• Nomman

Förlovningsring, vigselring.. vilka ringar var o när?

Går i förlovningstankar, men rätt ska ju vara rätt, och därför har jag ett par frågor som jag aldrig riktigt lyckats klura ut.

Förlovningsring OCH Vigselring, brukar man ha både och? Eller är det så att jag som man köper Förlovningsring till min flicka, som sen förvandlas till vigselring när vi gifter oss? Eller kan man göra lite som man känner för?

Sen tänkte jag på det här med att hitta rätt storlek på ringen. Hur vet jag vilken storlek jag ska köpa? Flickan har ju ingen ring som passar på ringfingret, annars kunde jag ju tagit med någon sådan.. nu känns det mest som om jag måste gissa? För börjar jag mäta hennes ringfinger med ett måttband tror jag nog hon förstår vad jag sysslar med..?

Kan man få lite hjälp nu? ;)

• Svar på tråden Förlovningsring, vigselring.. vilka ringar var o när?
  • Sommargrönt

När man förlovar sig får både mannen och kvinnan en ring tror jag. Kvinnan får sen även en vigselring medan mannen har kvar sin förlovningsring. Alltså: Var sin ring till förlovningen. En ring till kvinnan när ni gifter er.

Angående storlek på ringen så är det ju jättesvårt. Du får nog chansa lite. Har hon någon ring till långfingret? Mät i smyg så vet du ju att den är mindre. Så får du uppskatta hur "stora" fingrar hon har och be om hjälp i affären. De har säkert mer vana än du hur ni ska tänka, tex är det lite lättare att knacka ut en ring som är för liten än att ta bort material ur en ring som är för stor...Och så kanske de vet proportioner bättre, dvs om långfingret är så stort så är kanske ringfingret ungefär så här...

Lycka till!

• Sommargrönt

Att den du ska köpa är mindre än långfingrets ring alltså.

Och förresten så är det allt vanligare att man går i från traditionerna, dvs att mannen också köper vigselring eller att man bara köper vigselringar eller att man behåller förlovningsringarna...

• tolonta

Den svenska traditionen är att vid förlovning "byter" man ringar, dvs man har varsin. Vid vigseln får hon ytterligare en ring, vigselringen.

Men den traditionen måste man inte följa, många har både förlovningsring och vigselring för båda två... Så visst kan man göra som man känner för.

För att få ett ungefärligt mått kan du mäta på hennes finger med ett snöre när hon sover.

Vad du skulle kunna göra annars är att gå till en guldsmedsaffär och fråga om du kan få låna en av deras atrapp-ringar, och ha när du friar. Sedan väljer ni ringar i efterhand, gemensamt. Eller någon skämtring, kanske... Jag fick en plastring av min blivande man när han friade. Han hade inte vågat välja hur den ring jag ska ha resten av livet skulle se ut. Han hade ett förslag, och det blev faktiskt så att jag älskade hans förslag, och dessa ringar har vi nu!

• Nomman

Tackar för svaren, då är jag lite mer med på noterna i varje fall!

Vilken ring jag ska välja åt flickan min det vet jag redan, för några månader satt vi och tittade på ringar på nätet, och jag minns precis vilka ringar hon tyckte bäst om.

Men om jag friar till henne på någon romantisk plats, då får min förlovningsring väl liksom vänta tills vi får tillfälle att trolla fram en åt mig.. =)

Nej, nu ska jag hitta på något romantiskt sätt att göra det på. Spanien känns väl som en bra plats?

• Novemberbröllop08

Nomman: Spanien låter kanon. Lycka till!

Svar på tråden Förlovningsring, vigselring.. vilka ringar var o när?