• Anonym

Svampinfektion - gravid

Är det någon som vet om det är farligt att inte behandla en svampinfektion om man är gravid? Skälet till att jag undrar är att blev ordinerad vagitorie med Pevaryl för en svampinfektion för flera år sedan och det var det mest smärtsamma jag varit med om, det brände och sved och var totalt outhärdligt! Så sedan dess har jag låtit infektionen läka ut av sig själv. Men jag är osäker på om det är bra om man är gravid? Jag tror att jag har fått svamp nu. Har tjock, grynig flytning och känner mig lite torr och irriterad i underlivet och ibland svider det.

• Svar på tråden Svampinfektion - gravid
  • Anonym

Prata med din barnmorska!!! Men jag tror inte det är farligt, varken med infektionen eller medicinen eftersom det är så lokalt.

(Jo, det låter som svamp.)

• Anonym

Tack Anonym, jag får nog lov att höra med henne, men jag är lite orolig att hon bara ska säga åt mig att prova en ny kur Pevaryl och att det kommer att vara lika jävl... som förra gången. Dessutom är jag rädd att smärtan av kuren i sig ska påverka fostret... kankse inte helt rimligt men tanken finns där. Är det någon annan som vet eller som provat alternativ till Pevaryl, som kan ge mig ett tips?

• Petsie

Det finns ett annat preparat som heter Canesten, också lokalverkande. Finns som slva också.

• Ejnie

Hmm, jag vill minnas att de sa åt mig att man inte ska använda Canesten när man är gravid. Kolla med apoteket eller mödravården.

• Anonym

Canesten salva kan jag rekomendera...fast den ska bara användas utvärtes...

...prata med din barnmorska, och påpeka den förra kurens obeghag.

• TeaSpoon

Jag har fått Diflucan ett par gånger när jag har haft svamp och det fungerar underbart!! Man tar en tablett och inom 1 vecka är all svamp borta och man använder pevarylsalva under tiden för att lindra klådan. Om man kan ta Diflucan under graviditet vet jag tyvärr inte, men det kan ju vara ett alternativ kanske, om du inte vill använda vagitorie...

• Hanni-Bunny

Håller med TeaSpoon. Diflucan e jättebra. Rätt dyr tablett... en för typ 120 spänn men det funkar verkligen. Det försvinner o allt blir bra. Hör med din barnmorska... tycker aldrig det riktigt funkar med pevaryl o liknande.

Lycka till!
    /Hanna

• fd Hemligt bröllop 7/12

Ang Canesten så står det på Apotekets hemsida att man får inte använda applikatorn när man är gravid eftersom risken då finns att man för upp den för högt, salvan i sig är inte farlig (min barnmorska tyckte inte Pevaryl eller Canesten spelade någon roll när jag frågade).

• Martini

Enligt min gynekolog får man INTE ta Diflucan ender graviditeten.

• Anonym

Här är ursprungsanonym igen. Jag pratade med min bm häromdagen och blev jättebesviken precis som jag var rädd för. Hon var inte ett dugg intresserad av att hjälpa mig, ville inte att jag skulle komma och kolla om det verkligen var svamp "det är inte farligt att behandla även om det inte skulle vara svamp" och sade åt mig att köpa Canesten-vagitorie. Jag förklarade att jag haft sådana besvär av vagitorie tidigare men hon sade bara "Men det är det enda som hjälper" och sedan var det bara slut på den diskussionen. Så nu sitter jag här med en medicin jag inte vågar ta, dels för smärtan och dels för att jag är rädd att fostret ska ta skada. Tänk om jag får sådana besvär för att jag är allergisk mot medlet, det kan ju inte vara bra för fostret! Funderar på att försöka byta bm, min är inte ett dugg förstående. Usch, jag är så ledsen just nu! Ett råd, någon?

• f.d. Svart brud

Det är ganska vanligt att få svamp när man är gravid. Diflucan bör man inte ta under graviditet.

Min gyn sa att jag skulle boka tid för "pensling" om jag råkar ut för det under graviditet. Då penslar de på ett svampdödande medel.

Kort sagt, kontakta din gyn-mottagning och be om råd (ej BM).

• Anonym

Tack för svaret f.d. Svart brud! Vet du vad medlet de penslar på heter? Jag försökte ringa gyn, men de har gått hem för dagen...

• f.d. Svart brud

Nej, tyvärr! Men jag tror de förstår vad du menar när du ringer dem!

Tills vidare kan du använda antisvampsalva (daktacort, canesten, pevaryl) mot ev klåda. På www. fass.se finns info om dessa läkemedel och om de går att använda vid graviditet.

Om Daktacortsalva står så här:

Graviditet
    Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats.

Amning
    Hydrokortison går över i modersmjölk men påverkar troligen inte barn som ammas. Rådgör dock med läkare vid mer än tillfälligt bruk av Daktacort under amning.

• Anonym

Apropå Pevaryl har jag fått samma reaktion. det ska vara jätteovanligt, men jag vet inte, jag har hört flera som fått så. Däremot fungerar Canesten bra för mig, det blir inte alls samma reaktion och gör inte ont. Så jag rekommenderar att pröva det. Min BM upplyste att Pevaryl och canesten inte innehåller samma ämne, så kanske kan man tåla det ena bättre?

• Pixie

Hej!

Här är en till som har haft mkt problem med svamp, men som det har blivit mkt bättre för! Usch vad jobbigt det är med svamp!
    Vill bara tipsa om apotekets nya serie "intim". Det är produkter som speciellt har tagits fram för att passa kvinnors underliv. Det finns en slags tvål (gel), tvättolja och en kräm som man kan smörja in sig efter dusch med. Produkterna förhindrar uttorkning och ser till tt PH-balansen är rätt. Jag tycker att produkterna är fantastiska och bra att använda i förebyggande syfte om man har problem med svamp! Ngt annat som är bra i förebyggande syfte är "Lactal", en slags gelé som återställer ph-balansen i slidan så att svamp inte gärna utvecklar sig... Tuben med lactal förs in i slidan, så jag vet inte om gravida kan använda dem, men de är inte alls lika långa som canesten-applikatorn! Fråga barnmorskan!
    Lycka till alla svamp-stackare!

Svar på tråden Svampinfektion - gravid