ska duka med på resp plats, dels har de inte dubbelt av allt o för smidighet för personalen i köket

• Miss Blue

Men måste man ha både röd och vitvinsglas?
    Vad är rätt???

• Ilbäcksan

Jag vet inte vad som är rätt, men de vinglas som finns på stället är ganska små och därför ska vi hyra in rödvinsglas och då kan vi likagärna använda de vi redan har till vitt vin, eftersom de är lite mindre. Så slippe vi hyra mer än vi måste.

• Sarah81

Det beror vä lmer på er var ni lägger ribban men jag tror knappast att dina gäster kommer att tänka på om du har båda delarna. Vi hade ett rödvinsglas och ett zeltserglas.Och det funkade alldelesut märkt

• Miss Blue

Det är så vi funderar på att ha...

Sarah81 skrev 2008-06-04 14:06:37 följande:
    Det beror vä lmer på er var ni lägger ribban men jag tror knappast att dina gäster kommer att tänka på om du har båda delarna. Vi hade ett rödvinsglas och ett zeltserglas.Och det funkade alldelesut märkt
  • 20080802

Vi har också buffé och eftersom vi inte har tänkt göra det så extremt elegant så gör vi det enkelt för oss och dukar med ett vinglas och ett vattenglas. De som dricker öl till maten får välja om de vill använda vin- eller vattenglaset. Vi ska ha ett drickabord också så eventuellt kan man ju ställa upp fler glas där om man vill. Men åtminstone vin- och vattenglas tycker jag är viktigt

• 20080802

Kan tillägga att vi tror oss ha en kraftfull majoritet av vindrickare på festen. Är det många som förväntas dricka öl kan man ju göra annorlunda...

• tolonta

Om man har förrätt så har man oftast vitt vin till det, och rött vin till huvudrätten. Då dukar man med två vinglas + ett vattenglas.

Har man mer tänkt att folk väljer mellan vitt och rött så tycker jag det räcker med ett vinglas (och ett vattenglas!). Till de som vill ha öl eller cider kan man ju byta ut vinglaset.

Visst finns det speciella vitvinsglas, och ska man servera båda så är det ju snyggast om man har speciellt anpassade glas. Men jag har varit på restauranger som har haft exakt likadana glas både till vitvin och rödvin... Så jag tycker inte det är så noga...

Jag skulle dock haft några extra vinglas i ordning, ifall någon vill byta glas om de vill ha både rött och vitt vin...

Svar på tråden Tips på dukning?!