• tinni78

hur spara brudbuketten?

Hur göra man för att brudbuketten ska hålla sig fin om man vill spara den? Har ni tips på hur man ska göra och hur man absolut inte ska göra.

• Svar på tråden hur spara brudbuketten?
  • surran1986

Man kan lämna in buketten till en florist som glasar in den eller något liknande har jag hört.

• sanber

precis, man kan lämna in den men det är dyrt,,, flera tusen har jag hört - men vet inte!

konserveras heter det va?!

• Majsis2008

Ja det är dyrt och konservera sin bukett. Jag ska låta min torka, visst risken finns att oasisen syns igenom men tror inte det är så farligt.

• Soon 2 be Mrs

där jag köper min bukett kostar det cirka 3000 kr att konservera.. kan ju finnas billigare ställen men tror inte det blir billigare än 2000 iaf...

• Humlan66

Nej det är dyrt att konservera en bukett dock kan man köpa blågel på apoteket och torka själv men det är ett pyssel ska ni veta, för hela buketten ska plockas ner bit för bit och torkas och sedan sättas ihop precis som den va innan, det gäller att ha en detaljrik bild

Man kan oxå ha en mild hårsprej som man sprutar försiktigt över hela buketten så bevaras färgerna lite iaf då den torkar

• tinni78

Hur torkar man buketten smartast? Den är ju inte så enkel att hänga upp och ner som en vanlig bukett med rosor.

• bride 2be

man kan platta den med har jag hört, men det enda företag jag vet som gör det är Platta blomman i gävle. Men vet inte priset undersöker saken på googel nu återkommer när jag vet nått.

• bride 2be

företaget heter nog B.LJ. PLATTA BLOMMAN märker jag nu får bara fram ett tel inget mera.

• Caramell

Jag tänker ta en fin bild på buketten och så förstora den istället. Eventuellt ska jag pressa nån enstaka blomma och ha i albumet som minne. Min erfarenhet är att hur skickliga floristerna än är på att konservera buketten blir den bara brun och ful efter några år, men jag har kanske haft otur?

• september22

Vi var på bröllopsresa en vecka men när vi kom hem hängde jag bara den upp och ned i takkronan, så att den skulle behålla den runda formen. Sprayade lite med hårspray på den innan, har hört att det skulle vara bra för färgen eller formen eller nått?Funkade bra utom för en gerbera som fick en lite annan form. Nu när den är torr ligger den på skänken. Kändes lite roligare att torka den än att bara kasta bort den.

• Aleta
    Caramell skrev 2008-06-02 22:20:24 följande:
    Jag tänker ta en fin bild på buketten och så förstora den istället. Eventuellt ska jag pressa nån enstaka blomma och ha i albumet som minne. Min erfarenhet är att hur skickliga floristerna än är på att konservera buketten blir den bara brun och ful efter några år, men jag har kanske haft otur?
    Vilken jättebra idé!
    Man sparar på så mycket skräp ändå, en snygg bild är ju roligare. De blir mycket riktigt bleka och bruna efter ett tag, jag håller med. Har tyvärr aldrig sett någon som varit snygg efter några år. Ganska trist att ha på väggen då (tycker jag).
  • ninnabell

jag hade tygblommor när jag gifte mig 1995 och dom ser lika nya och fina ut än i dag så jag ska ha tygblommor nu också....kostar bara inköp av blommorna för jag satte ihop den själv och satte den i vas sen efteråt

Svar på tråden hur spara brudbuketten?