• Eskobar

Ang namnbyte - kostnader?

Vad för namnbyte med sig för kostnader? Skatteverket, nytt körkort, bankkort osv...
    Jag vet inget om detta och är tacksam för all information!

• Svar på tråden Ang namnbyte - kostnader?
  • Sommargrönt

Hmm...jag vet inte så väl om kostnader. Men jag ringde Skatteverket och frågade. När man gifter sig och byter efternamn i samband med det så kommer de skicka ett underlag för nytt körkort hem till en. Pass måste man gå och skaffa nytt själv. De flesta banker, myndigheter mm köper uppgifter av Skatteverket, så ändringar dit går lika smidigt som med adressändring. Det är bara privata medlemskap (ex H&M) som man måste meddela själv om sitt nya namn.

Så de enda kostnader jag kan komma på är kostnad för nytt körkort, kostnad för nytt pass och så ett par telefonsamtal kanske. ;)

• Sommargrönt

Bankkortet tror jag kommer automatiskt när banken får veta att man bytt namn...

• Vi2alltid

Om du byter till din partners namn så kostar detta ingenting!

men sen kostar det ju att byta lite kort och så.
    körkort kostar 120 kronor att tillverka ett nytt och det ligger kanske runt det för ett bankkort oxå tex

• tolonta

Nytt bankkort tror jag inte kostar så mycket? Tror att min mor, som spärrade sitt kort två gånger på en månad fick nytt kort gratis från vår bank- båda gångerna.

I alla fall är det billigare än körkort, eftersom man inte måste få in namnteckning och foto på kortet.

Det som man får betala för är nytt pass och nytt körkort, samma summa som man alltid betalar när man förnyar det.

Kundkort m.m. brukar bytas ut gratis...

Svar på tråden Ang namnbyte - kostnader?