• Timba

Billigt papper?

Jag undrar om någon kan tipsa om var man kan köpa billigt papper till inbjudningskort, program, tackkort etc? Tycker att hobbyaffärerna känns lite dyra? Finns det något bra "pysselställe" på nätet?

• Svar på tråden Billigt papper?
  • anna 1976

Har inte tryckeriet papper?

• FruRålin080808

www.cchobby.se har ganska billiga pysselsaker...

anna 1976 skrev 2008-06-02 13:27:40 följande:

Har inte tryckeriet papper?
    Alla anlitar inte tryckeri till sina kort...Eller menar du att man kanske kan köpa där?
  • Timba

Jag tänkte försöka trycka själv, måste dra ner på kostnaderna tyvärr... Men man kanske kan köpa papper av tryckeriet utan att anlita dem?

(måste man förresten anlita tryckeri, ser det "billigt" ut att göra själv, har ingen aning...)

• anna 1976

Vi kommer anlita tryckeri för vi kommer anlita en grafisk formgivare som gör jobbet. Dock har vi inte valt vem ännu.

Tycker det blir mycket snyggare med riktigt tryck, speciellt om det skall vara annat än svart vitt. Vill ha silvermönster på sidorna.

Annars kan man köpa papper på Matton kanske, fast det beror på hur viktigt inbjudan, program och tackkorten känns. För oss är det mycket viktigt. Fotograf viktigast, sen känslan på inbjudan, vi kommer inte lägga pengar på musiken, som det ser ut nu tex.

Mattons hemsida: www.mattonbutiken.se/

• Akvavit

Man måste verkligen inte trycka, det blir jättefina kort även om man printar själv. Dessutom uppskattar måna gäster att man gör det själv, det blir ju väldigt personligt.

Men till saken - var bor du? Det finns massor med pappersbutiker i Stockholm till exempel om du bor där eller kan ta dig dit?

Annars kan du kolla om du har någon Svanströms i närheten av dig, de är ganska billiga. Tiimari är också lite billigare än Panduro också.
    Sen kan du ju kolla om det finns någon konstnärspappersbutik i någon stad nära, jag trodde vår skulle vara dyr men blev förvånad när den faktiskt var billigast av de jag jämförde mellan.

Om inte annat kan du ju gå och kolla på papper så du vet vad du vill ha för typ av papper innan du beställer på nätet - det är jättesvårt att få en uppfattning på tjocklek och kvalitet och typ av papper annars tycker jag!

• chamor

Köpte vårat på lokala bokaffären! :)

• anna 1976
    Akvavit skrev 2008-06-02 13:41:11 följande:
    Man måste verkligen inte trycka, det blir jättefina kort även om man printar själv. Dessutom uppskattar måna gäster att man gör det själv, det blir ju väldigt personligt.
    Fast det beror ju på hur man vill det skall se ut med? En utbildad grafisk formgivare gör ju något som sticker ut och som alla kommer att minnas.
    Har varit på för många bröllop där inbjudan och program sett hemska ut. Fast det är smaksak. En del tycker korv med bröd fungerar som mat andra inte.
  • Akvavit

Jo, visst beror det på. Men att säga att en egenhändig inbjudan är som korv med bröd är väl inte jämförbart! Jag kan laga jättegod oxfilé hemma, kanske inte lika flashigt upplagd med konstiga tillbehör som en man köper på restaurang, men säkert lika god för det.

Och bara för att man gör det själv behöver ju inte betyda att de blir tråkiga eller ser hemska ut?

Självklart beror det på hur man vill ha det, jag sa väl inget annat? Men TS frågade "måste man förresten anlita tryckeri, ser det "billigt" ut att göra själv, har ingen aning...", och nej, det måste man inte, och nej, det ser inte nödvändigtvis billigt ut.

anna 1976 skrev 2008-06-02 14:54:18 följande:

Fast det beror ju på hur man vill det skall se ut med? En utbildad grafisk formgivare gör ju något som sticker ut och som alla kommer att minnas. Har varit på för många bröllop där inbjudan och program sett hemska ut. Fast det är smaksak. En del tycker korv med bröd fungerar som mat andra inte.
  • Cachou

Grafisk formgivare, den var otroligt rolig hehe.

• anna 1976
    Akvavit skrev 2008-06-02 15:01:55 följande:
    Jo, visst beror det på. Men att säga att en egenhändig inbjudan är som korv med bröd är väl inte jämförbart! Jag kan laga jättegod oxfilé hemma, kanske inte lika flashigt upplagd med konstiga tillbehör som en man köper på restaurang, men säkert lika god för det.Och bara för att man gör det själv behöver ju inte betyda att de blir tråkiga eller ser hemska ut?Självklart beror det på hur man vill ha det, jag sa väl inget annat? Men TS frågade "måste man förresten anlita tryckeri, ser det "billigt" ut att göra själv, har ingen aning...", och nej, det måste man inte, och nej, det ser inte nödvändigtvis billigt ut.anna 1976 skrev 2008-06-02 14:54:18 följande:
    Jag har ännu inte sett någon som gjort egna inbjudningar som sett bra ut. TS vill ju veta om det ser billigt ut, och ja det gör det av det jag sett.
Svar på tråden Billigt papper?