• rosalin

Farfar tänker inte komma :-(

Vi gifter oss om en vecka och jag har fått veta att min farfar inte tänker komma. Jag blev jättesårad

Jag har vuxit upp med min farmor och farfar som närmsta grannar och spenderat mycket av min barndom där. Vi har en bra relation (eller iaf trodde jag det) och jag trodde aldrig att han skulle låta bli att komma.

Senast när jag fyllde år dök han inte upp på mitt födelsedagskalas heller, men det tog jag inte så hårt.

Farfar har lite smått social fobi och numera påstår han sig vara väldigt sjuk i allt möjligt. Det är ingen riktigt som tror honom och läkarna hittar inga fel (hypokondri?). Jag har ändå alltid försökt lyssna när han vill prata om sina "symptom".

Vet inte hur jag ska göra nu, mamma tycker jag ska prata med pappa och tala om att jag blir ledsen om han struntar i att komma så att han kan prata med farfar, men jag vet inte. Då kommer det kanske kännas som att han är tvingad att gå dit och det känns ju inte bra det heller

• Svar på tråden Farfar tänker inte komma :-(
  • Camsan

Det är jättetrist när någon väljer att inte komma. På vårt bröllop så har min styvfar valt att inte komma och jag ville verkligen ha honom där. Min mormor kommer nog inte heller men det är ju deras val så jag kan inte tvinga dem.

• Babajaga

Jag tycker att du ska be din pappa att prata med din farfar. Många äldre blir ängsligare med åldern och är han hypokondrisk och lagd åt social fobi så kan dessa egenskaper förstärkas med åldern. Din farfars oro är nog ganska stark. Jag tror att han egentligen faktiskt vill fira din bröllopsdag med dig men ångesten och oron är för honom ohanterbar i nuläget. Be din pappa prata med honom och försök strukturera och skapa en miljö där han kan känna sig trygg, t.ex. att han sitter vid ett bord där endast familjen (som han känner väl) sitter osv. Var inte ledsen som sagt, det är hans oro som gör att han "måste tvingas komma till bröllopet", han vill egentligen säkert komma!=)

Lycka till på din bröllopsdag=)

• Anja 19 juli 2008

Social fobi är ett svårt handikapp. Jag hade nog inte lagt mer press eller skapat mer ångest hos min farfar ifall han led utav detta utan försökt vara förstående istället, då en fobi inte är något som är enkelt att besegra. Han lider nog redan tillräckligt och känner sig hemsk för att han inte klarar av att komma på ditt bröllop, när ni har en så pass bra och fin relation.

Prata med honom och säg att du förstår istället. Men han borde verklgien söka hjälp (KBT kognitiv beteende terapi) mot sin fobi, för att leva med en fobi som påverkar ens sociala liv, det är ett hel..ete.

Tycker jättesynd om dig och förstår din besvikelse, men jag tycker ändå itne att någon ska försöka tvinga din farfar då han uppenbarligen lider utav detta, annars hade han ju aldrig hållit sig undan på din födelsedag eller ditt bröllop.

Lycka till

*tröstkram*

• rosalin

tack för ert stöd.

Jag ska försöka prata med honom, och placera honom med familjen vid bordsplaceringen så att han kan känna sig lugnare innan. Och så ska jag se till att min bror eller kusin kan erbjuda honom skjuts hem efter själva middagen (för det verkar som att det är själva festen efteråt han tycker ska bli jobbigast). sedan kan jag väl bara hoppas att känner sig tillräckligt trygg för att komma.

• 20080301

Låt din farfar vara om han inte vill komma och ta vara på er tid ihop, jag förlorade min morfar för några timmar sen och min mormor för mindre än ett halvår sen så som sagt låt han bara vara och njut av att ha honom i livet.....

• rosalin

jag vet att jag ska njuta av att ha honom i livet, och jag är tacksam för varje dag vi får tillsammans och för varje dag han fortfarande finns. Det gör ju egentligen det hela svårare.
    För sårad blir jag ju fortfarande, var jag inte viktigare än så? Men å andra sidan vill jag inte förstöra den tid vi har kvar.

20080301 skrev 2008-06-01 21:07:07 följande:
    Låt din farfar vara om han inte vill komma och ta vara på er tid ihop, jag förlorade min morfar för några timmar sen och min mormor för mindre än ett halvår sen så som sagt låt han bara vara och njut av att ha honom i livet.....
  • FruRålin080808

Min sambos mormor och morfar har valt att tacka nej till vårt bröllop. Av den enkla anledningen att de inte tror att de orkar med allt ståhej. Det kan vara så att din farfar faktiskt känner att han inte orkar med en bröllops fest och att han vill komma men inte kan pga att han har social fobi. Jag vet att det kan kännas hårt att han inte kommer men det kanske är bäst för honom att få fira er i lugn och ro när han känner att han orkar.

• Brud 080823

Vad tråkigt! Jag beklagar sorgen! Styrkekramar till dig och dina nära.

20080301 skrev 2008-06-01 21:07:07 följande:
  • 20080301

Tack så mycket

Brud 080823 skrev 2008-06-01 23:59:12 följande:

Vad tråkigt! Jag beklagar sorgen! Styrkekramar till dig och dina nära.
  • rosalin

nu ser det ut att bli en kompromiss, han kommer nog till kyrkan, men inte till festen.. då kommer han ju ändå att delta så nu känns det iaf bättre. Även om jag tycker det är synd att han inte vill vara med och dela hela min dag med mig, så är jag glad för att han deltar på något vis.

Svar på tråden Farfar tänker inte komma :-(